Silmätippojen laitto yksivuotiaalle
Sain lääkäriltä yksivuotiaalle silmötulehdukseen silmötippoja. Niiden laittaminen on ihan hirmu vaikeaa. Olen kokeillut kirjan lukemista, laulamista ja jopa näyttänyt videota youtubesta. Lapsi ei halua ja itkee. Kun yritän laittaa väkisin, hän laittaa silmät niin lujasti kiinni, ettei tippa mene silmään. Onko vinkkejä?
Toinen lapsi siis kyseessä. Ensimmäisen kanssa onnistui aina hyvin, siksi tunnen itseni ihan tyhmäksi, kun kuopuksen kanssa ei vaan onnistu!
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei päätä, laitetaanko tipat silmiin.
No ompa tyhmä kommentiert. Kai jokainen nyt tietää, ettei lapsi sitä päätä. Kerro kokemuksen rintaäänellä, miten käytännössä teit tämän.
Tippojen laitto on inhottavaa. En minäkään tykkää, mutta muistui mieleeni suvun lastenlääkäritätimme. Hän myönsi suoraan, että tippojen laitto voi tuntua tosi ikävältä ja sitten hän rauhallisesti selitti miksi ne pitää laittaa. Emme me mitään kaiken ymmärtäviä lapsineroja olleet, mutta helpotti aikuisten tajutessa miltä minusta tuntuu. Hän myös kysyi meiltä neuvoa, että miten me haluamme tipat laitettavan. Oisko parempi olla makuulla selällään, seistä, aikuisen sylissä eli saimme osallistua lääkkeen laittamiseen sillä tavoin. Niin, ja mulle oli erityisesti tärkeää, että aikuiset uskoivat että se on kamalaa. Sitten vain kovat kiitokset ja kehut, jolloin seuraava kerta oli helpompi
Lapsi makuuasentoon esimerkiksi vaunuihin. Lapsi pitää silmiä kiinni > pudota tippa silmän sisänurkkaan > lapsi avaa silmät ja tippa löytää oikeaan paikkaan.
Meillä oli sama homma pari kuukautta sitten 1-vuotiaan kanssa. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Lapsi makuuasentoon esimerkiksi vaunuihin. Lapsi pitää silmiä kiinni > pudota tippa silmän sisänurkkaan > lapsi avaa silmät ja tippa löytää oikeaan paikkaan.
Hyvä ja toimiva neuvo. Onnostuisikohan niin, että laitat tipan silmänurkkaan lapsen nukkuessa. Sitten vedät alaluomea vähän alaspäin ja ulospäin. Tippa vierii sinne mihin pitääkin.
Vaikeaahan se saattaa olla. Itse ainakin olen ostanut itselleni silmiä kostuttavia tippoja ja näyttänyt esimerkkiä, että se ei satu kun tippoja laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ja toimiva neuvo. Onnostuisikohan niin, että laitat tipan silmänurkkaan lapsen nukkuessa. Sitten vedät alaluomea vähän alaspäin ja ulospäin. Tippa vierii sinne mihin pitääkin.
Äiti laittoi minulle tuolla tavalla ja hyvin meni.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaahan se saattaa olla. Itse ainakin olen ostanut itselleni silmiä kostuttavia tippoja ja näyttänyt esimerkkiä, että se ei satu kun tippoja laittaa.
Paitsi että tulehduksen tipat voi todella kirvellä ainakin alkuun. Oman 5v lahjoin reippaasti kun oli pakko lääkitä kirvelystä huolimatta.
Hei kiitos kommenteista. Olen ilmeisesti vähän liian väkipakolla koittanut laittaa niitä ja plörinäksi on mennyt. Yritän näitä vinkkejä :)
Lapsi ei päätä, laitetaanko tipat silmiin.