Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kotiäitejä haukutaan?

Vierailija
21.04.2023 |

Jos on valinnut hoitaa lapset itse kotona, niin saa niskaansa paljon syyllistämistä ha haukkumista ja päivittelyä. Niin läheisiltään kuin neuvolasta ja myös julkisessa keskustelussa. Miksi ennen kotiäitejä arvostettiin mutta nykyään syyllistetään ja arvostellaan? Vaikka haluaa vain antaa lapsilleen parhaat eväät elämää varten.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kyllä saanut missään. Hoisin lapset kotona, kunnes nuorempikin meni kouluun. Jotkut sukulaiset kyllä oli vähän kateellisia, kun sellaiseen ratkaisuun oli varaa, että pystyin jättäytymään niin pitkäksi aikaa pois työelämästä.

Vierailija
2/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun ukkos oikeesti pystyy elättämään kotiäitiä ja lapsia, se on ok. Harva kotiäidin ukko pystyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun ukkos oikeesti pystyy elättämään kotiäitiä ja lapsia, se on ok. Harva kotiäidin ukko pystyy.

Mitä väliä sillä muille on elänkö miehen rahoilla vai omilla säästöillä? Mitään tukiahan kotiäiti ei käytännössä saa vaikka haluaisi. Ap

Vierailija
4/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut ikäni kotona, kuten oli äitini aikanaan.

Vierailija
5/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä se väheksyntä kumpuaa, mutta sitä on selvästi.

Olen ollut jo pitkään vaativassa ja arvostetussa työssä, mutta kun käy ilmi, että olin sitä ennen pitkään kotiäitinä, niin keskustelukumppanin ilme valahtaa aina. Ei siis hyvällä tavalla vaan niin, että näen, miten hän oikein järkyttyy mielestään halveksuttavasta taustastani. Tietyt ihmiset arvostavat yli kaiken uraa, statusta, asemaa ja rahaa. Kotiäiti on heille kuin syrjäytynyt mt-ongelmainen pitkäaikaistyötön. Se on tietysti heidän ongelmansa, oikeastaan säälin sellaista materialistista ja pinnallista arvomaailmaa.

Vierailija
6/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toitottaako ne kotiäidit joka käänteessä olevansa kotiäitejä? Ei mua ainakaan kaivele muiden valinnat. Itse hoidin nuorimmaisemme kotona eskarin alkamiseen asti, mutta olin töissä sitten iltaisin ja vkonloppuisin n.15h/ vko, enkä kyllä koe tulleeni haukutuksi valintamme vuoksi. Toisaalta taas, enpä paljon muiden mietteille aikaani tuhlaa, jos/ kun kyse on meidän perheemme asioista 🤷🏻

Vierailija
7/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kotiäiti mutta en ole kyllä moiseen törmännyt koskaa paitsi ehkä vauvapalstalla ja facebookissa jotkut yksittäistapaukset uskaltaa sontaa kirjoittaa. Ei ikinä ole kuulunut korviin mistäänsuunnasta. :D 

Vierailija
8/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä koti-isiä? Osaako nainen sellaista josta joku haluaisi maksaa ja sillä elättäisi kaiken hankkimansa liikakansoituksen?

Vierailija
9/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Itse teen töitä yli 100h/vko. Kotityöt ja lastenhoito ovat sitä lomaa ja vapaa-aikaa.

Vierailija
10/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ole koskaan haukuttu mutta ihmetelty toki on. Pari ystävää on sanonut että on kateellinen koska heidän on ollut pakko mennä töihin taloudellisen tilanteen takia vaikka olisivat halunneet olla vielä kotona. No tämä on meidän perheelle sopiva valinta ja ei ole muilta pois koska emme saa/tarvitse tukia.

Vierailija
11/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotona siihen asti, kun lapsi täytti 3 vuotta. Kyllä sitä jaksettiin ihmetellä. Vanhempainrahaa (tai silloista äitiysrahaa) sain ja sitten myöhemmin kotihoidotukea kaupunkikohtaisella lisällä korotettuna. Omat säästöt siinä hupenivat, mutta enpä niiden perään ole itkenyt. Toki mies maksoi enemmän esimerkiksi asumiskuluja kuin itse tein. Mutta kyllä ne vauvan ja taaperon vaatteet ja tarvikkeet hommasin minä.

Ylipäätään mitä se muille kuuluu, miten lapsenhoidon järjestää. Oma äitinikin oli vankasti sitä mieltä, että työelämään palatessani olen kaikesta aivan pihalla ja koulutus menee täysin hukkaan. Äkkiä ne työasiat alkoivat hoitua työhön palatessani kuten aiemminkin. Pari tietokoneohjelmaa piti opetella.

