Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työhaastattelussa ei saa kysyä palkkaa?

Vierailija
04.04.2023 |

Tämä on ilmeisesti virheistä suurin. Vaikuttaa suht järjettömältä käydä läpi koko hakuprosessi haastatteluineen ja vasta viime metreillä armollinen työnantaja kertoo palkan (joka useimmiten on surkea). Selittäkää.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyä? Työnhakija itse esittää palkkatoiveen.

Ei todellakaan kaikissa paikoissa. Ja se, että laittaa palkkatoivomuksen hakemukseensa silloin, kun sitä ei ole erikseen pyydetty, on mokien moka.

Ap

Vierailija
22/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä palkasta saa kysyä...

Ja saa kertoa haastattelijakin.

Kuuluu työsopimuksen sisältöön, siis palkka.

Miksei työsopimukseen kuuluvista asioista saisi kysyä?

Mutta toki voi vähän haarukoida, ja julkisella puolella ainakin se palkka on yleensä aika vakio tehtäväkohtaisesti, yksityispuolella teidän juttujenne perusteella voi olla ihan mitä vaan tehtävästä riippumatta tai tehtävän vaativuudesta riippumatta, yksityispuolella ilmeisesti on täysin villit palkkamarkkinat. Ei työehtosopimuksia lainkaan liittojen välillä... oujee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää miten ihmeellisiin asioihin työnhaku voikaan kosahtaa..

Vierailija
24/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta toki voi vähän haarukoida, ja julkisella puolella ainakin se palkka on yleensä aika vakio tehtäväkohtaisesti, yksityispuolella teidän juttujenne perusteella voi olla ihan mitä vaan tehtävästä riippumatta tai tehtävän vaativuudesta riippumatta, yksityispuolella ilmeisesti on täysin villit palkkamarkkinat. Ei työehtosopimuksia lainkaan liittojen välillä... oujee.

Palkka voi olla hyvinkin olennainen tieto sen kannalta, aiotko ottaa paikan vastaan, mutta siitä ehtii keskustella myöhemminkin kunhan olet ensin hurmannut haastattelijan osaamisellasi ja motivaatiollasi.

Vierailija
25/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villit ja villit palkkamarkkinat, mutta kyllähän se totta on, että yksityisellä sektorilla ansiotasoon vaikuttaa keskimäärin huomattavasti enemmän henkilön tekemä tulos, julkisella sektorilla palkkausta määrää enemmän koulutus, työkokemusvuodet jne.

Varsinkin matalapalkka-aloilla ja suurissa yrityksissä osa rekrytoinneista saattaa olla ulkoistettu ulkopuoliselle firmalle, joten tällöin totta kai palkasta keskustelu on hankalampaa, jos haastattelijalle ei ole annettu tästä tarkempaa ohjeistusta.

Vierailija
26/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyä? Työnhakija itse esittää palkkatoiveen.

Ei todellakaan kaikissa paikoissa. Ja se, että laittaa palkkatoivomuksen hakemukseensa silloin, kun sitä ei ole erikseen pyydetty, on mokien moka.

Ap

No ei kyllä ole. Tietenkin, jos toive on paljon enemmän kuin työnantaja on valmis maksamaan, saatat karsiutua pois, mutta jos se istuu hyvin haarukkaan, niin ei siinä ole mitään negatiivista.

-rekrytoija

Vierailija
27/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä ihmeestä olet tuollaisen käsityksen saanut. VIIMEISTÄÄN työhaastattelussa pitää keskustella myös palkkatoiveesta.

Ei pidä kun se on TIVAAMISTA.

"Palkasta ei kannata tivata ensimmäisen työhaastattelun aikana, ellei rekrytoija ota sitä itse esille."

https://duunitori.fi/tyoelama/mita-ei-kannata-sanoa-tyohaastattelun-aik…

Ap

Nämä on näitä työnantajan ohjeita, niitä ei kannata noudattaa missään nimessä.

Joo, eivät ole.

Ihan tuon sivuston ohjeita samoin kuin nuo työnantajille suunnatutkin, kuten tämä jossa neuvotaan avaamaan palkkausta jo ilmoituksessa https://duunitori.fi/tyoelama/rekrytointiopas-tyopaikkailmoitus

Duunitorin artikkeleita eli sisältömarkkinointia.

Vierailija
28/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rekrytoija on firman ulkopuolinen, keskustelu on turhaa. Itse olen keskustellut palkka- ja työaikatoiveesta työhaastattelussa, eikä ole ollut este. En kyllä aloittaisi haastattelua palkkatoiveella, vaan haluan tietää työnkuvan, työnantajan toiveet, ja kertoa omasta osaamisesta. Jos nuo kohtaavat, sitten voi puhua palkasta.

Mutta vastikään ex vaihtoi työnantajaa - aloite tuli uudelta, kun kuuli vanhan muuttavan toimintaansa. Palkkaneuvottelu oli ensimmäinen asia ja vasta sen jälkeen kävivät muut asiaan liittyvät seikat - oma olettamukseni oli, että uusi työnantaja halusi saada exän asiakkaat itselleen. Ja kyllä yksityisellä on Villin lännen markkinat -palkkapuolella, jos palkataan osaavia työntekijöitä.

Vierailija
29/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ja pitää. Totta kai työnajatajat haluavat häivyttää paskat palkat piiloon.

Vierailija
30/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä palkkahaitaria tiedustella jo ennen kuin edes jättää hakemusta. 

Epäkohteliasta soittaa vain kysyäkseen palkkaa.

Kyllä se palkka on melkein jokaisella ainoa syy mennä töihin. Minä en menisi edes työhaastatteluun jos en saisi ennakkoon palkkatietoja ja tosi selkeästi.

Minä käyn toki silloin tällöin talkoissa, mutta vain ja silloin kun ne talkootyöt on toimineet kahteen suuntaan.

Vierailija
31/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä ihmeestä olet tuollaisen käsityksen saanut. VIIMEISTÄÄN työhaastattelussa pitää keskustella myös palkkatoiveesta.

Ei pidä kun se on TIVAAMISTA.

"Palkasta ei kannata tivata ensimmäisen työhaastattelun aikana, ellei rekrytoija ota sitä itse esille."

https://duunitori.fi/tyoelama/mita-ei-kannata-sanoa-tyohaastattelun-aik…

Ap

selitä itsellesi käsite tivaaminen.

Kun haastattelija sanoo, onko sinulla mitään kysyttävää, voit vastata tiedustelemalla palkkaa. Se on kysymys ja itse asiassa vastaus haastattelijan kysymykseen eikä tivaamista.

Vierailija
32/32 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kyllä kysytään palkkatoivetta ja keskustellaan palkkatasosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi