Ikäerot isovanhemmilla ja lapsenlapsilla
Kuinka suuria tai pieniä ikäeroja teillä on isovanhemmilla ja lapsenlapsilla? Itselläni 90 vuotta, sisarussarjassa suurin ikäero on peräti 98 vuotta.
Kommentit (9)
Isäni oli 48 kun esikoiseni syntyi. Äitini oli kuopuksen syntyessä 63.
Äidilläni myös n. 50 vuotta.
Isäni isovanhemmista en tiedä.
Omilla lapsilla keskimäärin 55 vuotta.
Eli mun äidinisä syntyi jo 1888 ja ikäeroa mun nuorimpaan on 118 vuotta! En ole häntä itsekään ehtinyt näkemään.
minun lapsilla ja mummolla 50 vuotta, siis äitini täytti 50 kun lapsi syntyi. Ja ätini oli 37 kun ekan kerran tuli mummoksi. Iso mummoon ikäeroa lapsellani on 91 vuotta...
Tarkoitin siis juuri sitä, miten suurin osa on tainnut ymmärtääkin. Eli mikä on ikäero lapsella (tai itsellä) omaan isovanhempaansa. Eli kahden sukupolven ero. Vaikuttaa tosiaan siltä, mitä olen epäillytkin, että meillä isovanhemmat ovat samaa ikäluokkaa kuin monella isoisovanhemmat.
Tuli siitä mieleeni, kun joskus päivitellään kuinka vanhana lapsia nykyään hankitaan, mutta ovat ne 1800-luvulla syntyneetkin näemmä osanneet. Jos veljeni jättää viimeisen lapsen hankinnan yhtä myöhään kuin isoisänsä, olisi isoisoisän ikäero jo reippaasti päälle 150 vuotta.
Minulla isovanhempiini 50, 58, 50, 54
Esikoisellani isovanhempiinsa 48, 57, 55, 57
Omat isovanhempani olivat 1900-luvun alusta, minä 70-luvun alusta. Ukkeja en edes nähnyt koskaan (toinen kuoli sodassa, toinen rehusiiloon sydänkohtauksen saaneena kuusikymppisenä).
Lapseni isovanhemmat minun puoleltani ovat suunnilleen yhtä paljon häntä vanhempia kuin olivat (vanhempani ovat kuopuksia monilapisista perheistä), miehen puolella ikäeroa on alle 60 vuotta.