Kertokaa tuotteita joista kiskotaan hirveätä ylihintaa, tyyliin esim kahvilan kahvi.
Kommentit (101)
Köyhälle kaikki on kallista. En tarkoita pahalla, olen itsekin köyhä. Mutta mikä mukamas on Suomessa halpaa tai edes edullista?
Eihän kahvilan kahvin hinta ole vain sen juoman hinta vaan siinä sijoitat ainutkertaiseen elämykseen, hetkeen elämässäsi joka ei koskaan toistu samanlaisena, tuoksuineen, makuineen, äänimaailmoineen, tuntemuksineen. Mahdollisuuteen päästä osalliseksi huippuammattilaisen luomistyöstä, kenenkään toisen kahvin kuohutettu maito ei kimaltele valossa kuten juuri tuossa mestarillisesa teoksessa. Tästä ikimuistoisuudesta 17 euroahan on suorastaan polkuhinta.
Vierailija kirjoitti:
Leivät kaupassa.
Just tänään ihmettelin kun Reissumies- pussi maksoi lähikaupassa puolitoista euroa. Ei ole kauaakaan siitä kun maksoi vielä 0,90€.
Vierailija kirjoitti:
Köyhälle kaikki on kallista. En tarkoita pahalla, olen itsekin köyhä. Mutta mikä mukamas on Suomessa halpaa tai edes edullista?
Jopa keskituloiselle alkaa hinnat täällä olla ihan täyttä riistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperi. 70% hinnannousu ilman mitään järkevää syytä.
Sähkön ja polttoaineen hinta vaikuttaa tuotanto- ja logistiikkakuluihin.
Tsekki tytöt ja romanialaiset Suomessa 200e/h.. Kotimaissaan kiksautan 40e saman..
Vierailija kirjoitti:
Kahvilassa maksetaan muustakin kuin siitä kahvitilkasta, joka on kupissasi.
Joku luuli että putkiremontissa maksaa vain asentajan pimeä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Tsekki tytöt ja romanialaiset Suomessa 200e/h.. Kotimaissaan kiksautan 40e saman..
ukrainalaiset myy 60e!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivät kaupassa.
Just tänään ihmettelin kun Reissumies- pussi maksoi lähikaupassa puolitoista euroa. Ei ole kauaakaan siitä kun maksoi vielä 0,90€.
Tarkoitatko sitä missä on 4 leipää vai niitä isompia pusseja?
Minun lähikaupassani (S-market, toissapäivänä) hinta sille neljän kappaleen pussille taisi olla 0,79 tai 0,89 €, halvimmillaan viime vuoden alussa hinta oli 0,49, sitten lähti nousemaan.
Yllättävän moni ei taida ymmärtää, että perusmarketit saavat tukusta halvemmalla kuin pikkuputiikit. Prisman terminaali ostaa tukusta daim-kakkuja tuhat ja saa sen mukaan määräalennusta, ja jakaa ne prismoihin tilausten mukaan. Sen sijaan pikkukahvilaan ei mahdu mitenkään tuhatta kakkua, vaan sinne tilataan kymmenen ja tukkuhinta on siten korkeampi. Yllättäen kahvila joutuu myymään kakkua kalliimmalla kuin Prisma.
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperi. 70% hinnannousu ilman mitään järkevää syytä.
Sellun hinta noussut, sähkön hinta noussut, tuotantokustannukset nousseet, siinä muutama, mitkä vaikuttaaneet paperin hintaan.
Ääni puskista: olisko polttopuut. Olettehan havainneet esim huoltoasemilla niitä pieniä laatikoita, joissa puoli sylillistä puuta. Sillä määrällä ei saa saunaa edes haaleaksi. Ja hinta - no sitähän ei voi ilman kaukoputkea nähdä, koska se on pilvissä.
Jos kaikki pyörittäisivät yritystä omakustannehintaan, ei yrityksiä olisi yhtään. Se olisi hyväntekeväisyyttä. Eikä hyväntekeväisyyskään pärjää jos myy samalla hinnalla kuin itse ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni ei taida ymmärtää, että perusmarketit saavat tukusta halvemmalla kuin pikkuputiikit. Prisman terminaali ostaa tukusta daim-kakkuja tuhat ja saa sen mukaan määräalennusta, ja jakaa ne prismoihin tilausten mukaan. Sen sijaan pikkukahvilaan ei mahdu mitenkään tuhatta kakkua, vaan sinne tilataan kymmenen ja tukkuhinta on siten korkeampi. Yllättäen kahvila joutuu myymään kakkua kalliimmalla kuin Prisma.
Juuri näin ja tästä syystä ne pikkukikkareet on hävinneet katukuvasta kokonaan. Tästä syystä myös marketeissa on ne kyltit "ei jälleenmyyjille". Sitä paitsi noutotukku on kallis. Otimme yhdistykselle tukkukortin ja menin ostamaan sieltä makkaroita tapahtumaan. Ostamatta jäi kun totesin, että meidän lähi-Sale myy samaan hintaan. Tarkoitus oli myös ostaa pesuaineita tukkupakkaus. Niitä ei edes ollut enää tukkupakkauksissa ja hinta oli kaupan hinta. Enimmäkseen siellä asiakkaat olivat ulkomaalaisia ostamassa isoja jauhosäkkejä. Ei noutotukussa taida enää käydä muut kuin pizzerian pyörittäjät. Veljeltä kuulin että kotikylässä yksikään pikkukauppias tai baarinpitäjä ei osta sieltä mitään. Käyvät marketeista.
Pinppi on Suomessa sikahintaista!
No eihän se kahvikaan sen erikoisempaa ole. Vettä ja kahvipapuja. Siinä olette kyllä oikeassa, että tee on lähes kaikkialla maailmassa täyttä kuraa jos julkisilla paikoilla juo. Jos sitä edes saa. Mä en juo kahvia oikeastaan ollenkaan ja olen aika usein täysin lämmintä juotavaa, koska teetä ei yksinkertaisesti myydä.