Miksi minulle ei makseta ilta- ja lauantailisiä?
Työsopimuksessa lukee palkkauksen kohdalla vain "kaupan alan tes".
Olen muutaman vuoden työskennellyt ja havahduin tähän nyt. Pieni sisustus-ja elintarvikeliike kyseessä.
Kommentit (12)
Täältä kannattaakin kysyä eikä pomolta. Jos et puhu, ei pomo välttämättä katsele jos ulkopuolinen hoitaa palkka-asiat, et kaikki ok, kukaan ei valita. Ja jos pomo itse laittaa palkat maksuun, kysy siltä.
Tarkkennan vielä että olen osa-aikainen. Voisiko johtua siitä?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Paljonk
o niitä joutuu tekemään?
Silloin tällöin, joitakin kertoja kuukaudessa. Joskus enemmän ja joskus vähemmän
Lisät on maksettava , eikä osa-aikaisuus siihen vaikuta. Nämä lisäthän on korvausta epämukavista työajoista.
Näkyykö ne ilta- ja lauantaitunnit palkanlaskentaan menevässä työaika sepusteessa.
Noista osa-aikahommista tulee systemaattisesti niin epämääräisiä työaikailmoituksia
laskettavaksi ettei tiedä itkeäkkö vai nauraa.
Ota liittoon yhteyttä, niin saat ne takautuvasti korkojen kera.
Vierailija kirjoitti:
Ota liittoon yhteyttä, niin saat ne takautuvasti korkojen kera.
Korko on Suomen Pankin vuosikorko eli 7% eli päiväkorko on 0.07/365 että ihan hirveitä korkojamaksuja ei ole tiedossa. Ja työntekijän vastuulla on tarkistaa palkanmaksunsa. jos näin ei ole tehty, ei ole ollenkaan sanottu, että työnantajalle muodostuu tuossa mitään koronmaksuvelvoitetta.
Valitettavasti osassa työsopimuksia on sellainen pykälä että ylityö korotukset lähtee käyntiin vasta kun 40 viikkotyötuntia on täynnä. Toki osa-aikaisella tuo katto pitäis mennä prosentuaalisen työnteon mukaan eli jos teet 50% työaikaa, ylitöitä alkaa kertyä kun 20h viikkotyöaikaa on täynnä. Ikävä kyllä, näissä on paljon porsaanreikiä , ja palkanlaskijatkin on näissä aika hukassa. Osa-aikaisuus pitää ilmoittaa kalenteri vuosi kerrallaan, ei mene palkanlaskentaan automaattisesti. Toivottavasti kuulut johonkin ammattiliittoon, muuten näitä on asioita on todella vaikeata ajaa
Koska työnantaja ei ole halunnut maksaa niitä.