Voiko soijapaloista saada hyvää?
Ongelma on se kamala soijan jälkimaku. En ole onnistunut peittämään sitä millään. Soijarouheesta tulee hyvää paistamalla mausteissa ja öljyssä ennen nesteen lisäämistä, soija puskee näin läpi niin minimaalisesti, että ruoasta saa kyllä maistuvaa. Mutta soijapalat? Voiko niistä saada hyviä? Rakenne olisi miellyttävä, maku tökkii.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
ei.
No, niin no...niin. Niin se kai on😅
Kokeile toista merkkiä. Halvimmat tuskin on parhaita. Tai vaihda esim. hernerouheeseen tai muihin tuotteisiin.
Presidentinpihvi niminen grilli ja marinadikastike. Ai että.
Vierailija kirjoitti:
Liemikuutio ja paljon mausteita.
Ja suolisto kiittää
Leimikuutiot ja runsaat mausteet kokeiltu, jopa poppamiehen Ahjon läpi sain maistumaan sen soijan maun. On kokeiltu marinoinnit, öljyssä paistamiset ja vaikka mitä. Mutta ehkä pitää joko luopua tuosta muuten huipusta (tosi halpaa proteiinia) tuotteesta ja syödä niitä mitkä maistuu. Tai vaan syödä välillä ei-niin-hyvää ruokaa, eihän kaurapuurokaan niin herkkua ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Leimikuutiot ja runsaat mausteet kokeiltu, jopa poppamiehen Ahjon läpi sain maistumaan sen soijan maun. On kokeiltu marinoinnit, öljyssä paistamiset ja vaikka mitä. Mutta ehkä pitää joko luopua tuosta muuten huipusta (tosi halpaa proteiinia) tuotteesta ja syödä niitä mitkä maistuu. Tai vaan syödä välillä ei-niin-hyvää ruokaa, eihän kaurapuurokaan niin herkkua ole. Ap
Ja merkki ilmeisesti myös vaihdettu? Resepteistä varmaan myös katseltu sen tuhat erilaista maustamistapaa.
Voi olla että vaihto johonkin muuhun on se vaihtoehto.
Mikä jälkimaku?
Ainoa jälkimaku, mikä mulla yleensä jää maistumaan, on valkosipuli ja basilika. Valkosipulista tykkään, se on ihan jees, mutta basilika on pahaa, sen käyttö pitäisi kieltää kokonaan.
Soijaruuista ei kyllä saa mitään jälkimakua puskemaan läpi?
Ei. Olen ollut vegaani 20 vuotta ja mistään soijarouheista tai -paloista tms ei saa hyvää, eikä onneksi tarvitse. Soijapavut on hyviä ja rouheelle on nykyään vaihtoehtoja.
Olen huomannut, että soijarouheen ja palasten inhottavan jälkimaun ja hajun saa neutraloitua käyttämällä ruoassa paljon etikkaa tai muuta hapokasta. Eli esim. tex mex -tyyppisessä maustamisessa toimii. Suomalaisiin kotiruokiin niitä ei voi käyttää.
Vain kahta eri merkkiä olen kokeillut. Kokeilen vielä kerran, eri merkkiä kuin aiemmin. Pussi kyllä tulee syötyä lopulta kuitenkin.
Se maku on se näiden käsiteltyjen soijatuotteiden ominaismaku, miten sitä kuvailisi... Äh, te tiedätte ketkä sen maistatte. Tunkkaisen kemiallinen. Onkohan se haju ennemmin kuin maku, ehkä.
Runsas hapokkuus pitää vielä kokeilla! Tykkään etikkaisista mauista joten kokeilen ehdottomasti.
Olen sekasyöjä joka haluaa vähentää lihan käyttöä. Köyhäkin vielä, joten soijajutut ois ihanteellisia.
Vegaani, jos on hyviä (ja halpoja) vinkkejä vegeruokiin niin laita tulemaan.
Mun vinkki sekasyöjille tuo soijarouhe. Se pitää paistaa tosi hyvin maustetussa öljyssä kuiviltaan (ei siis rouheen mitään liotusta tms ensin) ja lisätä vettä pienissä erissä säästeliäästi pannulle, niin tulee hyvää. Vettä ei sinällään ole pakko lisätä, voi syödä kuiviltaankin, eli maistele pannulta vesien lisäämisen välissä että mikä on miellyttävä koostumus ja maku.
Ap
Löysin tämän, mutta aika vähän vastauksia... Tulisiko nyt lisää kun olot vaan huononee ja soija maistuu :(
En voi sietää soijasuikaleita, mutta Hernis-suikaleet ovat ok tomaattikastikkeessa. Lisään turvotusnesteeseen umamikastiketta. Muut kastikkeet kuin tomaatti ovat tuottaneet mauttoman lopputuloksen. Koostumus on vähän liian lihamainen, mutta ainakin Hernis on helppo käyttää ja täyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Soija sisältää hormoneja.
Ei sisällä, vaan ns. kasviestrogeeneja. Ne muistuttavat oikeita estrogeeneja, mutta vaikuttavat ihmiseen hyvin vähän.
Jos on hormoneista huolissaan, kannattaa lopettaa maidon käyttö, koska se sisältää ihan oikeita lehmän äitiyshormoneja, joita lehmä tarvitsee maidon tuotantoon ja seuraavan vasikan tekemiseen.
ei.