Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka nopeasti voi tehdä peräkkäisiä ivf (/PAS) -hoitoja?

29.11.2006 |

Hei!

Osaisiko joku valaista tätä asiaa eli pitääkö ivf-hoitojen välillä (tai jos käytetään mahd. pakkaseen saatuja alkioita) pitää taukokuukausia ja jos niin kuinka paljon ja minkä (hormonien?) takia? Tarkoituksena olisi tehdä ensi kevään aikana mahdollisimman monta hoitoa erinäisten uuden hedelmöityshoitolain mukana tulevien ongelmien takia ja pohdin vaan, että montakohan yritystä maksimissaan ehdittäisiin tekemään. Kaikista vastauksista olisin erittäin kiitollinen, varsinkin kun tämä on uusi toimenpide eikä siitä ole vielä mitään kokemuksia.

EE

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

IVF:n jälkeen pitää olla yksi taukokuukausi, jotta kroppa " toipuu" . PAS:ja voidaan tehdä peräkkäisiin kiertoihin, mutta siis ei heti seuraavaan kiertoon IVF:n jälkeen.

Vierailija
2/8 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaprojekti vastauksesta, selvensi tilannetta jo paljon :) Tuntuu vaan tympeältä nuo " välikuukaudet" kun inssit on voinut tehdä aina peräkkäisiin kiertoihin ja siten pettymyksestä toipuminen on mennyt nopeasti kun melkein heti on päässyt uuteen yritykseen. Mutta toivottavasti tuo ivf ois sitten tehokkaampi hoitomuoto eikä tarvisi kovin montaa turhaa yritystä... Toivossa on hyvä elää :)

EE

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kans kuullut tuon selityksen yhdeltä klinikalta, mutta toisella taas sanottiin, että välikuukausia ei tarvitse olla ja muistaakseni passinkin voisi tehdä suoraan ivf:n perään. Mullahan on sama tilanne kuin sulla joten olen kans selvitellyt:).

Lopulta nämä on tietysti aina myös koulukuntakysymyksiä että herran haltuun sitten...

Sitten on myös pitkä ja lyhyt kaava, tiesitkö niistä? Lyhyellä kaavalla minä ainakin aion varmaankin mennä, lääkärin mukaan todnäk tärppiin on sama, pitkää vaan suositaan välillä siksi, että voi tarkemmin ajoittaa eli esim. töistä vaadittavat lomat.

Tiuhtiainen tietäisi tästä, hän ei vaan taida olla ollut nyt palstoilla!

Mikä sulla onkaan nyt tilanne, oletko parhaillasi hoitokierroksella?

Vierailija
4/8 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myös sinulle vastauksesta! Pitänee tiedustella lääkäriltä sitten seuraavan ultran yhteydessä, että kuinka monesta hoitokerrasta voisi haaveilla kevään aikana. Meilläkin tosiaan tuntuu ihan siltä, että aika valuu tiimalasissa hurjaa vauhtia ennen hedelmöityshoitolain voimaantulemista ja sitä ennen pitäisi ehtiä kokeilla kaikkea mahdollisimman paljon. Raivostuttaa vaan välillä, että muutenkin hankalaa tilannetta pitää vielä vaikeuttaa ton lain muodossa, ihan kuin tätä stressattavaa ei muuten olisi tarpeeksi!

Mutta nyt oikeastaan piinailen vielä kolmannen (tai oikeastaan neljännen) inssin lopputulosta, pp7 taitaa olla meneillään. Kaikki menkkaoireet on tulleet vahvasti jo pari päivää sitten mukaan kuvioihin, joten toiveet ei ole taaskaan järin korkealla. Minulle tehdään tuo ivf sitten pitkällä kaavalla eli seuraavan kierron loppupuolella aloitan sumuttelut. Pitkä kaava siitä syystä, että mulla ei ole täysin suljettu endon mahdollisuutta pois laskuista (ei siis ole tehty laparoskopiaa ja muutamia mahdollisia oireita voisi olla, esim. kivuliaat kuukautiset, mutta toisaalta ei mikään hirveästi viittaisi endoon kuitenkaan) joten lääkärin mielestä pitkä kaava sopii siinä mielessä paremmin. Vähän kyllä hirvittää, että kuinkahan lopullisesti sekaisin tämä hormonitoiminta menee noiden rankempien hoitojen myötä¿?! No, kaikki keinot on kokeiltava ja kestettävä mitä eteen tulee.

Miten sulla on tarkoitus aloittaa nuo ivf-kuviot? Olen kuulumisiasi lueskellut säännöllisen epäsäännöllisesti tuolla Enska-pinossa ja ilmeisesti inssin jälkeiset piinapäivät on sullakin käsillä? Onko vielä ollut mitään viitteitä suuntaan tai toiseen? Toivottavasti tuolta ivf-hoidoista löytyisi apu meille molemmille (jos nyt näistä insseistä ei ihmettä tapahdu) ja mielellään mahdollisimman pian!

