Jos lasta on joku
Pahasti kiusannut, kuinka paheksuttavana pidät sitä, että vanhempi sättii tuota kiusaaja lasta aika pahastikin, jopa puuttuen ulkoiseen olemukseen. Minusta on ymmärrettävää, koska vanhemman puolustusmekanismi omaa lasta kohtaan on yleensä sen verran kova, että herättää vihaa sitä toista lasta kohaan, varsinkin jos ihan pienistä lapsista ei kysymys.
Esim. koska omat lapseni eivät ikinä ole olleet ilkeitä kiusaajia toisia lapsia kohtaan, en voi olla peittää inhoani päinvastaisesti käyttäytyviin lapsiin. Jiku tietenkin taas sädekehä pään päällä ilmoitta, että kyllä aikuisen aina korrektisti pitää käyttäytyä, vaikka omalle lapselle olisi toinen tehnyt pahaa, olen eru mieltä.
Hyvä sulle jos voit olla seesteisen korrekti tilanteessa kun tilanteessa. edim jos lapsesi tai itse oldt komenut vääryyttä. Oletko edes itse ollut koskaan ollut vastaavassa tilanteessa.
Kommentit (6)
Ai että aikuinen menee sanomaan lapsensa kiusaajalle, toiselle lapselle, että "kyllä sä olet ruma ja sulla on tyhmät vaatteet"?! Joo, ei ole kovin fiksua käytöstä, eikä edistä sitä sun lapsesi asiaa yhtään. Ja joo, mulla on kolme lasta, joita kaikkia on jossain vaiheessa kiusattu ja jokaiseen juttuun olen puuttunut.
No, hävettää myöntää mutta kyllä suoraan haukuin paskapäiksi lastani kiusanneet räkänokat
Kyllä kiusaajaa saa minusta läksyttää, mutta ei todellakaan sadistisesti ja kiusaamismielessä puuttuen toisen ulkonäköön ja pelottelemalla. Ei silmä silmästä -oikeus ja pienempiensä kiusaaminen ja pelottelu kuulu aikuisen ihmisen käytökseen. Tottakai sitä vanhemmassa voi herätä kaikenlaisia vihamielisiä ajatuksia ja tunteita kiusaajaa kohtaan, mutta ei niitä nyt pidä toteen laittaa.
Joo ulkonäköön puuttuminen on yhtä typerää käytöstä kuin kiusaajan tekemä kiusaaminen. Saa kertoa rumastikin mitä mieltä on kiusaamisesta, mutta ulkonäön arvostelu on halpamaista. Mieluummin vaikka uhkaa vetää turpaan jos kiusaaminen jatkuu.
Parhaimmillaan kasvatat omista lapsistasi täydellisiä kusipäitä kaikki tietävänä huonosti käyttäytyvänä vanhempana.
Annat heille oiken esimerkkiä että on ok kohdella toista huonosti kunhan siihen löytyy jokin oikeutus ja ei kai sen väliä jos sellaista ei ole kunhan kaikki luulee tietävänsä että kohde teki jotain miksi ansaitsi jotain..
On se toki hyvä että vanhempi luottaa omiin lapsiinsa, mutta siitä huolimatta sulla on arviontikyky pettänyt kun olet alentunut "kiusaajan tasolle". Miksi edes kaipaat käytökseesi muiden hyväksyntää?
Kasvata itsellesi selkäranka. Se kun nyt vaan on sellaista että vaikka tekisit "kaiken oikein" niin aina löytyy joku joka on eri mieltä. Ei me täydellisiä olla kuitenkaan. Tehdään virheitä ja sen sellaista.
Itse kohdistan sen katseen sinne vanhempiin. Sieltä se syy löytyy.