Mitä tehdä kun ei enää jaksa
Olen joutunut keskelle lähisuhdeväkivalta soppaa. Hoitanut hakemusta hakemuksen perään ja tukenut läheistäni, jonka elämän ex mies on tuhonnut täysin (talon, omaisuuden, psyykkeen). Poliisi voivottelee, ja viranomaispeosessit on hitaita. Toisin sanoen mies saa rauhassa terrorisoida niin kauan, kunnes... En tiedä. Oma elämäni on mennyt täysin sekaisin, koska olen läheiselleni ainut ihminen, joka häntä tukee, koska mies on soitellut suvun läpi ja tehnyt meistä syyllisiä. Pelkkiä syyllistäviä puheluita tuli aluksi, nyt ei enää mitään. Meidät on hylätty täysin. Olen yrittänyt päästä lääkäriin ja saada itselleni apua. Kukaan ei kuitenkaan tunnu osaavan auttaa ja opiskeluterveydenhuolto sysää vastuun muille toimijoille, josta minun pitäisi itse jaksaa hakea apua ja selittää tilanne aina uudestaan ja uudestaan. Olen kertonut tilanteestani jo ainakin neljälle eti taholle, enkä jaksa enää. Tilanne on jatkunut jo yli kuukauden, eikä minulla tai läheisilläni ole enää Voimia jatkaa. Soitin äsken nollalinjan puhelimeen jos olisin sieltä saanut tukea ja apua jatkaa eteenpäin. Ainut apu jonka sain oli etten saisi ottaa liikaa vastuuta, ja että nyt on ilmeisesti pahin tilanne käynnissä... jos olet ollut tällaisessa tilanteessa, niin kuinka selvisit?
Riippuu missä päin asut/asutte, mutta jos lähistöllä on turvakoti perheväkivaltaa kokeneille niin sieltä saa varmasti soittamalla neuvoja ja keskusteluapua vainotulle. Koettaisin päästä jokatapauksessa kertomaan tilanteesta, muitakin aputahoja on kuten seurakunta ja psyk. päivystys. Sitten tietysti asia myös tietoon poliisille jos tilannetta ei saada kuriin. En tunne yksityiskohtia mutta lähestymiskieltoa voi hakea kyseiselle vainoojalle.