Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko vielä kun pääsiäisenä oli huvikielto?

Vierailija
10.04.2023 |

No eipä siitä edes ole kovin kauan. Laki muuttui vuonna 2002.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiirastorstaisin sai discossa soittaa musiikkia, mutta ei tanssia...

Vierailija
2/16 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako KD palauttaa tämän vanhan hyvän ajan uskonnollisen rajoituksen? Jos ei niin miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäisen viettoa Suomessa sääteli vuosikymmenien ajan huvikielto. Laki määräsi, että julkisia huvitilaisuuksia eli esimerkiksi tansseja tai elokuvanäytöksiä ei saanut järjestää pitkäperjantaina, pääsiäissunnuntaina ja joulupäivänä. Kielto oli voimassa 24 tuntia ja alkoi aattoiltana kello 18.

Vuonna 1999 tuli mahdolliseksi hakea poliisilta lupa järjestää yleisötilaisuuksia.

Huvikielto poistui lopullisesti laista vasta vuonna 2002. Käytännössä poliisilta oli haettu lupia vain pääsiäisen aikoihin ja lähinnä elokuvien esittämiseen.

Vierailija
4/16 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkusta tuli silloin vain jotain uskonnollista kärsimysnäytelmää, aaargh.

Vierailija
5/16 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä juhlapyhiä nykyisin huomaakaan kun kaupatkin ovat auki lähes normaalisti. Melkein kaikki muutkin paikat...

Vierailija
6/16 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäperjantait oli piinallisia . Ei saanut edes kyläillä kavereiden luona 80-90-luvun lapsena. Telkusta tuli tosiaan vaan uskonnollista ohjelmaa.

No tulipa luettua kirjoja.

Vierailija
7/16 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä, että pääsiäisenä 1989 olin illan eräässä ravintolassa, jossa nautin alkoholijuomia. Siellä soi musiikki, mutta tanssilattialle pääsy oli estetty pinoamalla tuoleja... 1995 olin kiirastorstaina ravintolassa, ja kyllä mielestäni siellä ihan tanssimaan pääsi.

Vierailija
8/16 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi tulla huivikielto tilalle.

Vierailija
9/16 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei telkusta tule uskonnollista (tai ainakaan kristillistä) ohjelmaa pääsiäisenä, vaikka suurennuslasilla hakisi.

Vierailija
10/16 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kyllä, että pääsiäisenä 1989 olin illan eräässä ravintolassa, jossa nautin alkoholijuomia. Siellä soi musiikki, mutta tanssilattialle pääsy oli estetty pinoamalla tuoleja... 1995 olin kiirastorstaina ravintolassa, ja kyllä mielestäni siellä ihan tanssimaan pääsi.

Sääntöä rikottiin jossain määrin. Mainostaa ei voinut mutta saatettiin "unohtaa" että tanssiminen piti lopettaa klo 18.

Vierailija
11/16 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla ei ollut mitkään kiskat tai kaupat auki. Eipä ollut rahaakaa tuhlattavaksi. Pyörittiin kaverilauman kanssa tehden kaikkea kivaa. Ei yhtään hullumpaa. Tupakoitsijoilla oli kärsimystä, kun mistään ei saanut röökiä. Ne noilla oli, tekivät hyvän tilin myydessään tupakoita yksitellen 😁

Vierailija
12/16 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kyllä ne oli pitkät pyhät teinille. Siihen aikaan ei mitään kotibileitäkään järjestetty ja kaupatkin oli kiinni.

Mulla oli aika erikoinen työkaveri myöhemmin elämässä, iäkkäämpi poikamies, jos ei koskaan syönyt muuta kuin baarissa tai ravintolassa. Hän piti sitten pitkän paaston, koska kotiin ei ostanut ruokaa periatteen vuoksi. Pääsiäismaanantaina aukei joku matkahuollon baari, jossa hän sitten kävi puuroa sysömässä.

Vierailija
13/16 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/16 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin 18 vuonna 2001 niin en muista tällaisia kieltoja olleen. Pääsiäisenä kun olin lapsi, oltiin joko laivaristeilyllä, hiihtokeskuksessa tai omalla mökillä.

Vierailija
15/16 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi olla nykyäänkin. Paikallinen nuorisoseura järjestää pääsiäisiltamat joissa on ohjelmassa musiikkia ja tanssia. Menee pyhien arvokkuus ja hartaus pilalle moisella ilakoinnilla. 

Vierailija
16/16 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy sanoa, etten ole tiennyt kiellon poistuneen. Eipä ole kyllä tullut tutkittuakaan onko diskot auki. Ja onko mitään diskoja enää olemassakaan. Elokuvissa harvoin tulee käytyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi