Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

työsuhdeasiaa! Auttakaa pliis jos tiedätte!!

Vierailija
29.11.2006 |

Jos työehtosopimuksessa lukee, että sairausloman ajalta maksetaan täyttä palkkaa 28 kalenteripäivän ajalta, niin tarkoittaako tämä 28 päivää yhtä yhtäjaksoista sairauslomaa vai koko kalenterivuoden aikana sairastettuja sairauslomia yhteensä?

Entä jos sairausloma osuu vuodenvaihteen molemmin puolin? Alkaako lasku alusta 1.1.?

Tämä on tärkeää! Mietin, että kannattaako minu oikeasti vain jotenkin yrittää sinnitellä ensi vuoden puolelle vaiko taloudellisen menetyksenkin uhalla vain luovuttaa ja jäädä nyt jo sairaslomalle. Tuloista kun riippuu äitiyspäivärahan suuruus...

Entä mitkä ovat syyt joiden perusteella työntekijä voidaan irtisanoa äitiysloman tai hoitovapaan aikana? Onko sellaisia?

Ja voiko työnantaja kieltää sitä, että työntekijä pitää kaikki siihen saakka kerääntyneet lomansa äitiysloman jälkeen? Siis voiko " pakottaa" säästämään osan lomista tai pitämään jossain muussa ajankohdassa? Tarkoitukseni olisi siis pitää kaikki lomat pois äippäloman ja hoitovapaan välissä. (ja irtisanoutua, mutta sitähän ei tarvitse vielä työnantajalle sanoa kun äippälomakin alkaa vasta ensi vuoden puolella.)

Kiitos tosi paljon jos joku osaa auttaa!

Nimimerkillä: työnantajan mustalle listalle joutunut siksi että kehtasi tulla raskaaksi

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti en osaa itse auttaa.

Vierailija
2/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" ..täyttä palkkaa 28 kalenteripäivän ajalta, niin tarkoittaako tämä 28 päivää yhtä yhtäjaksoista sairauslomaa vai koko kalenterivuoden aikana sairastettuja sairauslomia yhteensä?"

-> yksi yhdenjaksoinen ja samasta syystä johtuva sairausloma jonka aikana saat täyden palkan. eli koko vuoden saikkuja ei lasketa yhteen!

" Entä jos sairausloma osuu vuodenvaihteen molemmin puolin? Alkaako lasku alusta 1.1.?"

-> edelleen, yksi yhtenäinen sairauslomajakso lasketaan ensimmäisestä (?) päivästä ja lopetetaan viimeiseen päivään. jos sinulla on kuitenkin kaksi eri syytä olla poissa, lasketaan ne erikseen (esim. nuha ja raskauspahoinvointi).

" Tämä on tärkeää! Mietin, että kannattaako minu oikeasti vain jotenkin yrittää sinnitellä ensi vuoden puolelle vaiko taloudellisen menetyksenkin uhalla vain luovuttaa ja jäädä nyt jo sairaslomalle. Tuloista kun riippuu äitiyspäivärahan suuruus...

Entä mitkä ovat syyt joiden perusteella työntekijä voidaan irtisanoa äitiysloman tai hoitovapaan aikana? Onko sellaisia?"

-> äitiyslomalaista ei voida irtisanoa, ellei kyse ole toiminnan lopettamisesta. äiti on suojattu laissa todella hyvin mitä tulee irtisanomisiin! hoitovapaasta minulla ei valitettavasti ole tietoa.

" Ja voiko työnantaja kieltää sitä, että työntekijä pitää kaikki siihen saakka kerääntyneet lomansa äitiysloman jälkeen? Siis voiko " pakottaa" säästämään osan lomista tai pitämään jossain muussa ajankohdassa? Tarkoitukseni olisi siis pitää kaikki lomat pois äippäloman ja hoitovapaan välissä. (ja irtisanoutua, mutta sitähän ei tarvitse vielä työnantajalle sanoa kun äippälomakin alkaa vasta ensi vuoden puolella.)"

-> työnantaja saa kyllä päättää lomien pitämisestä aika vapaasti lomakauden sisällä. jos loma pidetään lomakauden ulkopuolella työnantajan vaatimuksesta, tulee siitä sanktio joka varmasti on sovittu työehtosopimuksessanne.

" Kiitos tosi paljon jos joku osaa auttaa!

