Miksei Suomessa saa Amerikan malliin siroitella läheisen tuhkaa tämän lempipaikkaan, tehdä osasta tuhkaa korua tai säilyttää uurnaa kotona? Typerä Sääntö-Suomi vaatii että uurna on pikemminten haudattava
Kommentit (44)
Tuhkan saa jakaa, sirotella minne haluaa tai säilyttää kotona. Kaikki tämä onnistuu kunhan valehtelee viranomaisille eikä kerro tästä mitään. Äitini kuoli pari vuotta sitten. Hän oli toivonut tuhkansa siroteltavan kotikaupungin puistoon ja Italiaan jotka olivat äidin suosikkipaikat. Sanoimme että sirotellaan kaupungin yleiselle sirottelupaikalle, mutta oikeasti jaoimme tuhkan ja kaivoimme pieniä kuoppia puistoon jonne laitoimme tuhkaa ja pieni määrä tuhkaa on nyt odotellut kotona ensi kesän Italian matkaa.
Täysin naurettavaa ettei ihminen saisi itse päättää minne tuhkansa haluaa.
Kun haet uurnan, ilmoitat paikan mihin tuhkat menee. Sen jälkeen kukaan ei enää vahdi mihin ne oikeasti viet. Tietty ei ole hyvien tapojen mukaista viedä toisen maalle.
Tädin ja enon tuhkat laskettiin mereen saaren rannassa ihan laillisesti.
Jos mun puoliso kuolee ennen mua, niin kyllä haluaisin teettää hänen tuhkastaan timantin josta tehtyä korua voisin käyttää loppuelämäni ajan. Jonkun mielestä tällainen olisi varmasti karmivaa, mutta omasta mielestäni romanttista.
Isän veli oli kova uimari. Tuhkat siroteltiin Helsingin maauimalan altaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa sirotella, säilyttämistä ei saa tehdä ja se on tosi ok.
Vuoden saa säilyttää, sitten viimeistään on sijoitettava yhteen paikkaan. Tuhkan jakaminen on kielletty.
Rangatuksena joutuu helvettiin jos näin tekee
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen ruumiin kanssa pitäisi puljata? Tehdä koru ruumiista?
Kyllä Lemmystä koruja tehtiin.
Puolalaiset polttivat äitinsä ruumiin ja nyt on venynyt parvekkeella toistakymmentä vuotta ja eläke sen kun tikkaa heidän tilille.
Sirottele tai säilyttele rauhassa, kukaan ei sitä tiedä jollet asiasta huutele tai julkiselle paikalle levittele.
Tottakai sitä voi halutessaan säilyttää. Kun krematoriosta annetaan tuhkat omaiselle, niin ei niitä kukaan kyttää, mitä niillä tehdään.
Tavallaan ei saa tehdä mitä haluaa, mutta kukaan ei ole käytännössä valvomassa.
Jos avaat sen uurnan kotona ja kaadat toiseen purkkiin. Sen jälkeen uunin tuhkat tilalle.
Voit käydä kaatamassa ne uunin tuhkat mereen jollain virallisella risteilyllä ja muodollisesti homma meni ok.
Ja mumman tuhkat on sitten uunin reunalla.
Joku fiksu halusi tuhkansa viskottavaksi metsääni ja omaiset tekivät juuri noin, mitään lupia eivät kyselleet. Paikka oli ollut tälle tuhkatulle jotenkin tärkeä, joten minä ihmettelin pari vuotta, kun metsääni ilmestyi kukkakimppuja tietyn kiven lähelle.
Sitten tuli hakkuiden aika ja sain todella vihaisen soiton ja ilmoituksen, että olen rikkonut hautarauhaa, kyseessä oli pyhä paikka, jossa ei olisi saanut hakata. Rikosilmoituksenkin tekivät ja alkoi ihmeellinen kuulustelu siitä, miksi maillani on ollut hautausmaa (no ei ole ollut) ja miten olen suojannut pohjavedet jne. Oudointa oli, että tuota ilmoituksentekijää uskottiin aika lailla sokeasti, kun hän väitti, että olin tuhonnut hautausmaan.
Eikös se Jörkan rouvakin löytänyt ukkonsa tuhkille paikan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä suvussa on tapana pihistää tuhkista pikkasen ja laittaa se hautajaissoppaan. Siten vainajasta tulee osa sukua uudelleen. Loput levitetään sukupuun (suuri tammi) juurelle.
Ruokaisaa ja kiva maku.
Tuhkatarkastajalle voi myös ilmiantaa tuhkien säilyttäjiä. Tulevat sitten tarkastamaan ja tarkastusmaksu tulee maksettavaksi.
Ripottele tuhkajäännökset huonekasveihin lannoitteeksi.
Joka kerta kun näen tämän kasvin, ajattelen edesmennyttä aviomiestäni.
On firmoja jotka laittavat osan tuhkasta koruun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa sirotella, säilyttämistä ei saa tehdä ja se on tosi ok.
Vuoden saa säilyttää, sitten viimeistään on sijoitettava yhteen paikkaan. Tuhkan jakaminen on kielletty.
Ja kuka sitä valvoo? Tuleeko joku tuhkantarkastaja punnitsemaan tuhkat keittiövaaalla?
Puolalaiset naiset säilyttävät äitivainajan tuhkaa parvekkeella ja saavat joka kk äidin eläkkeen Puolasta. Härskiä.
Tiesittehän, että nykyään kiertää tuhkatarkastajat tarkastuskäynnillä. Kun on kulunut vuosi vainajan tuhkauksesta, tarkastaja kiertää omaisten kotona katsomassa, että tuhkia ei säilytetä yliaikaa.