Normaali tarpeisto?
Ollaan muuttamassa ja käsite normaali tarpeisto aiheuttaa ongelmia....
Eli mitä siihen lasketaan... Kuuluvatko esim. lapsiportit? verhotangot? Ikkunan päälle asetetut sälekaihtimet? millaiset kaapit lasketaan kuuluvaksi? Pyykkiteline? Maton tuuletusteline?
Onko olemassa www-osoitetta mikä selventäisi asiaa?
Kiitokset jo etukäteen :)
Kommentit (2)
Varmasti on ongelmallinen käsite tuo "normaali tarpeisto". Miksi siis sitä käyttäisit? Myyntiesitteeseen voi luetella ne kapistukset, jotka kauppaan kuuluu - muut ei kuulu. Voi myös laittaa tiedon siitä, että asuntokaupan yhteydessä myyjä on valmis myymään myös tavarat X, Y ja Z eri hintaan. Samoin ostajana älä jättäydy minkään käsityksen varaan - varmistu siitä, mitä kuuluu kauppaan, mitä ei ! Tietysti voi lähteä siitä, että myytävän asunnun mukana tulee olla se varustetaso, joka siihen on rakennettaessa liitetty. Kiinteä kaapit, saunan lauteet, maton tappausteline... Mutta jos esim. joku on vaihtanut vanhaan kämppään upeat uudet verhotangot, hän voi ottaa ne mukaansa - mutta jotkut vanhat vinttiin viedyt verhotangot täytyy silloin kyllä asentaa takaisin. Nämä asiat pitää ottaa esille, tarkoitushan ei ole tuottaa kenellekään ikäviä yllätyksiä.
asiat joita olette itse lisänä laittaneet/ostaneet, eivät pääsääntöisesti kuulu normaaliin tarpeistoon. Eli mitkä ei kuulu asuntoon esim. pohjakuvien ja esitteiden mukaan.
Ja esim. vaatekaapeista katsoisin, että "kiinteästi" asennetut / alkuperäisillä paikoilla olevat / pohjakuvan mukaan kuuluvat kaapit kuuluu jättää asuntoon.
Luettelemistasi tulkitsisin näin
- lapsiportti EI (paitsi jos lukee jossain alkuper. rakennusselostuksessa)
- verhotangot EI (jos ne jälkikäteen laitettu, mutta jos esim. alkuperäisiä norm. verhokiskoja, ne kuuluu jättää)
- päälle asennetut sälekaihtimet EI
- pyykkiteline - miten alkuper. rak.selostus / pohjakuvat, onko niissä - muuten EI (jos on itse jälkikäteen laitettu). Vai oliko tämä ulkona? Silloin varmana sama periaate kuin mattoteline
- maton tuuletusteline - sama juttu, onko esim. pihakuvissa, tähän on vaikea sanoa... saattaa olla että ostaja olettaa sen kuuluvan, jos ei asiaa erikseen mainittu
Yleensä kannattaisi myyntiesitteessä luetella sellaisista, jotka saattaisi olla epäselviä, mitkä kuuluu ja mitkä ei kuulu.
Esim. me lueteltiin viime asuntoa myydessä, että
- mitkä eteisen jälkiasennetuista kaapeista kuuluu / ei kuulu
- kylppärin kaapistot EI kuulu (myytiin ne sitten lisähintaan)
- joitain kaihtimia / verhojärjestelmiä myytiin lisähintaan
Ja kun itse ostettiin edellinen, niin esim.
- kaapiston sisällä olevista vetokoreista tuli hieman erimieltä, myyjä olisi vienyt ne mukana, mutta välittäjä piti meidän puolta ja sanoi ne meille luvatuiksi
- naulakkoa ei jäänyt asuntoon, ja myyjä itse halusi tulkita että joku perusnaulakko kuuluu asuntoon, joten halusi maksaa meille sellaisen