Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaakohan hakea henk.koht.avustajan työtä

Vierailija
21.03.2023 |

Olen ihan kypsä työttömyyteen. 3kk työttömyyttä takana. Siivoamisessa olen huono ja hidas, sitä en siksi hae. Tehdastyö liian tylsää. Tuntuisi ainakin että henkilökohtaisen avustajan työ olisi ihan kivaa. Tienaakohan siinä enemmän kuin kelan tuilla. Nyt kelatulot noin 1600 eur. /kk netto. Jos kaikki lasketaan. Onko jollain kokemusta ko. työstä?

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin näkyy samat avustettavat hakevan jatkuvasti avustajaa, empä hakisi, joku siellä mättää.

Voi olla, että hakevat "täydellistä kumppania"? Myös pitää sopia työajat ja palkkaus mikä voi olla osa-aikaista työtä. Vähän hankalaa avustetuillekin nämä osa-aikaisuudet. Moni palkansaaja tarvitsee kokoaikatyön ja osa-aikaisuus sopii vain harvoille. Rajaa tietenkin mahdollisuuksia ja silloin ei pidä vaatia liikaa.

Vierailija
22/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1600e kela tukia?

Mä saan 2 lapsen äitinä 760e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustettava edellyttää että avustaja ajaa perheen autoa.  Onko oikein.  Henkilö saa kuitenkin taksiseteleitä 18 /kk ja hänen puolisonsa voi ajaa heidän kauppamatkoja. Minulla on ajokortti mutta kalliin auton ajaminen tuntuu pelottavalta ajatukselta jos törmään johonkin.

Vierailija
24/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä enää. Nimimerkillä Entinen avustaja

Vierailija
25/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu todellakin täysin siitä avustettavasta ja henkilökemioista että miten töissä viihtyy. Jotkut avustettavat todella ovat elämässä katkeroituneita ja tuskissaan ja siksi ikäviä avustajaa kohtaan. Ei ole myöskään ahdistelu tavatonta.

Itselläni kävi loistava tuuri. Viime kesänä hain avustajaksi ja meillä synkkasi heti. Vaikka työssä on haasteensakin, niin silti en aina edes koe olevani töissä. Ollaan oikeastaan melkein kuin kavereita; pystytään jutella ihan kaikesta ja kun työtehtävät on hoidettu ja jos työvuoroa jää jäljelle, katsomme yhdessä telkkaria. :D Harmi vain että en ole hänen ainoa avustajansa, joten vuoroja on vain muutama viikossa eikä aina sitäkään.

Vierailija
26/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen perusteella en enää tee tuota työtä. Olin kokopäiväisenä avustajana yhdellä avustettavalla. Henkinen kuormitus kasvoi koko ajan ja sai olla varpaillaan, että mitä sontaa nyt tulee niskaan. Teit niin tai näin, niin valitusta tuli avustettavalta ja omaisilta. Lisää sääntöjä ja töitä keksittiin. 

Siinä vaiheessa kun itkin ajatuksesta mennä töihin, niin soitin itkien päivystykseen, että en jaksa enää ja tarvitsen sairaslomaa. Sain kaksi viikkoa sairaslomaa ja sitten hain toisen kaksi viikkoa lisää. Lopulta lääkäri kirjoitti lausunnon työkkäri varten, että ei suosittele palaamaan kyseiseen työpaikkaan. En saanut karenssia. Enkä ole muuten ainoa joka lähti sieltä sairasloman kautta pois.

Vierailija
27/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemuksen perusteella en enää tee tuota työtä. Olin kokopäiväisenä avustajana yhdellä avustettavalla. Henkinen kuormitus kasvoi koko ajan ja sai olla varpaillaan, että mitä sontaa nyt tulee niskaan. Teit niin tai näin, niin valitusta tuli avustettavalta ja omaisilta. Lisää sääntöjä ja töitä keksittiin. 

Siinä vaiheessa kun itkin ajatuksesta mennä töihin, niin soitin itkien päivystykseen, että en jaksa enää ja tarvitsen sairaslomaa. Sain kaksi viikkoa sairaslomaa ja sitten hain toisen kaksi viikkoa lisää. Lopulta lääkäri kirjoitti lausunnon työkkäri varten, että ei suosittele palaamaan kyseiseen työpaikkaan. En saanut karenssia. Enkä ole muuten ainoa joka lähti sieltä sairasloman kautta pois.

Missä maakunnassa tämä tapahtui?

Vierailija
28/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 7 vuotta ollut isossa firmassa avustajana. Avustaja sanoo miten on käytettävissä ja kuinka kaukaa kotoa on valmis työskentelee ja työnantaja katsoo vuorot sen mukaan ja lisäksi sen mukaan minkälaisia avustettavia on valmis avustamaan. Ketään ei ole pakko avustaa eli jos tuntuu siltä ettei homma toimi jonkun kanssa niin sanoo pomolle että en mene enään sinne ja sitten tilalle tulee joku toinen asiakas jos haluaa. Mulla on helpot vakiavustettavat.

Vierailija
29/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä väliä onko siivoamisessa huono ja hidas, vai tehokas ja nopea. Tuilla elää paremmin, kun siivouksesta saatavalla liksalla.

Sillä alalla on oikeasti väliä mihin menee töihin. Naapurikaupungissa laitoshuoltajan peruspalkka (ei sairaalassa) on 2178 euroa, päälle kokemusvuosi-, vuoro- ja henkkoht lisät. Paremminkin tienaa, mutta pitää suhteuttaa myös työmäärään.

Vierailija
30/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä väliä onko siivoamisessa huono ja hidas, vai tehokas ja nopea. Tuilla elää paremmin, kun siivouksesta saatavalla liksalla.

Höpöhöpö.

Minä sain siivoojan työstä nettona 1800e ja nyt kelan tukia 760e.

Vierailija
31/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa avustajat, mikä on tuntipalkkanne?

Entäpä työnantajat vaikkapa tmi toimivat kerrotko suoraan, mikä on avustajan tuntipalkka?

Vierailija
32/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausipalkkalaiset mikä on palkkanne?

Vierailija
33/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen työ ottaa enemmän, kuin antaa.

Vierailija
34/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille vastauksista. Laitoin tänään hakemuksen, aion kokeilla ko. työtä. Niille jotka ihmettelivät miten saan niin paljon kelan tukia, niin kylläpä niitä vaan kertyy. Työmarkkinatuki 700, asumistuki 500, toimeentulotuki 250(ei aina) ja lapsilisä plus yksinhuoltajakorotus 160. 

Ap

Vierailija
35/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille kaikille vastauksista. Laitoin tänään hakemuksen, aion kokeilla ko. työtä. Niille jotka ihmettelivät miten saan niin paljon kelan tukia, niin kylläpä niitä vaan kertyy. Työmarkkinatuki 700, asumistuki 500, toimeentulotuki 250(ei aina) ja lapsilisä plus yksinhuoltajakorotus 160. 

Ap

Mistäpäin hait työtä? Onko yrityksen kautta vai avustettava itse työnantaja?

Vierailija
36/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa avustajat, mikä on tuntipalkkanne?

Entäpä työnantajat vaikkapa tmi toimivat kerrotko suoraan, mikä on avustajan tuntipalkka?

Mulla se on 12 ja puoli/tunti. Minulla tosin on lupa jakaa lääkkeet ja piikittää eli se tuo hieman lisää palkkaan, ilman sitä se olisi kai jotain 10-11 euron luokkaa.

Vierailija
37/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisten Avustajien Työnantajien liittoon (Heta) kuulumattomien työnantajien palkkaamien avustajien tuntipalkka on 1.1.2023 lähtien 11,90 €.

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Henkilökohtainen avustaja on 2 180 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 162 € (268 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 2 197 € (301 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2021.

Vierailija
38/122 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen osa-aikaisena yrityksen kautta.

Mulla on 2 vakiavustettavaa; molemmat aivan mahtavia tyyppejä.

Teen pientä siivousta, avustan ruuan laitossa, olen seurana ja juttelukaverina.

Minulla on käynyt hyvä tuuri avustettavien suhteen. On kuin ystävälle menisi kylään 🤗

Firma minkä listoilla olen, on myös loistava: pomo on kiva ja palkka tullut oikein palkkapäivänä.

Palkka ei päätä huimaa, 11,53€/h, päälle soviteltua pvrahaa Kelalta.

Lomaraha tulee joka palkassa: alle vuoden kun on töissä saa 9% palkasta, yli vuoden 11%.

Koska mies tienaa 2 krt enemmän kuin minä, niin emme saa

as.tukea tms, sovitellun lisäksi vain lapsilisän.

Kokoaikaista työtä en voisi edes tehdä, siitä on lääkärin etc todistukset. Työnhaku velvollisuus on 0 paikkaa per 3kk. Työkkärin virkailijan mukaan näin tulee jatkumaankin.

Vierailija
39/122 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako hka pistää jotain lääkettä, ja jakaa lääkkeitä?

Tuli vastaan tällainen avustettava, jonka avustaja pitää näitä tehdä

Sanoin, että eihän avustaja hoitotöitä saa tehdä. No hänen avustaja tekee.

Vierailija
40/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näille myönnetään henkilökohtainen avustaja, joille pitää tehdä pistämisiä ja lääkkeet jakaa? . Siis hka:lta vaaditaan tällaista.

Eikös se olis jo lähärin hommia? Kotihoito käymään noissa paikoissa, eikä vaadittais hka:lta tällaisia hoitotoimenpiteitä.