Pienen lapsen jalkakivut ja nepsy-haasteet, onko yhteyttä?
Tiedän useamman lapsen joilla joku nepsy-diagnoosi/eriryisherkkyys tms ja jalkakivut vaivaavat. Onko näillä jokin yhteys vai onko sattumaa?
Kommentit (38)
Varvaskävely ainakin liittyy usein aistipulmiin ja silloin saattaa olla herkempi kivulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän nepsylapset kyllä
Jännä kun on perheitä joissa ei ole mitään nepsyjä ja sitten on näitä "meidän nepsylapset" -perheitä joissa sattumalta kaikki 5/5 lasta on nepsyä ja adhd ja kaikkea.
Vaadin tavata asiakaspalvelupäällikön.
Olen erikoistapaus.
Perinnöllisiähän nuo vaivat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Kuten kusipäisyyskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kusipäisyyskin.
Ja tämä liittyy aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi spastisuus voi aiheuttaa kipuja. Joten kyllä, erityislapsella voi olla myös kipuja. Spastisuus voi aiheutua monesta eri syystä. Ja niitä syitä on myös lapsilla.
Mistä esim? En tiedä muuta kuin cp-vamman.
Minulla kipuherkkä lapsi, joka itkenyt jalkakipuja öisin ikänsä. Voi olla jotain autismin kirjoakin, mutta ei ole diagnoosia.
Mun pojalla on asbergerpiirteitä ja aistiyliherkkyyksiä. Ei kuitenkaan diagnoosia ja nykyään ihan normaalin oloinen teini...
Pienempänä lapseni oli herkkä aistimaan kuumuutta ja esim. hermostui nopeasti jos piti olla ulkovaatteissa sisällä. Valoherkyys näkyi siten, että kesällä hän halusi pitää aurinkolaseja jos vähänkään paistoi aurinko. Ruoan suhteen oli myös valikoiva, samoin vaatteiden materiaalien ja sukkien saumojen suhteen. Itselläni on tuntoaisti on emminkin aliherkkä, joten alkuun lapsen kertomat asiat tuntuivat turhalta kiukuttelulta. Iän myötä nämä piirteet ovat aika lailla hävinneet/ hän on oppinut elämään niiden kanssa.
Isässään huomasin samoja piirteitä pojan syntymän jälkeen. Aikuisena hän osaa vain piilottaa ne paremmin. Esim. roskat paljaan varpaan alla tuntuvat hänestä inhottavalta, joten mieheni on ahkera imuroimaan ja pesemään lattioita. Joten jotain hyvääkin näissä yliherkkyykksissä löytyy....
Mun lonkkaa tutkittiin joskus lapsena , se johtui varmaanki ihan siitä että olin aina liikkeessä,jokapäivä tuntikausia.
Kyllä. Nepsy ja kovat kasvukivut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kipuherkkä lapsi, joka itkenyt jalkakipuja öisin ikänsä. Voi olla jotain autismin kirjoakin, mutta ei ole diagnoosia.
Eikö vielä 30v oo helpottanu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos tarkoitat aiheettomia kipuaistimuksia jalkapohjassa yms. Autisteilla on suoliston mikrobiomi sairas. Se vaikuttaa aivoihin ja hermoihin nykyteorioiden mukaan.
Hermotusta voi yrittää kuntouttaa fyysisesti aktiivisella ulkoilmaelämällä, vaikka juuri sitä autistilapset luontaisesti kavahtavatkin. Tarvitsevat tukea.
Meidän nepsylapset kyllä viihtyivät päivät pitkät ulkoilmassa, metsässä, pihalla, rannoilla, uimassa, kuralätäköissä. Suoliston mikrobiomi kyllä on merkittävässä tekijässä ihmisten hyvinvoinnissa, lapsille usein suurin uhka on köyhä (reffinoitu) ravinto ja antibioottikuurit. Vinksallaan oleva mikrobitasapaino aikaansaa mm. metabolista oireyhtymää aikuisilla.
Johtuvatko allergiat tästä? (Sori ohi aiheen)
Kipuja voi olla kenellä vaan, oletko katsonut ettei jalat ole virheasennossa tai vaikka syyliä jalkapohjissa, ja onko kengät hyvät ei liian pienet tai iso ja paksu pohja, jalat kipeytyy ohut pohjaisilla kengillä kovalla alustalla. Eikä se ole merkki mistään nepsylapsesta. Siskon tytöllä oli kovat kasvukivut, epäilivät reumaa ja keliakiaa, ei ole nepsy. Minulla on vanhin Asperger eikä ole ollut kipuja, vaikka hyppi skeittilaudan kanssa päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos tarkoitat aiheettomia kipuaistimuksia jalkapohjassa yms. Autisteilla on suoliston mikrobiomi sairas. Se vaikuttaa aivoihin ja hermoihin nykyteorioiden mukaan.
Hermotusta voi yrittää kuntouttaa fyysisesti aktiivisella ulkoilmaelämällä, vaikka juuri sitä autistilapset luontaisesti kavahtavatkin. Tarvitsevat tukea.
Meidän nepsylapset kyllä viihtyivät päivät pitkät ulkoilmassa, metsässä, pihalla, rannoilla, uimassa, kuralätäköissä. Suoliston mikrobiomi kyllä on merkittävässä tekijässä ihmisten hyvinvoinnissa, lapsille usein suurin uhka on köyhä (reffinoitu) ravinto ja antibioottikuurit. Vinksallaan oleva mikrobitasapaino aikaansaa mm. metabolista oireyhtymää aikuisilla.
Johtuvatko allergiat tästä? (Sori ohi aiheen)
Onhan tuo hygieniateoria yksi, jolla on yritetty selittää sitä, että teollistuneissa maissa lasten (ja aikuisten) allergiat ovat yleisempiä kuin kehittyvissä maissa. Ja kaupungeissa yleisempiä kuin maalla. Juuri nyt on menossa koe, jossa lapsille on annettu sekä mirkobeilla käsiteltyä että steriloitua hiekkaa (vertaisryhmälle siis) ja vanhempien on ohjeistettu että lasten on leikittävä tällä hiekalla (olisi siis nyt talven aikana). Muistaakseni tässä tutkimuksessa selvitetään tuon liian steriiliyden yhteyttä lasten infektioihin, ei allergiaan, mutta tosiaan on PALJON pohdintaa siitä, että lapsien pitäisi altistua varhaislapsuudestaan alkaen erilaisille mikrobeille, lialle (ja jopa loisille).
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea tarkoittaa nepsy?
Autismin kirjoa (johon kuuluu mm. entinen asperger) tai ADHD:ta. Tourette kai kuuluu kanssa.
Raudanpuute aiheuttaa esimerkiksi kipuja jalkoihin. Kunnon rautakuuri lapselle ja lisäksi magnesiumia.