EE

Vierailija
5/8 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piinailen minäkin, tiistaina oli inssi että tää on kai pp3 sitten! Sä olet pikkuisen pidemmällä.. nyt kyllä napataan ne plussat molemmat!! Mä en jaksa kauheasti kyllä kans intoilla, tää on jo 7. inssi. Tietysti oli se plussa siinä välillä, ja se on periaatteessa hieno asia. Psyyke vaan jotenkin suojelee itseään silleen että tavallaan olen " unohtanut" raskauden ja km:n ajat, tuntuvat ihan epätodellisilta, kuin unelta...

Hei noista sun " menkkaoireista" : en halua herättää liiallisia toiveita, mutta mulla oli just menkkaoireiden tuntuisia ne mitkä sitten paljastuivat raskausoireiksi! Ja nimenomaan niin, että oireet tulivat kummallisen aikaisin ollakseen menkkoihin liittyvät... Kääk!

Miksi ne endoa epäilevät, vain kivuliaiden menkkojen takia? Mulla on kans ollut kivuliaat nuorempana, sekä joskus yhdyntäkipuja, mutta eivät silti epäilleet. (??)

Mä suunnittelen koko ajan kauheasti miten optimoisi noi hoidot... Nyt kun toivuin näin äkkiä km:stä niin taitaisin negan sattuessa ehtiä vielä kerran tänä vuonna hoitoihin - ellei katsota että pyhät sekottavat liikaa hoitoihin pääsyä. Siinä tapauksessa se olisi ehkä vielä yksi inssi ja ehkä luonnonkierrolla just pyhien takia.

Sitten tammikuussa mun mielestäni on pakko viimeistään mennä ivf:ään, laskeskelin että jos saataisiin pakkaseen, niin useamman passin ehtisi, ja jos ei, niin silti yhteensä 3 ivf:ää ehtisi (esim. tammi, maalis, touko), jos nyt taas ei tulisi jotain km-kuvioita... Kauhean vaikea myös valita klinikka jolla jatkaisin, kun asioissa on niin monta puolta. Nyt luulen, että jos joku klinikka lupaa lain tultua lähettää alkiot turvaan ulkomaille (siitä on ollut vähän puhetta), niin menen sille klinikalle ja sitten kesällä lähden itse pikku pakolaisten perään!

Vierailija
6/8 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, samalla tavalla olen minäkin laskeskellut (ja juuri nuo samat kuukaudetkin itse asiassa), että ehkä 3 ivf:ää ehtisi tehdä riippuen sitten noista mahdollisista pakastuksista ja niiden sulatteluista. Mutta nää tuntuu olevan aina melkoista arpapeliä, kun kierto alkaa heittelehtimään aina just silloin kun ei pitäisi, munikset ei kypsy odotetusti jne. eli toisin sanoen mitä varmempia suunnitelmia on, niin sitä varmemmin ne menee mönkään.

Vitsit mua alkoi heti vähän jännittää kun sanoit noista menkkaoireista¿ :) Päätin kyllä tietoisesti pysyä toiveikkaana tän kierron loppuun asti, kun ei siitä pessimismistä ole aikaisemmissakaan yrityksissä ollut apua. Toisaalta olen kuitenkin luonnostani niin peruspessimisti, että ei niitä turhia toiveita koskaan tule liikaa eläteltyä. Eli kiitos tsempityksestä ja toivotaan parasta (samalla kuitenkin peläten pahinta¿) Nyt alkaa vaan tämä piinistelyajan ahdistava loppupuoli, eli joka kerta kun käy vessassa niin saa pelätä joko vuoto on alkanut. Toivo ja epätoivo vaihtelee sellaista vauhtia, että ei perässä pysy, mutta sitähän tämä on!

Tuosta endoepäilystä vielä, että käsittääkseni yleisimmät/selkeimmät oireet siihen on kuukautiskivut, väli/tiputteluvuodot ja lapsettomuus. Ja sitähän ei muuten varmasti voi poissulkea kuin laparoskopialla. Lääkäri kyllä meinasi, että koska mulla on ollut nuorempana vielä paljon kovemmat kivut kuukautisten aikana kuin nykyisin, niin se viittaisi siihen, että endosta ei olisi kyse, mutta kuten sanottua, ei sitä mahdollisuuttakaan ole kokonaan voitu poiskaan sulkea. Mulle tehdään nyt kuitenkin varmuuden vuoksi ivf pitkällä kaavalla, koska sen on todettu olevan paras hedelmöityshoitokeino endosta kärsiville.

Sulla on kyllä sikäli hyvä tilanne, että olet jo kerran todistettavasti tullut raskaaksi ja eikös se keskenmenon jälkeen ole erityisen hyvät mahdollisuudet tulla raskaaksi uudestaankin? Toivotaan nyt tosiaan, että onnistuis jo tämä inssi eikä tarvisi noihin raskaisiin hoitoihin sitten lähteäkään! Se vaan on yhteistä meidän tilanteissa, että kun tämä hoitoaika on niin rajallinen niin mieluiten käyttää tehokkaimpia mahdollisia keinoja jottei se idioottimainen laki ehtisi sabotoida lapsitoiveita. Mulla ei oo mitään käsitystä tuosta alkioiden ¿turvaan lähettämisestä¿ eikä VL:n lääkäri ole siitä mitään puhunut. Pitää nyt sitten katsoa jos se tulee ajankohtaiseksi, että miten toimitaan, mutta sillä mentaliteetilla ainakin itse olen, että kaikki keinot käytetään rahaa tai ponnisteluja säästelemättä. Jos ei muuten, niin lähdetään sitten syksyllä Viroon jatkamaan hoitoja jos se ei kotimaassa enää onnistu¿. No, ei kuitenkaan vielä mennä asioiden edelle :)

Nyt lähden kotia kohti ja toivottelen mukavaa viikonloppua sekä piinistelyn jatkoa, vaihdellaanhan kuulumisia edelleenkin!

EE

Vierailija
7/8 |
02.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo vessassakäynti on kamalaa tossa vaiheessa, ihan sydän sykkyrällä koko ajan... tsemppiä ja peukkuja! Mä huomaan kyttääväni koko ajan tuntemuksia, siis paljon enemmän kuin aiemmilla kierroksilla kun nyt mun kai pitäisi tietää miltä SE tuntuu. Mutta voihan olla joka kerralla eri... Aloin miettiä, että miten paljon tuntemuksia ehkä tulee kans lugeista, että niitäkö nämä nyt vaan ovatkin... Äh, huomaan olevani liian toiveikas, ei saisi ei!!

Mun pitää kans vielä kysyä endo-asiasta lääkäriltä. Olin sen jo jättänyt mielestäni, kun lääkäri ei hoitojen alkutaipaleella enempää sitä lähtenyt pohtimaan. Voiko tosiaan olla että pelkät kivuliaat menkat voisi sitä indikoida?? Mulla esim. ei ole välivuotoa koskaan ollut. Toivottavasti sullakaan sitä endoa ei olisi! Etkö sitten ole meinannut laparoskopiaan mennä jos asia mietityttää?

Joo kyllä todnäk raskautua pitäisi olla isompi km:n jälkeen, mutta en ole varma onko se vain siinä että ovis on parempi, että vaikuttaako mitenkään sitten muniksen " vastaanottavaisuuteen" siittiöiden suhteen, tai kiinnittymiseen.

Palaillaan!

Vierailija
8/8 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites on Milkalla lähtenyt uusi viikko käyntiin? Täällä ihan ok, pp10 mennään ja menkkoja odotellaan alkavaksi millä hetkellä hyvänsä. Ahdistavia vessakäyntejä on ollut lauantaista asti, jolloin pikkuhousunsuojaan oli tullut pieni, hento vaaleanpunainen tahra, joka siis mun kohdalla aina enteilee parin päivän sisällä tulevia menkkoja. Kaikki oireet on muutenkin ennallaan ja alaselkäkin tutulla tavalla kipeä, joten eiköhän sitä tammikuista ivf:ää kohti olla menossa.

Piti vielä palata tuohon endo-asiaan eli ei mun kohdalla siitä mitään ¿vahvaa¿ epäilystä ole, mutta ei siis ole poissuljettukaan ajatus. Kivuliatten menkkojen lisäksi mulla on ollut viimeiset pari vuotta aika usein ennen menkkoja parin päivän tiputteluvuotoa, mikä ehkä myös vähän viittaisi tuohon suuntaan, mutta ei mitään varmaa siis. En ole ajatellut mennä siihen laparoskopiaan, kun ei lääkärikään ole sitä ehdottanut ja toisaalta tämä tuleva ivf-hoito (pitkällä kaavalla) on kuulemma juuri endopotilaille parhaaksi osoittautunut hoitomuoto eli varsinaisesti sillä ei enää olisi väliä tehdäänkö ko. diagnoosi vai ei, kun hoitomuoto on jo siihenkin sopiva.

Voin kyllä kuvitella, että sulla tuo oireiden tarkkailu on tosi jännää nyt kun niistä oikeista oireistakin on jo kokemusta! Peukut on pystyssä, että nyt tärppäis uusiksi, joten pidähän mut ajan tasalla! Jos muuten haluaisit kirjoitella enemmänkin sähköpostitse, niin mun osoite on emmaemilia@netti.fi , mielellään vaihtaisin kanssasi ajatuksia jatkossakin :) Nyt on pakko lähteä kotia kohti, mutta mukavia plussaa enteileviä piinailuja sinne suuntaan!

EE