YLE:n juttu ammattimaisesta somevaikuttamisesta, managerit, maksetut tykkäysringit ja vaikuttajatoimistot
Kuulemma ero ammatikseen tekevien ja harrastelijoiden puuhastelun välillä on jo suuri. Eikä kyse ole mistään nappikaupasta enää. Ammattivaikuttajilla on omat managerit, assarit ja kuvaajat.
Osa ammattivaikuttajista yhdistää voimansa ja yhdessä keksii keinoja saada ihmisiä ostamaan mainostamiaan tuotteita ja boostaamaan somealustojen algoritmeja. Toisilla on tykkäys- ja kommentointirinkejä, joilla boostaillaan toinen toistensa julkaisuja. Jotkut tykkäysringit on maksullisia.
Jotenkin tuntuu nurinkuriselta, kun alunperin koko somemainonnan pointti oli aitous. Nyt se on ihan samaa kaupallista kökköä kuin kaikki mainonta. Kyse on maksullisista tuotemannekiineista.
Kommentit (4)
Samariinin "suosio" on juuri tälläisten kättenjälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Ja arvatenkin tämä oli Ylelle maksettu juttu, että ees tekevät asiasta artikkelin ja nostavat haloon heti kun vaalit on ohi. Tiedätte, perus hajota ja hallitse taktiikka eli luodaan sekaannusta ja hämmennystä.
Liittyy vaaleihin nyt miten? Hajoita ja hallitse mitä? Nyt on kyse vaatteiden, meikkien ja kodintavaran mainostamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja arvatenkin tämä oli Ylelle maksettu juttu, että ees tekevät asiasta artikkelin ja nostavat haloon heti kun vaalit on ohi. Tiedätte, perus hajota ja hallitse taktiikka eli luodaan sekaannusta ja hämmennystä.
Liittyy vaaleihin nyt miten? Hajoita ja hallitse mitä? Nyt on kyse vaatteiden, meikkien ja kodintavaran mainostamisesta.
Kyllähän ne mainosti kovasti puolueita ja poliitikkoja ja auttoivat poliitikkoja järjestämään kamppanjoita ja vaalimateriaalia.
Ja arvatenkin tämä oli Ylelle maksettu juttu, että ees tekevät asiasta artikkelin ja nostavat haloon heti kun vaalit on ohi. Tiedätte, perus hajota ja hallitse taktiikka eli luodaan sekaannusta ja hämmennystä.