Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys endometrioosista

Vierailija
21.04.2023 |

Hei,

Olen menossa muutaman viikon päästä endometrioosileikkaukseen, jossa poistetaan endometrioosia munasarjoista ja kohdun takaa. Onko täällä joku, keneltä on poistettu syvää endometrioosia? Tehtiinkö operaatio avoleikkauksena vai tähystyksenä? Minua on alkanut pelottaa, että jos leikkauksesta tuleekin avoleikkaus, vaikka sen piti olla laparoskopia.

Kiitos!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain että se on lähes aina tähystys. Avoleikkaus vain poikkeuksissa kun terveytesi takia on pakko.

Vierailija
2/7 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain että se on lähes aina tähystys. Avoleikkaus vain poikkeuksissa kun terveytesi takia on pakko.

Avoleikkaus voi myös olla jos on liian kiinnikkeistä tai hankalassa paikassa. Mulla on kohdun takana, ja se lienee melko hankala paikka. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei varsinaisesti poistettu endometrioosipesäkkeitä mutta 2 kookasta endometrioomaa. Leikkaus tehtiin tähystyksellä, 4 pientä haavaumaa vatsalla. Leikkauksesta toipuminen otti aikaa sillä nukutus vei minut huonoon kuntoon. Endometrioosi oli hetken aikaa lievempänä leikkauksen jälkeen mutta vuosien saatossa palannut ennalleen.

Vierailija
4/7 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei varsinaisesti poistettu endometrioosipesäkkeitä mutta 2 kookasta endometrioomaa. Leikkaus tehtiin tähystyksellä, 4 pientä haavaumaa vatsalla. Leikkauksesta toipuminen otti aikaa sillä nukutus vei minut huonoon kuntoon. Endometrioosi oli hetken aikaa lievempänä leikkauksen jälkeen mutta vuosien saatossa palannut ennalleen.

Ikävä kuulla, että on palannut, mutta hyvä että sillä oli joku vaikutus edes. Olitko kauan sairaslomalla/kauanko kesti toipuminen? 

Ap

Vierailija
5/7 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tehtiin viime leikkauksessa tähystysleikkauksessa vähän suurempi haava navan yläpuolelle, kai siksi kun suurin kysta oli jotain 15 senttiä halkaisijaltaan ja ensimmäinen lääkäri väitti, ettei tähystysleikkaus edes onnistuisi niin suuren kystan takia. Haavaan tuli muistaakseni seitsemän tikkiä ja se näytti aluksi karsealta ja osittain avonaiselta muutaman tikin irrottua ennen teippausta mutta parani lopulta ihan hyvin.

Pelkäsin aivan valtavasti etukäteen juuri sen takia, kun ensimmäinen lääkäri yritti saada minua kieltäytymään leikkauksesta ja pelotteli avoleikkauksella. Minulle jopa kerrottiin tarkkaan millainen avoleikkaus olisi ja kuinka kauan siitä toipumisessa menisi. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja kaikki ylimääräinen roina saatiin ulos tähystysleikkauksella. Samalla poistettiin osa kohtua. Uskoisin että niin saatetaan toimia myös apn kohdalla, mikäli tähystysleikkaus ei onnistuisi muuten. Avoleikkaus tehdään vasta jos on aivan pakko. Jos tapaat vielä lääkärisi, voit keskustella siitä hänen kanssaan ja vaikka sanoa, että sinulle sopii kohdun poistaminen, mikäli sillä keinolla ei tarvitse tehdä avoleikkausta. Jos siis olet sitä mieltä ettet enää tarvitse kohtua vaan mieluummin vältät avoleikkauksen. Se kuulosti itsestäni aika hurjalta, että avoleikkauksen jälkeen täytyy olla kanyyli suoraan selkäytimeen epiduraalin saamiseksi monen päivän ajan. En edes ymmärrä pystyykö silloin olemaan yhtään selällään moneen vuorokauteen.

Oma tähystysleikkaukseni meni oikein hyvin eikä tullut mitään oireita nukutuksesta, ainoastaan yksi hammas oli lohjennut nukutuksen aikana ja jouduttiin poistamaan myöhemmin, kun siihen iski karies.

Vierailija
6/7 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kuulla, että on palannut, mutta hyvä että sillä oli joku vaikutus edes. Olitko kauan sairaslomalla/kauanko kesti toipuminen? 

Ap

Olin sairaslomalla 2 viikkoa, sain sairaalasta viikon ja toisen viikon työterveydestä. Yritin kuntouttaa itseäni kävelemällä rauhallisesti piteneviä lenkkejä ja alku oli rankkaa mutta parin viikon päästä olin työkuntoinen.

Vierailija
7/7 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin tähystyksellä 10 vuotta sitten ja toivuin hyvin, mutta näiden 10 vuoden aikana endopesäkkeet ovat ilmeisestikin kasvaneet takaisin, koska menkkakivut ovat palanneet.

Tähystyksen jälkeiset ekat menkat olivat täysin kivuttomat, sittemmin kivut ovat vähitellen tulleet takaisin (hormoneja en käytä, lapsia ei ole)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan