Olenko ainoa, jonka mielestä termi "oletettu" ei ole yhtään sen korrektimpi?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Jos sanotaan vaikka että "naisoletettu" niin siinähän sitä myönnetään että ajatellaan toisen olevan nainen.
Jos joku näyttää naiselta niin yleensä hän on nainen. Ei tarvitse olettaa.
Kyllä tarvitsee, kun nykyään kaikki on niin hirvittävän epävarmaa ja loputtoman suhteellista. Valhe on uusi totuus. Tälle neronleimaukselle kuuluu vain taputtaa, niin saa olla rauhassa.
On myös tila tilanteita, joissa mitään sukupuolia tai olettamuksia ei tarvita laisinkaan emmekä tee sillä tiedolla mitään. Vrt. ihonväri.
Huom. en sanonut, etteikö sillä tiedolla koskaan voitaisi tehdä mitään.
Tutustukaa sanan demoralisaatio sisältöön. Siitä tässä kaikessa on kyse. Lopulta emme erota totta valheesta emmekä hyvää pahasta. Varmasti hyvinvointi lisääntyy, ihan varmasti.
"Oletettu" korostaa sitä, että puhutaan niin epämääräisestä ihmisestä, että on turvauduttava kiertoilmauksiin: "En yhtään tiedä, oletko mies vai nainen, mutta oletan, että olet nainen."
Itse ainakin harmistuisin, jos minua kutsuttaisiin naisoletetuksi. Enkö muka ole tarpeeksi naisen näköinen :(
En ole kuullut noita edes käytettävän. Paitsi vitsillä.
Pikemminkin kaikkia asioita ei vaan enää sukupuoliteta eikä mennä kaikissa asioissa sukupuoli edellä. Se on nykyaikaa jota toiset edistää ja toiset kauhistelee.
Ihan hyvä termi se on. Itse pyysin paperit nähtäväksi eräältä mieheltä, luin ne ja tokaisin "nämähän on naisen paperit". Huomasin heti mokanneeni. En olisi ikinä uskonut häntä naiseksi, ilman niitä papereita.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut noita edes käytettävän. Paitsi vitsillä.
Pikemminkin kaikkia asioita ei vaan enää sukupuoliteta eikä mennä kaikissa asioissa sukupuoli edellä. Se on nykyaikaa jota toiset edistää ja toiset kauhistelee.
Esim suurin päivälehtemme viljelee oletettuja ahkerasti kolumneissaan. Ylipäänsä tuohon törmää helposti tiettyjen puolueiden kannattajien podcasteissa ja jutuissa.
Selvästi erottaudutaan niistä jotka ovat liian tyhmiä ymmärtääkseen sukupuolten kirjon hienoutta ja tärkeyttä. Jos haluat kuulua parempaan jengiin et saa sekä olettaa (hetki sitten jankutettiin slogania Älä oleta) ja nyt on oletettava, eikä vain todettava.
Syvä huokaus.
Oletettu on loukkaavaa sana tässä yhteydessä.
Kyllä. Oletettu kuulostaa siltä ettei olla aivan varmoja sukupuolesta, mutta oletetaan kyseessä olevan nainen tai mies riippuen kumpaan suuntaan arvaus kallistuu.
Olen samaa mieltä. Jos sanotaan vaikka että "naisoletettu" niin siinähän sitä myönnetään että ajatellaan toisen olevan nainen.
Jos joku näyttää naiselta niin yleensä hän on nainen. Ei tarvitse olettaa.