Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2023

Vierailija
11.04.2023 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattia ja mansikoita olisi kiva kokeilla erikseen ihan ruukuissa, mutta taidan nyt tänä vuonna vähän oikaista ja ostaa taimet suoraan valmiina.

Vierailija
2/9 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan puutarhaa mökillä, joten vihanneksia ja hyötytarhaa ei juuri kannata laittaa. Ei pääse alkukesästä kastelemaan ja hoitamaan riittävän usein. Kesäkukista laitoin pari päivää sitten esikasvatukseen ruiskukkia, auringonkukkia ja kehäkukkia. Kotona on minimaalisesti tilaa, joten panostan todennäköiseen itävyyteen. Lamppuja ei ole, aurinko paistaa jo koko päivän. Lounasikkunalla on jo liiankin kuuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas innostuin kylvämään liikaa kaikkea. Tomaatin siemenet otin kaupan kirsikkatomaatista, levitin talouspaperin päälle ja upotin koko paperin multaan kun olivat kuivahtaneet. Kymmeniä taimia nyt noussut ja pitäisi koulia omiin ruukkuihin. Paprikantaimia myös parikymmentä.

Vierailija
4/9 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkurpitsa vaatii vahvan maan, perinteisesti sitä kasvatettiin kompostin päällä. Tavallisesti se tuottaa runsaan sadon. Kukkiiko kurpitsasi? Jos vika on pölyttävien hyönteisten vähyydessä voit pölyttää emikukat pienellä pensselillä tai hedekukalla, liiat hedekukat kannattaa poistaa. Varret kannattaa myös latvoa muutaman emikukan jälkeen ettei se keskity vain kasvattamaan vartta. Vanha lajike "Vegetable Marrow" on luotettava, helppo ja runsassatoinen. Vaikka se nykyään luokitellaan, tai ainakin myydään kurpitsana on se oikeastaan lähempänä kesäkurpitsaa kuin talvikurpitsaa.

Vierailija
5/9 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväältä viimeiset viestit näköjään, mutta kai tänne joku vielä vastailee tai täällä käy?

Miten on, kun haluttais istuttaa krookuksia, mutta tuli mieleen, että syökö jänikset ne? Onhan niilläkin jotain suosikkeja ja sitten taas inhokkeja, jotka jättävät rauhaan. Kokemuksia? Neuvoja?

Vierailija
6/9 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samassa penkissä krookuksia ja narsisseja. Jänikset eivät ole niitä syöneet.

Vierailija
7/9 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suojannut mansikkapenkkiä ja ei mitään vihreää näkyvissä. Epäilen, että jänikset on käyneet syömässä, papanoista päätellen.

Onko muiden mansikkamaa jo vihreä ?

Kannattaakohan minun odotella kasvua, vai hankinko uudet taimet.

Vierailija
8/9 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on samassa penkissä krookuksia ja narsisseja. Jänikset eivät ole niitä syöneet.

Huomasin vasta nyt tämän. Olen tuo edellinen kyselijä.

Kokeilin joitain krookuksia laittaa rivarin etu- ja takapihalle (takapihalle ei pääse mitään elukoita, kun on aidat ja korkeat kalliot) ja kävi niin, että etupihalla ei näkynyt ainuttakaan liilanväristä krookuksen kukkaa, mutta takapihalla kaikki istutetut nousivat. Eli syötyhän ne oli. On tämä sitten peffasta :(

Vierailija
9/9 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin hyötykasvikuivurin ja nyt on ollut sadonkorjuuta kerrakseen. Omenoista ainakin tulee mitä loistavimpia, kun dippaa ne kanelisokeriin ennen kuivuriin laittoa. Tänään koitetaan samaa inkiväärisokerilla. Siemenkodista ja muuten rupusista keitän kattilassa mehua tuorekäyttöön ja lisään siihenkin kanelisokeria. Lopulta perkeet ja moskat päätyvät kompostiin ensi kesän viljelyä varten. Tänään ja huomenna pitäisi hakea myös talven sienet. Luulisi niitä nyt olevan sateen jäljiltä, kun täällä etelässä on tosi lämminkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi