Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laparotomia vai laparoskopia?

Vierailija
26.03.2023 |

Kumpikohan mulla on edessä, laparotomia eli avoleikkaus vai laparoskopia eli tähystysleikkaus? Minulla on endometrioosia munasarjoissa ja kohdun takana (elimet kiinnittyneet yhteen). On myös kipuja ylävatsalla ja peräsuolessa eli lääkäri epäilee että olisi myös niissä.

Kokemuksia kummastakin kaipaan ja palautumisesta :)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että aloittavat tähynä ja avaavat jos tarvii. Mitä sulle on sanottu? Itselleni tehtiin vuoden alussa vatsan leikkaus avona ja hyvin oon toipunut. On vain vetskari keskellä vatsaa.

Vierailija
2/7 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta menossa tekemään leikkaussuunnitelmaa. Oliko sulla pitkä saikku avon jälkeen? 

Toinen asia mikä mietityttää: voidaanko leikkauksessa poistaa munasarja? Siis ilman, että minulta erikseen kysytään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/7 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehty endon takia 2 laparoskopiaa eli tähystysleikkausta, mutta mulla endoa oli vähemmän kuin sulla. Hyvin meni sekä leikkaus että palautuminen. Kumpikin leikkaus oli tehty alkuviikosta ja seuraavana maanantaina olin töissä. Pääsin myös samana iltana kotiin. Pahinta oli se leikkauksen jälkeinen turvotus, nehän puhaltaa leikkauksessa vatsaonteloon hiilidioksidia, joka ei poistu ihan hetkessä. Yritä kävellä ja liikkua leikkauksen jälkeen voimiesi mukaan, se edistää hiilidioksidin poistumista. Mua eniten otti päähän se, että turvotuksesta johtuva kipu paheni oikealla kyljellä maatessa ja itse nukun aina oikealla kyljellä :D. Kivut leikkauksen jälkeen oli kohtalaiset, mutta kipulääkkeet veivät ne hyvin pois. Ensimmäisinä öinä heräsin aamuyöstä kipuun kipulääkkeen vaikutuksen hiipuessa, mutta uusi lääke auttoi. Sen vaikutusta odottaessa kirjoittelin mesessä yövuoroja tekevän kaverin kanssa, niin sain ajatukset muualle :D, ja kun lääke alkoi vaikuttaa niin takaisin nukkumaan. Tsemppiä!

Vierailija
5/7 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta :) Jotkut sanovat, että tuohon hiilidioksidiin auttaa joku lämpöpussi? Mulla on TENS-laite, ehkä siitä olisi sitten apua. Ilma poistuu varmaan aiheuttaen suuret ilmavaivat? :D Tsemppiä sinnekin! 

Ap

Vierailija
6/7 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun sitä ilmaa on tavallaan ympäri vatsaonteloa eikä niinkään suolistossa, eli mulla ei ollut ilmavaivoja eikä väkisin piereminenkään auttanut :D. Se poistuu sit aikanaan jotakin reittiä. Se että voidaanko poistaa esim munasarja ilman sun lupaa niin kannattaa käydä läpi vielä lääkärin kanssa. Hyvä että olet vielä menossa tekemään leikkaussuunnitelmaa, mua kävi myös leikkaava lääkäri moikkaamassa puoli tuntia ennen leikkausta, jolloin tällaiset voi vielä varmistaa. Toki jos otat Diapamin (sitä tarjottiin, mutta itse en ottanut kun en kokenut tarvetta) niin parempi sopia kaikki etukäteen :D.

Vierailija
7/7 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta :) Jotkut sanovat, että tuohon hiilidioksidiin auttaa joku lämpöpussi? Mulla on TENS-laite, ehkä siitä olisi sitten apua. Ilma poistuu varmaan aiheuttaen suuret ilmavaivat? :D Tsemppiä sinnekin! 

Ap

Ei ne sitä kaasua suoleen pumppaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän