Miten perfektionismista pääsee eroon?
Minulle on jäänyt päälle jokin outo perfektionismivaihde, niin että mistään projektista ei tule valmista.
Oudointa tässä on, että minulla ei ole mikään huono itsetunto edes. En ole tyytymätön työni laatuun. Tiedän osaavani mitä teen, mutta aina tuntuu siltä, että pystyn kyllä tekemään tämän VIELÄKIN paremmin, ja kehittelen projektejani jatkuvasti eteenpäin. Ikinä ei tule valmista. Se tuntuu olevan kuin tietyntyyppinen "FOMO":n alalaji: jos tyydyn nyt tähän, voin menettää todella loistavan lopputuloksen joka odottaa ihan ihan nurkan takana....
Tietääkö kukaan jotain kätevää psykologista niksiä tällaisen päihittämiseen?
Kommentit (7)
Aseta projektille takaraja, johon mennessä sen oltava valmis.
Täällä sama. Mitä lähemmäs projektin loppu tulee, sitä hitaammaksi käy projekti.
Ota perfektionismin kohteeksi se optimoitu loppuun saattaminen. En tiedä toimiiko, haudon täällä itse lopeteltavaa projektia.
Jos alkaa hieromaan, loppua ei tule koskaan. 100% täydellinen ei ole koskaan valmis, on siis ikuisuusprojekti.. Tarpeeksi valmis riittää ja tämä vaatii DEADLINEN jonka on pidettävä ja piste. Deadline tuottaa myös kiireen loppua kohti ja tyydytyksen kun hanke on sittenkin valmis ennen takarajaa.
Ota erilaisia tavoitteita, esim. Tämän projektin haluan suorittaa tasolla 2 (asteikko 1-5). Tai tasolla 4 tms. Sitten lasket paljonko tunteja projektille on ajateltu ja suhteutat sen tuohon tavoittelemaasi arvosanaan.
Saat näiden avulla paremmin hallintaan käsityksesi siitä, minkä verran työtä tarvitaan mihinkin suoritukseen ja toisaalta perfektionismi tykkää kun saavuttaa tavoitteen, vaikka tavoite olisi saada arvosana 2 (vaikka siis pystyisit parempaan).
Miltä sinusta tuntuu, jos yrität olla viemättä projekteja liian pitkälle? Alkaako sitten esim. ahdistaa vai mitä tapahtuu?