Eläkeläiset ahdingossa. Lääkärikuluistakin tingitään
Eläkeliiton mukaan suomalaisten mediaanieläke on 1650 euroa kuukaudessa ja siitä käteen jää noin 1350 euroa. Tämä on Eurostatin mukaan pienituloisuuden raja, jos henkilö asuu yksin. OECD:n pienituloisuuden raja taas on 1130 euron tulot kuukaudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7660c327-bbde-4ae2-bb0e-4ae6bd9afb2e
Suomalainen hyvinvointivaltio senkus porkuttaa. Olisi edes eläkeläisillä ilmaiset lääkkeet ja muu terveydenhoito niin pärjäisi paremmin pienellä eläkkeelläkin.
Kommentit (28)
Olen käynyt nyt hammaslääkärissä 2 kertaa
Hinta:500
Joo olen töissä ja nyt sanoin lapsille että mäkkärit ja leffat ja muut huvit saa unohtaa
Kesällä ei mennä lintsille. Vielä pari käyntiä mutta pitää odottaa kk vaihtumista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kohta saadaan suomi kuntoon ja näiltäkin eläkeläisiltä poistuu asumistuki sekä eläkkeet leikataan. T, kokoomus ja petteri orpo
Tuskin asumistuki poistuu, turha pelotella. Jostain ne rahat asumiseen on kuitenkin annettava, onhan ihmisten kuitenkin asuttava taloissa.
Vaikka olis puikoissa mikä puolue tahansa sosiaaliturvaa ei voi heikentää.
Jos asumistukea heikennetään pitää tt.tuella korjata erotus jos asumisen jälkeen ei jää rahaa käyttöön rapiat 500e.
Kannatan yhden luukun systeemiä. Eli pitäs kyetä saamaan etuudet yhdelle luukulle. Byrokratiaa ja päällekkäisyyttä on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan takuueläke on ~923 e/kk. Toki tähän päälle voi saada asumistukea. Lääkkeet on kyllä jääny apteekkiin.
t:pöpijapipi
Samoin. Varsinkin polvileikkaus jää kun ei ole varaa siihen. Leikkaus hinta, lääkärit, tutkimukset ennen jajälkeen, taksit jne. Kaikkineen kun yksinasuvana täytyy vielä palkata apua kun ainakin n. 3viiikoa on täysin keppien varassa jne.
Olen jo päättänyt jos syöpä tulee, en hoidata, (ei oo varaa) lähden taivaaseen mieluummin.
Eikös noihin voi hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea? Ja lääke- ja lääkärikustannuksissa on katto, jonka jälkeen ei maksa. https://www.kela.fi/laakekustannusten-omavastuut ja https://stm.fi/terveydenhuollon-maksukatto
Itse törmäsin tähän että appiukon eläke oli 1100 euroa kuukaudessa ja hän ei edes tiennyt mahdollisuuksistaan saada eläkkeensaajan asumistukea saatikka noista katoista, kun tuli 2 lonkkaleikkausta ja muutakin kramppaa saman vuonna.
Kyllä sairaalan maksut juoksee senkin jälkeen. Hiukan halpenee vrkmaksu. Lääkkeet saa toki halvemmalla kun Kelakorvattavien lääkkeitten maksukatto täytyttyy. Läheskään kaikista lääkkeistä ei saa kelakorvausta. Ei oo mullakaan varaa ostaa.
Iäkkäät vanhukset antaa rahaa lapsille ja lastenlapsille .
Sairaalassa olo maksaa 49 euroa vrk, yleensä 3 pvää ja minä pyysin vielä yhden lisäpäivän. Halapaa, eriasia jos joutuisi maksamaan leikkauksen.
Vierailija kirjoitti:
suunnittelen matka ulkomaille
Eläkeläisissä on todella paljon sellaisia, jotka lahjoittavat rahansa espanjalaisille, portugalilaisille tai kreikkalaisille, mutta kaikki vaivansa hoidattavat kyllä Suomessa suomalaisten veronmaksajien piikkiin. Ne kulutukseen käytettävät rahat tulisivat täälläkin tarpeeseen talouden ylläpitämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Hintojen nousu on aiheuttanut toimeentulo-ongelmia 40 prosentille eläkeläisistä, Eläkeliiton kysely osoittaa. Etenkin pienituloiset yksinasuvat kertoivat pelkäävänsä sairastumista ja siitä aiheutuvia kuluja.
Tuttua minulle kun eläke on alle tuon keskiarvon. Tietysti on heitä joilla on todella isokin eläke mutta vastaavasti on heitä joilla eläke jää hyvinkin pieneksi.
Eläkeläiset ovat ainoa väestöryhmä, jonka reaalitulot on täysin suojattu inflaatiolta. Kaikki on sataprosenttisesti indeksoitu!
Eläkeläisiä on yksinkertaisesti liikaa. Laiva uppoaa. :(