Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulle jää 1900e asumiskulujen jälkeen käteen, kahden teinin kanssa. Olenko köyhä?

Vierailija
15.04.2023 |

Pitäisikö tuon riittää elämiseen, riittäisikö teillä muilla?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 hengen perheessä nettotulot 2000e. Ja tästä siis maksetaan ne asumiskulut.

Vierailija
2/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vastaavassa tilanteessa olevien mielipiteitä.

Itsellä on näppituntuma että rahat on aina lopussa mutta onko vika kulustuksessa vai pitäiskö tuolla tulla toimeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on todella suhteellista🙄

Vierailija
4/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä riittäisi minulla omaan ja kahden teinin elämiseen.

Mutta kalliisiin harrastuksiin ja jatkuvaan wolttaamiseen ei riittäisi.

Vierailija
5/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole köyhä.

Vierailija
6/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää vajaa 1000e asumiskulujen jälkeen. Kaksi lasta vuoroviikot mun luona. Hyvin riittää. Saan ostettua kaiken mitä hakuan.

Vierailija
7/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää vajaa 1000e asumiskulujen jälkeen. Kaksi lasta vuoroviikot mun luona. Hyvin riittää. Saan ostettua kaiken mitä hakuan.

Eli 1900e mulla jäisi kuukaudessa 900-1000e säästöön.

Vierailija
8/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin vastaavassa tilanteessa olevien mielipiteitä.

Itsellä on näppituntuma että rahat on aina lopussa mutta onko vika kulustuksessa vai pitäiskö tuolla tulla toimeen?

Teillä on tavanomaista suuremmat kulut.

Tuosta jää yli 600€ per henki kuukaudelle, ja jos kerta asumiskulut (vuokra/laina/vastike, sähkö, vakuutus, vesimaksut, jätemaksut jne) on jo siitä otettu pois, niin ei nyt kauhean paljon pitäisi enää kuluja olla. Ruoka joo, mutta kolmelle hengelle pitäisi alle tonni riittää ihan ilman ajattelemistakin. Puhelimet, suoratoistot, vaatteet, matkat... Jos muka rahat ei riitä, niin ongelma on sun matikkapäässä.

Vierailija
9/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit kuluttaa todella paljon. Miettikääpä nyt vaikka jos me kaikki käymme kerran kuussa kampaajalla, sekin kustantaa ko 350e yhteensä.

Ja jos lähdet teinin kanssa vaate tai urheiluvälinekauppaan, menee 200-300 hujauksessa.

Ja me elämme ihan normaalia elämää!

-ap

Vierailija
10/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit kuluttaa todella paljon. Miettikääpä nyt vaikka jos me kaikki käymme kerran kuussa kampaajalla, sekin kustantaa ko 350e yhteensä.

Ja jos lähdet teinin kanssa vaate tai urheiluvälinekauppaan, menee 200-300 hujauksessa.

-ap

Meillä on koko perheen nettotulot 2000€/kk. Meillä kolmehenkinen perhe. Teini täyttää 15v. Juuri ostin lippiksen ja takin. N 70 euroa meni. Pitää elää nuukasti.

Vierailija
11/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa saa kyllä menemään just niinpaljon kuin sitä on, mutta ei, et ole köyhä. Tuo riittää oikein hyvin välttämättömiin menoihin. Ylikin jää.

Vierailija
12/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Vaan onko oikeasti pakko käydä kerran kuussa kampaajalla? Ja onko pakko ostaa niille teineille kaiken sen mitä ne keksii haluta? Meillä ainakin osataan sanoa myös ei. Jotain voi saada, kaikkea ei. On myös hyvä taito oppia säästämään johonkin haluamaansa, ja oppia erottamaan tarve ja halu toisistaan.

Vierailija
13/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ai jaa. No meidän perheessä tuo ei kyllä kuuluisi normaaliin elämään.

Vierailija
14/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

No ei todellakaan ole normaalia elämää. Elätte liian leveästi tuloihin nähden.

Vierailija
15/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo iso raha ole. Varmasti tiukkaa, mutta tuskin noilla tuloilla mennään joka kuukausi sinne kampaajalle? Hiukset voi leikata kotonakin. Tytöiltä tasoittaa latvat saksilla ja pojilta koneella kesätukka.

Vierailija
16/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä, miksi pitäisi käydä kerran kuussa kampaajalla. Teinin kanssa kannattaa sopia tuloihisi sopiva vaatebudjetti. Totea, että seuraavan vuoden aikana vaatteisiin on käytössä x euroa. Teini voi itse valita, mitä vaatteita niillä ostetaan. Jos pelkäät, että jotain täysin välttämätöntä jää sen vuoksi ostamatta, voit rajata sen budjetin ulkopuolelle. Omat tyttäreni ostivat lukioiässä suuren osan vaatteistaan UFFilta ihan omasta halustaan, vaikka meillä ei ollut rahapula.

Vierailija
17/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mäkin elän ihan normaalia elämää ja 20 vuotta olen värjännyt omat hiukset. Ei se viesti mene kampaajalle perille vaikka sanot että haluat isoilla kiharoilla permiksen. Pikkukäkkärää tekee.

Vierailija
18/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on hassu.

Vierailija
19/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

No joka kuukausiko se pitää sukset ostaa? Teinille voit katso antaa lapsilisän kk rahaksi. Ostaa sillä vaatteet ja mitä haluaa. Tai säästää.

Vierailija
20/56 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Älytöntä käydä kerran kuukaudessa kampaajalla.

Opettele itse leikkaamaan ainakin sen verran, että voi siistiä lasten hiukset.

Olen käynyt viimeksi kampaajalla 1/2020 kun korona tuli niin hoksasin, että itsekin voi leikata hiukset ja tehdä muitakin kuten värjäykset, jopa kohotukset. Tutut ihmettelevät kun eivät tahdo uskoa, mutta totta on.

Kaikki mikä on turhaa kuluttamista voi miettiä uusiksi.