Nimimerkillä: työnantajan mustalle listalle joutunut siksi että kehtasi tulla raskaaksi "

-> uskomatonta mutta totta edelleen vuonna 2006. sinuna olisin ihan v*ttuillaksenikin koko raskausajan töissä aina äitiyslomaan saakka. sen jälkeen lähtisin äitiyslomalle ja jättäisit palaamisajankohdan avoimeksi. hoitovapaan aloittamisesta ja lopettamisesta tulee ilmoittaa kahta kk:tta etukäteen.. käytä mahdollisuutesi ja oikeutesi, älä anna kenenkään painostaa sinua irtisanoutumaan! siinä häviät eniten sinä itse!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tosiaan äitiysloma alkaa tammikuun lopulla, ja yritän joka aamu keksiä edes jonkun syyn miksi lähteä töihin. Fyysisestikin alkaa olla jo vähän rankkaa, ja kun olen yksityisen yrittäjän ainoa perheen ulkopuolinen palkattu työntekijä, niin henkinen painostus käy todella raskaaksi. Yöunet on enää etäinen haave; aika menee valvoessa ja murehtiessa, ja se taas sitten kostautuu päivällä kun yrittää jaksaa yli voimiensa...

Ei mulla kyllä ole aikomusta enää samaan paikkaa palata äitiysloman jälkeen, mutta en halua irtisanoutua ennen kuin olen tosiaan pitänyt viimeistä piirtoa myöten kaikki äippälomankin aikana kertyneet lomat.

Kiitti vielä avusta! Sinnittelen siis jotenkin jouluun asti ja sitten sanon so long!

ap

Vierailija
4/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajasi tietää ihan hyvin että voit olla pois minä hetkenä hyvänsä raskaudesta johtuen. häntä ottaa tietenkin päähän se, että joutuu ottamaan tilallesi jonkun muun. se ei kuitenkaan oikeuta häntä painostamaan sinua millään tavoin!

jos sinulla on paha olo, käy lääkärissä ja jää pois jo nyt. ei voi olla vauvallesikaan hyväksi jos yökaudet mietit pomosi reaktioita!!

Vierailija
5/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en tosiaan veisin hurjasti palstatilaa jos alkaisin kaikkea kertomaan... Olen todella raskauteni kanssa joutunut syntipukiksi suunnilleen kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan... :(

Yksin sitä on vaan aika aseeton, eikä oikein nyt ole paukkuja alkaa taistelemaankaan oikeuksistaan.

ap

Vierailija
6/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannatakaan alkaa taistella oikeuksistaan varsinkin kun on raskaana. mutta jos sinusta alkaa tuntua siltä että sinua ahdistellaan ja ettet oikein nuku yöllä, maksa takaisin samalla mitalla ja ilmoittaudu sairaaksi koko loppuajaksi.

itse olen ollut saikulla ilman, että työnantaja maksoi minulle ensin penniäkään. sain saikkupalkan vasta kun aloin sitä pyytää. sitten sainkin potkut. sinua sentään suojaa laki..

Vierailija
7/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ota vielä yhteyttä liittoon. ja jos et kuulu niin liity nyt saman tien. saat sieltä tarvittaessa apua jos työnantajan kanssa tulee riita.

Vierailija
8/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, työnantaja on toki sen verran fiksu, etten voi todistaa minkään johtuvan raskaudesta, ja jatkuvasta henkisestä kiusaamisestakaan kun ei oikein jää mitään todistusaineistoa. Siksi täällä kyselen näitä virallisia asioita, että ei sitten pysty vedättämään minua niissä.

Mutta ymmärsinkö oikein että teoriassa voisin siis jäädä saikulle, ja saada täyttä palkaa pidemmältäkin ajalta kuin tuo 28 pv, jos saikun syy vaihtuu välissä???

Siksi tämä on niin tärkeää, kun haen päivärahaa 6kk tulojen perusteella, enkä tosiaan haluaisi että päiväraha pienenee sen takia etten voi olla töissä. Se olisi jo työnantajalle voitto...

ap

Vierailija
9/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen jolla yhtä paska työnantaja. Pakko palata kohta äippäloman jälkeen takaisin, vaikka työnantaja kyllä ilmaisi selkeästi etten ole tervetullut, kun sellaisen paskan tempun tein, että jäin saikulle ja äippälomalle... Mut sanoin et sori vaan, tulen kun laki sen mulle sallii. Ei se silti kivaa ole. Toivottavasti saan pian toisen työpaikan.

Ennen olin vuoden työntekijä ja paras koko firmassa. Nyt täysi paska.

Vierailija
10/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kaikki on ollut toisin viimeiset puoli vuotta. Yhtäkkiä olen yhteistyökyvytön, huono työntekijä, oikea ongelma.

ap

Vierailija
11/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko alalla, jossa on yleissitova työEHTOsopimus? Eli onko työnantajasi myös sitoutunut siihen?