Vierailija
12/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä palsta ei vastaa todellisuutta. Täällä pyörii lapsiperheille kateelliset velat. Ei oikeassa elämässä kukaan mollaa kotiäitejä, päinvastoin! Niitä äitejä, jotka vievät pienen lapsensa hoitoon oikeassa elämässä arvostellaan enemmän, koska vanhemmilla tulisi olla ainakin lasten ollessa pieniä heille aikaa. Uraa ehtii tehdä myöhemminkin, eikä se ole niin tärkeää

Kyllä meidän omakotitaloalueella vaan naapuri juoruaa ja kyselee kaikenlaista mm työasioita.

Vierailija
13/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI minulla ole kotiäitejä kohtaan asenteita suuntaan tai toiseen. Luultavimmin olisin jäänyt muutamaksi vuodeksi kotiin hoitamaan lapsia, jos elämä olisi kulkenut eri reittiä. Nythän ei ole lapsia saatika parisuhdetta.

Vierailija
14/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempi minusta toisin päin. Kotiäidit leimaa huonoksi äidiksi, jos ihan avoimesti sanoo, ettei viihtyisi vuosia kotona lasten kanssa.

Vierailija
15/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa karseeta, jos neuvolassakin on tuollaiset asenteet kotiäitejä kohtaan. Saisivat oikein hävetä.

Muilla ihmisillä asenteet on yleensä sen mukaisia, mitä he itse arvostavat elämässä. Ja nykyään arvostetaan paljon rahan keräämistä ja sitä, että aina ollaan duunissa, että saa sitten valittaa, kun on liian rankkaa.

Myös aika moni miespuolinen edellyttää nykyään naiseltakin työssäkäymistä, joten kateus lienee yksi syy, miksi niitä haukutaan, joiden miehille on ok, että nainen on  kotona lasten kanssa.

Vierailija
16/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä palsta ei vastaa todellisuutta. Täällä pyörii lapsiperheille kateelliset velat. Ei oikeassa elämässä kukaan mollaa kotiäitejä, päinvastoin! Niitä äitejä, jotka vievät pienen lapsensa hoitoon oikeassa elämässä arvostellaan enemmän, koska vanhemmilla tulisi olla ainakin lasten ollessa pieniä heille aikaa. Uraa ehtii tehdä myöhemminkin, eikä se ole niin tärkeää

Juuhjooh. Täällä "vela", hyi hitto muuten että vihaan tuota sanaa, olen vain ihminen, jolla nyt ei satu olemaan lapsia, enkä osa mitään "ryhmää", ja en ole kateellinen yhdellekään äidille, on hän lasten kanssa kotona tai ei.

Eihän se minulle kuulu, miten vanhemmat haluavat asiat kotona järjestää. Se on jokaisen yksityisasia. Päin vastoin, sanoisin että olen perinteisten perhearvojen kannattaja. Ymmärrän uraihmisiä, mutta ymmärrän hyvin myös niitä, joille työ ei ole tärkeää tai tärkeintä elämässä. Kyllähän se perheen tulisi olla ykkösprioriteetti niille, joilla sellainen on.

Vierailija
17/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosta itsetunnosta se tulee, oikeastaan aina kun aletaan sorsimaan toisten tapoja elää, ollaan epävarmoja ja kateellisia ja solvaa inen on ainoa mihin tunnetaidot piisaa.

Narsismi on kuitenkin suomalaisten pääuskonto.

Vierailija
18/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä muille on elänkö miehen rahoilla vai omilla säästöillä? Mitään tukiahan kotiäiti ei käytännössä saa vaikka haluaisi. Ap

No sehän on vielä parempi. Harvaakin harvempi elää omilla varoillaan. (kotiäiti ei ole alle 3 vuotiaan kotihoitaja)

Vierailija
19/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feministien takia.

Vierailija
20/20 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi ymmärtää kateellisia enkä pahansuopia ihmisiä. Itselle ei tulisi mieleenkään kytätä muidrn elämänvalintoja. Ja jos jossain perheessä on vara elellä yhden palkalla, tarkoittaa se yleensä toisen kohdalla isoja tuloja siten myös hyvin veroja maksavaa perhettä. Muistakaa, ette ole tilivelvollisia kenellekään naapuri-, tai sukulaiskyylälle. Eläkää omaa elämä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi