Onko täällä ketään pitkäaikaistyötöntä joka olisi työllistynyt?
Miten pitkään olit työtön? Koetko että teit itse jotain eri tavalla kun viimein sait töitä? Muita neuvoja tai kokemuksia?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Löysin pimeää työtä. Hyvä lisä tukien päälle kun tässä paskavaltiossa ei oikeaa perustuloa ole, jonka turvin voisi siihen päälle tehdä laillisesti pätkätöitä ilman että siitä seuraa joku 3 kuukauden tarkastelujakso jolloin olet omillasi.
Minä tein viisi vuotta enkä edes pimeänä vaan ihan verokirjalla, mutta ei sitä siihen aikaan tarkastanut kukaan. Siitä on jo helvetin kauan. Palkka oli niin pieni ettei sillä yksinään olisi elänyt.
Mitä tehdä kun tarjotaan työtä jonka palkka on pienempi kuin tuet? Valitsin sen työn ja tuet yhtaikaa.
Kaikki tuet plus palkka yhteensä olivat noin kaksi tonnia kuussa netto.
En pitänyt itseäni pahiksena, maksoi verojakin. Toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä sohvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasketaan pitkäaikaistyöttömäksi? TE-toimiston mukaan se on kolme kuukautta, mutta minusta tuo aika on melko tavallinen nykyään esimerkiksi vastavalmistuneelle tai paikkakuntaa vaihtaneelle.
Itse olin pari vuotta työtön yliopistosta valmistumisen jälkeen. Hain kyllä koko ajan töitä ja teinkin keikkatöitä aina kun niitä oli. Lopulta pääsin oman alan hommiin ja sen jälkeen niitä on riittänyt enemmän kuin ehdin tehdä.
Pitkäaikaistyötön on, kun työttömyys on jatkunut yhtäjaksoissti yli vuoden.
Helmikuun lopussa yli vuoden yhtäjaksoisesti työttömänä olleita
pitkäaikaistyöttömiä oli 85 100, mikä on 18 700 vähemmän kuin vuotta
aikaisemmin. Pitkäaikaistyöttömistä oli miehiä 51 900 ja naisia 33 200.
Miesten määrä väheni edellisestä vuodesta 10 500:lla (17 %) ja naisten 8
200:lla (20 %). Yli kaksi vuotta yhtäjaksoisesti työttömänä olleita
pitkäaikaistyöttömistä oli 50 000, mikä on 2 200 vähemmän kuin vuosi sitten.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164742/TKAT_…
Joku parin viikon cv-kurssi katkaisee työttömyyskierteen ja tilastot näyttävät nätimmiltä.
Ok, pahoittelut tästä. Vuonna 2018 TE-toimiston työntekijä kertoi minulle puhelimessa, että koska työttömyyteni oli jatkunut kolme kuukautta, minut luokiteltiin pitkäaikaistyöttömäksi ja minut piti laittaa "työnhakuklubi"-kurssille. Tämä oli edellisen aktiivimallin aikaan, joten olisiko määritelmä ollut silloin eri? Muistan nimittäin sanantarkasti hänen sanoneen näin.
2019 syksyllä jäin työttömäksi. Kokoajan laitellut samaa cvtä ja hakemusta erilaisiin töihin, rakennussiivoojasta sähköasennuksiin, mutta videohaastattelua pitemmälle en päässyt. Mitään työnhakuvelvoitteita ei ole työkkäristä tullut. Mutta nyt viimein ainakin syksyyn asti on töitä vuokrafirman kautta ja luultavasti jatkuu jos hommani hyvin hoidan. Vaan kyllä näin yli 40-vuotiaana ukkona alko jo epäusko tulemaan välillä. Tsemppiä vaan kaikille jotka oikeasti työtä haluaa että sitä löytyisi
Olen työllistynyt joo, mutta määräaikaisiahan nämä työni ovat olleet. Ensin olin myyjänä 5kk, sitten toimistotyöntekijänä 7kk ja nyt koulunkäynninohjaajana ehdin olemaan 4kk ennen kuin koululaiset pääsevät kesälomalle ja minä taas ehkä työttömäksi.