Lukion lukkari
Moi, oon yläastelainen kilpaurheilija, joka kisaa ihan SM-tasolla. Jos ootte lukiossa (erityisesti Ressussa) niin millanen lukkari teillä on? Siis ihan konkreettiset ajat. Koska ite oon miettiny urheilulukioo, mut keskiarvo riittäis kyl kans ressuu?
Kommentit (5)
Ja siis normaalisti eka tunti on 8.15 ja vika loppuu 16.15. A-kielten tunteja voi olla 16.50 asti.
En ole lukiossa enkä Ressussa, mutta siis jokainen lukiolainen rakentaa itse lukujärjestyksensä. Ja riippuen siitä, käykö lukion 3, 3,5 vai 4 vuodessa, määrittyy aika pitkälle se, montako kurssia keskimäärin pitää yhteen jaksoon ottaa, jotta kurssimäärä täyttyy. Oletettavasti olet vielä seiskalla tai kasilla, kun vasta mietit lukiovalintoja, sillä yhteishaku peruskoulun jälkeiseen koulutukseen päättyi jo. Eli menepä oman yläkoulun opon juttusille.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukiossa enkä Ressussa, mutta siis jokainen lukiolainen rakentaa itse lukujärjestyksensä. Ja riippuen siitä, käykö lukion 3, 3,5 vai 4 vuodessa, määrittyy aika pitkälle se, montako kurssia keskimäärin pitää yhteen jaksoon ottaa, jotta kurssimäärä täyttyy. Oletettavasti olet vielä seiskalla tai kasilla, kun vasta mietit lukiovalintoja, sillä yhteishaku peruskoulun jälkeiseen koulutukseen päättyi jo. Eli menepä oman yläkoulun opon juttusille.
Ja sitten tosiaan vielä se (urheilulukiolaisen äitinä sanon), että jos oikeasti panostat urheiluusi, kannattaa miettiä sitä opiskeluajan pidentämistä, vaikka olisit jossain muussakin lukiossa kuin urheilulukiossa. Se treenaaminen vie kuitenkin illoista opiskeluaikaa. Meillä urlulainen tekee niin, että käyttää hyppytuntejaan esim. läksyjen tekoon, jotta niitä ei jää enää illaksi niin paljon.
Eikö luokattomassa lukiossa pysty pitkälti itse vaikuttamaan. Veljentyttö (aktiiviurheilija tavallisessa lukiossa) suorittaa lukion neljässä vuodessa, että saa parhaiten yhdistettyä koulun ja aikaa vievän harrastuksen.
Ressulaisen äitinä vastaan, että sehän on ihan sinusta itsestäsi ja ainevalinnoistasi kiinni. Mun lapsi lukee kolmea a-kieltä, pitkää matikkaa ja fysiikkaa ja hänellä on ollut pitkät päivät, johtuen siitä että noiden aineiden tunteja on yleensä aina aamusta 8.15 tai iltapäivällä vikana, jopa niin, että koulu loppuu vasta viideltä.