Jos on ns. " villi" työnantaja ja ala jossa ei ole yleissitovaa työehtosopimusta niin silloin ei ole voimassa tuo 28 pv:n sääntö vaikka sinä olisitkin liiton jäsen.

Muistaakseni näin, korjatkaa jos olen väärässä...

Vierailija
12/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

11:

Ennen olin vuoden työntekijä ja paras koko firmassa. Nyt täysi paska.

Vierailija
13/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja et saa siitä siis palkkaa (kelan maksama summa pienempi kun oikea palkka). Tarkista kelan sivuilta.

Vierailija
14/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vain ei eritelty mitenkään mitä silloin jos kahden eri syyn takia on pitempään poissa. se mainittiin, että jos 15 päivän kuluessa töihinpaluusta sairausloma jatkuu saman syyn takia, lasketaan se samaan 28 päivän jaksoon.

ap

Vierailija
15/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai olisi jotain muuta irtisanomisperustetta. mikäli työnantaja ei pysty osoittamaan että esim irsisanomisellesi on selvä syy, niin sen katsotaan olevan raskaudesta johtuvaa syrjintää, josta sitten tulee työnantajalle ongelmia.

Vierailija
16/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista sen yleissitovuus esim. Finlexistä (Finlex) löytyy netistä.

Todennäköisesti jos olet terveydenhuollon alalla, on sopimus yleissitova. Tarkista se nyt kuitenkin.

Sillä voimassaololla ei ole tämän yleissitovuuden kanssa tekemistä.

Vierailija
17/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos olet ennen äitiysloman alkua neljän kuukauden aikana ollut sairauslomalla ja saanut sairauspäivärahaa, äitiyspäiväraha on samansuuruinen kuin sairauspäiväraha. Eli jos olet ollut työssä yli puoli vuotta samalla tyänantajalla, haet sitä sairauspäivärahaa kuuden kuukauden tulojen mukaan. Sitten jos äitiyslomasi alkaa neljän kuukauden sisällä sairauspäivärahan maksun päättymisesta, äitiysraha on sama. Tsekkaa kelan sivuilta, siellä on laskuritkin. Mikäli työnantaja maksaa palkkaa sairausloman ajalta, palkanmaksun ajalta sairauspväraha menee työnantajalle, sen jälkeen sinulle.

Vierailija
18/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja puolen vuoden tulojen tulee olla 20 % suuremmat kuin vahvistetussa verotuksessa 2005 (koska laskettu aikasi on 2007, siksi verovuosi 2005) jotta saat puolen vuoden tulojen mukaan tuon sairaus-/äitiyspäivärahan....

Vierailija
19/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 naisen esimiehenä on tullut nähtyä kuinka se työmotivaatio loppuu juuri siihen kun raskaustesti näyttää kahta viivaa.

Työt jää tekemättä kun vauva-lehdellä surffaillaan ja kun vähäsen kolottaa niin sairauslomaa haetaan heti. Ja se töiden valkkaaminen, " minä en voi tehdä tuota tai tätä kun olen raskaana" missähän sellaisista töistä kieltäytymisen oikeuttava sairaslomalappu on?

Raskaus ei ole sairaus. Minun puolestani saísivat jäädä sairalomalle vaikka jo ennen kuin raskaustesti näyttää mitään, maksaisin sen 9 päivää ja Kela loput ja minä saisin motivoituneen työntekijän sen haaveilijan tilalle.

T: esimies

Vierailija
20/20 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin varma siitä, että kyse ei ole työni laadun laskemisesta. Olen ollut erittäin motivoitunut työhöni, olen saanut todellakin tehdä juuri sitä mitä parhaiten osaan, ja josta nautin suunnattomasti. Työlleni olen antanut enemmänkin kuin olisi pitänyt myös raskauteni ajalla. Joustoa on mm. työajoissa omalta puoleltani viikottain, toiseen suuntaan ei niinkään. Siitä ei siis ole kyse.

Lisäksi olen koko 3½ vuotisen työsuhteeni aikana ollut sairauden takia työstä poissa yhteensä 4 päivää ennen raskautta, ja raskauden aikana 5 pv. Omasta työmoraalistani, tai sen puutteesta ei siis ole kyse. Olen todella pohtinut tätäkin vaihtoehtoa, ja etsinyt vikaa itsestäni, mutta voin rehellisesti sanoa, että itselläni on kyllä puhtaat jauhot pussissa!

ap