Palkaton harjoittelu sotealalla
Miten te esim. Perheelliset olette selviytyneet näistä ? Nyt kaikki kustannukset nousseet ja en tiedä yhtään miten 3 kk ilman palkkaa pitäisi suoriutua.
Kommentit (15)
Meillä on niin karjuva työvoima- ja osaajapula, että harjoittelutkin ovat nykyään pääsääntöisesti palkattomia, toisin kuin silloin aikoinaan kun minkäänlaista pulaa ei ollut.
Siis oletko sä palkkatöissä, mutta opiskelet samalla? Voitko hakea aikuiskoulutustukea?
Onko opintoihin kuuluva harjoittelu? Sittenhän se on opiskelua, eikä työtä ja siihen saa opintotukea.
Ota keikkaa harjoittelupaikkaan, vaikka vanh8uksille. Jos on x-määrää tehty, voi saada palkkaa. Mulla oli 3kk harjoittelu, sain 6kk sijaisuuden!
Miten olet tähän asti selvinnyt, vai nytkö yhtäkkiä otetaan palkka pois?
Itse olin juuri lakitoimistossa amk:n palkattomassa harjoittelussa. Kesätöitä en varmaan saa, kun olin harkassa liian väsynyt hakeakseni aktiivisesti töitä- joitakin hain, mutta auttamattoman vähän.
Lounaat ja matkat veivät rahaa, mutta edes Kela ei voinut myöntää työmatkatukea. Syy oli se, etten saa palkkaa enkä näin ollen myöskään kulukorvauksia, niin minulle ei voi myöntää TYÖmatkatukea. Jos olisin saanut pienenkin palkan, niin hulluahan se olisi tukea hakea, sikälimikäli palkastaan kulut pystyy maksamaan.
Kohta kai ulosotto paukkaa, mitään eivät saa kun saan toimeentulotukea noin 130 € kuussa.
Farmaseuttialalla onneksi harjoittelu on palkallista.
Minä olin sosiaalityön harjoittelun sosiaalitoimistossa. Sain siltä ajalta sitä samaa aikuiskoulutustukea kuin muutenkin.
Minä sain palkattoman harjoittelun jatkeeksi vuoden määräaikaisen sopparin ja sen jälkeen vakinaistettiin. Eli onneksi en nirsoillut.
Monella meni opinnot jäihin kun tuli 10 viikon palkattomat sh-harkat.
Suurin osa siis tekee opintojen ohella normaalisti töitä nykyään, koska opiskelut tapahtuu pääosin etänä omalla aikataululla (työpäivän päälle).
Aikuisopiskelijoilla harvoin on varaa olla vain opiskelija, ellei sitten täytä aikuisopintorahan ehtoja.
Opintotuki 330€ +650€ VELKAA ei monelle ole mikään realistinen vaihtoehto. Opintotukikuukaudet saattaa myös olla jo käytetty, jos opiskelee uutta ammattia.
Milloin tää muuttui, että harjoitteluista tuli palkattomia? Muistan, että vielä v. 2007 tehtiin kirjastoalan töitä tuntipalkkaisina opiskelijoina. Laman jälkeen kaikista tuli palkattomia?
Vierailija kirjoitti:
Onko opintoihin kuuluva harjoittelu? Sittenhän se on opiskelua, eikä työtä ja siihen saa opintotukea.
Tyhmän aivopesetyn ajatus. "Orja työtä" on keksiä harjoittelun olevan osa opiskelua. Se on rahan arvoista työtä!
Vierailija kirjoitti:
Milloin tää muuttui, että harjoitteluista tuli palkattomia? Muistan, että vielä v. 2007 tehtiin kirjastoalan töitä tuntipalkkaisina opiskelijoina. Laman jälkeen kaikista tuli palkattomia?
Sairaanhoitajaopintoihin kuuluvat harjoittelut ovat ainoat olleet palkattomia, mutta aiemmin ne olivat kestoltaan 4-6 viikkoa kerrallaan.
Olen ollut ja olen töissä, opinnot etänä, mutta harjoittelun aloittaminen on viivästynyt juurikin , koska tulot putoaisivat. Opintotuki ei vaan riitä perheelliselle. Olen ihan 'päivälinjan' amk-opiskelija.
No täytyy tätä miettiä. Kiitos vastauksista.
Törkeää hyväksikäyttöä.
Suomessa on paljon "orja" työtä, vaikka olemme oikeus valtio muka.