YLE:n Miljoona roskapussia -roskienkeräyskampanja, osallistutko?
Olen kai ollut uutispimennossa viikonlopun, koska kampanja meinasi mennä täysin ohi silmien, mutta YLE on lanseerannut kaksi kuukautta kestävän roskien keruun kampanjan, jossa tavoitteena on saada miljoonan roskapussin verran roskaa pois Suomen luonnosta ja katujen varsilta. Aivan mahtava idea, aion itse lähteä tällä viikolla keräämään roskia, miten te muut? Eilen sunnuntaikävelyllä pisti silmään miten paljon roskia kävelytien varrella näkyi, luulisin että saan muutaman pussillisen hyvin helposti kasaan.
Kommentit (51)
Vois. Mä keräilen usein rannoilta. En itse jaksa kalastaa kauan, mut keräilen sit roskia jos oon miehen mukana.
Lähden heti jos Afrikan ja kaakkois-aasian maat saadaan sitoutettua mukaan. Nehän ne pahimpia roskaajiakin on
Kerään pussillisen ja kansainvälisenä henkilönä heivaan sen jokeen. Niin tekevät Pakistanissa, Intiassa, Vietnamissa jne. Miksen minäkin?
Vierailija kirjoitti:
Lähden heti jos Afrikan ja kaakkois-aasian maat saadaan sitoutettua mukaan. Nehän ne pahimpia roskaajiakin on
Mikä yhteys Afrikan ja Aasian mailla on mielestäsi siihen, että suomalaiset Jeret ja Veetit heittää karkkipaperit, nuuskapurkit ja paistopistepussit maahan? Miksi suomalaiset eivät voisi pitää omaa kotimaatamme siistinä vaikka jossain toisessa maassa ei olekaan toimivaa jätekeräystä tai siellä on roskaamiskulttuuri?
Vierailija kirjoitti:
En. Paskiaiset itse kyykkimään yhteiskuntapalveluna. Maaston kyllästää tupakantumpeilla 10% vähemmistö.
Kyllästää? XD
Vierailija kirjoitti:
En. Paskiaiset itse kyykkimään yhteiskuntapalveluna. Maaston kyllästää tupakantumpeilla 10% vähemmistö.
Nuo tumpit nyt on pikkuongelma, taidat olla joku tupakoinnin vastustelija, kun nuomtuntuvat haittaavan enemmän kuin isommat muoviroskat. Olet varmaan kieltämässä talonyhtiössäsi ensimmäisenä parveketupakointia, jolloin ne tumpit löytyvät sieltä kadun / polun varrelta eikä asukkaiden tuhkakupeista.
En osallistu. En itse koskaan heitä roskia maahan ja huomautan varmasti asiasta jos puolisoni/ sukulaiseni/ kaverini niin tekee, mutta en ala tuntemattomien roskia keräämään.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista "hieman" useampi kuin 10% polttaa. Ihan btw.
Keräilen kaikki roskat missä on viivakoodi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo tumpit nyt on pikkuongelma, taidat olla joku tupakoinnin vastustelija, kun nuomtuntuvat haittaavan enemmän kuin isommat muoviroskat. Olet varmaan kieltämässä talonyhtiössäsi ensimmäisenä parveketupakointia, jolloin ne tumpit löytyvät sieltä kadun / polun varrelta eikä asukkaiden tuhkakupeista.
Tupakantumppi myrkyttää maaperää, tappaa eläimiä ja muuttuu hajotessaan mikromuoviksi. Vesistöön joutuessaan tumpit levittää myrkyt veteen ja siitä kaloihin ja muihin vesieliöihin. Jotkut vielä luulee olevansa fiksuja kun heittävät tumpin sadevesikaivoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista "hieman" useampi kuin 10% polttaa. Ihan btw.
Kuvittelin että ihan kaikki tupakoitsijat eivät sikailisi,kiitos oikaisusta.
En kykene koska työvoimatoimisto voi tulkita sen työksi ja menetän tukeni. Muistaakseni tulkinta on sellainen että jos työtön osallistuu toimintaan jonka suorittamisesta jollekin voitaisiin maksaa palkkaa seurauksena on tuen menettäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä yhteys Afrikan ja Aasian mailla on mielestäsi siihen, että suomalaiset Jeret ja Veetit heittää karkkipaperit, nuuskapurkit ja paistopistepussit maahan? Miksi suomalaiset eivät voisi pitää omaa kotimaatamme siistinä vaikka jossain toisessa maassa ei olekaan toimivaa jätekeräystä tai siellä on roskaamiskulttuuri?
Näkyy olevan suuri yhteys sillä Suomessa kielletään mehupillit yms.
Osallistun ainoastaan oman roskapussin vientiin omaan roskikseen, jonka sitten roskakuski tyhjentää 8 viikon välein.
Kenenkään toisen roskia, saatika tumppeja en savuttomana alennu keräilemään.
Mulla tulee roskapussi viikossa kun ahyvin lajittelen ja pakkaan loput tiivisti sekajätteeseen. Enkä heitä luontoon niitä.
Nähtäisiinköhän me vihdoin elokabina keräämässä roskia, siis tekemässä jotakin oikeasti ... Heh, nevö gona häpen.
En roskaa koskaan luontoa, miksi keräisin muiden roskat??
Vierailija kirjoitti:
Eräällä afrikkalaisen näköisellä naisella tippui keksipaketti siihen missä viimeinen keksi tuli mussutettavaksi.
Paukutin nyrkillä ikkunalasia niin koitti katsella että missä se rassisti lymyää ja osoittaa mieltään hänelle.
Ei tajunnut että oli ihan selkeä muu syy siihen paukutukseen.
Roskis olisi ollut parinkymmenen metrin päässä, mutta kun ei älli vissiin riittänyt niin monimutkaiseen hommaan, että olisi roskansa sinne vienyt.
Ylipähöttyneella julkisella sektorilla on talkkarit ( tumppinosturit ) ja katujen lakaisijat tätä hommaa varten.
varmaan kannattaa kerätä metsistä yms kun noi kadunvarret yleensä putsataan kaupungin ym toimesta