Vaatteen istuvuus
Paljon vaatesisältöä julkaiseva pieni, pyöreä somettaja esitteli ostamaansa bleiseriä ( tai pleiseriä, kuten hän kirjoitti). "Tämä istuu tosi hyvin, ehkä vähän hartioista löysä ja hihat ovat pitkät". No ei istunut muutenkaan; ei mennyt kiinni rinnan eikä vatsan kohdalta ja mittasuhteisiin nähden oli myös liian pitkä.
Hyvä että itse oli tyytyväinen, mutta istuvuutta ei ollut ollenkaan. Olen itse oppinut jättämään monta "melkein ihanaa" vaatetta kauppaan, jos ei joka kohta ole kohdillaan.
Kommentit (9)
Paljon leikkauksia ja ompelemisia tarvitaan istuvuuden ilmentymiseen. Harvinaisuus tänä pänä. Vedetään vaan parilla viivalla linjat, leikataan ja kasaan. Muodoton möhkäle on valmis, ei kun myyntiin. Vaatteet on kuin yläasteen kuvistunnilla piirrettyjä ja kässäntunnilla ommeltuja. Täysiä susia. Mutta hinta, se osataan laittas korkeelle.
Hah, tää tuntuu olevan ihan vakio. "istuu tosi hyvin" =menee päälle, kiristää saumoista ja väärät mittasuhteet.
Ei alle 160cm löydä istuvia ja mittasuhteisiin sopivia vaatteita paitsi jotain t-paitoja tms. Minä olen opetellut korjaamaan ja muokkaamaan vaatteita sopivammiksi. Takavuosina löytyi vielä lyhyitäkin. Onneksi minulla on aikamoinen varasto ajattomia sopivia vaatteita, jakkuja ym niin en nykyään osta paljon mitään. Verkosta en vaatteita osta.
Sama,sain persuilta mustan joka paikan edustuspuvun ja rahaa taskuun kyllä kelpaa levennellä kuppiloissa
Sitten myös "muoti- ja tyyliasiantuntijaksi" lehdissä tituleerattu nainen jolla on usein aika huonolaatuisia (olen nähnyt hänet läheltä monta kertaa), liian kireitä vaatteita, jotka kurotaan rinnan alla nousevalla Hermesin vyöllä.
Keskivartalolihavatkin voivat pukeutua tyylikkäästi. Kaapuun ei tarvitse pukeutua, mutta vyö ei ole välttämättä paras vaihtoehto jollei kunnon vyötäröä löydy. Itsekin kamppailen vaihdevuosissa tasapaksummaksi muuttuneen vartalon kanssa ja koetan muuttaneelle vartalotyypille löytää istuvia vaatteita. Jollei sopivasti istuvaa löydy, voi väljän vaatteen käydä korjauttamalla ompelijalle istuvaksi tai teettää alusta asti laadukkaan kapselipuvuston, josta löytyy aina tyylikästä istuvaa päälepantavaa (ainakin tällä rouvalla olisisiihen myös varaa).
Paitapusero on istuvampi jos siinä on vinoon leikattu hartiakappale. Tein minäkin joskus kaikki pitkät housut itse tai korjasin koska muutoin putosivat päältä.
Miten hoikka ja standardimittainen onkin, ei silti aina tärppää.
Vierailija kirjoitti:
Sitten myös "muoti- ja tyyliasiantuntijaksi" lehdissä tituleerattu nainen jolla on usein aika huonolaatuisia (olen nähnyt hänet läheltä monta kertaa), liian kireitä vaatteita, jotka kurotaan rinnan alla nousevalla Hermesin vyöllä.
Keskivartalolihavatkin voivat pukeutua tyylikkäästi. Kaapuun ei tarvitse pukeutua, mutta vyö ei ole välttämättä paras vaihtoehto jollei kunnon vyötäröä löydy. Itsekin kamppailen vaihdevuosissa tasapaksummaksi muuttuneen vartalon kanssa ja koetan muuttaneelle vartalotyypille löytää istuvia vaatteita. Jollei sopivasti istuvaa löydy, voi väljän vaatteen käydä korjauttamalla ompelijalle istuvaksi tai teettää alusta asti laadukkaan kapselipuvuston, josta löytyy aina tyylikästä istuvaa päälepantavaa (ainakin tällä rouvalla olisisiihen myös varaa).
Joo, olen joskus katsonut samaa.kun on esiintynyt jossainn Hän on jopa kirjoittanut kirjan pukeutumisesta!?!
Okei. 😊
😚💋