Kellään pahaa hyttysallergiaa? Milloin aloitat antihistamiinin?
Huhti/toukokuussa vai vasta kun ensimmäinen pisti ja sait pahan reaktion?
Kommentit (9)
Heti kun näen tai kuulen ensimmäisen hyttysen. Epipen-kynä heti auton hansikaslokeroon, kun voin luottaa, ettei se jäädy siellä.
Ihan rauhoittelen niitä jätti paukamia kortisooni voiteilla. On resepti tavaraa ja miedompaa ilman reseptiä...
Usei riittä tuo miedompi ja kun en mitään shokki oireita saa, ainoastaan jätti paukamia...
Voiko hyttysestä saada ihan anafylaktisen reaktion? Minä saan pahat ihoreaktiot ja käytän vasta reaktion saatuani antihistamiinia. Joskus on tullut niin paha, että koko käsivarsi on turvonnut ja kuumottanut, mutta ei mulle yleisreaktiota ole koskaan tullut. Sellaiset kämmenen kokoiset paukamat on mulla normaaleja ja ne kestää pari viikkoa.
Yleensä otan ennenkuin joudun paikkaan, missä tiedän tulevani hyttysten syömäksi. Silloin se auttaa parhaiten. Viimeistään otan sitten, kun olen joutunut pistetyksi. En syö niitä jatkuvasti.
Kortisonivoiteista ei minulle ole apua tai en ainakaan huomaa mitään eroa. Antihistamiini auttaa turvotukseen ja siihen kutinaankin, kun tarpeeksi nopeasti käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Voiko hyttysestä saada ihan anafylaktisen reaktion? Minä saan pahat ihoreaktiot ja käytän vasta reaktion saatuani antihistamiinia. Joskus on tullut niin paha, että koko käsivarsi on turvonnut ja kuumottanut, mutta ei mulle yleisreaktiota ole koskaan tullut. Sellaiset kämmenen kokoiset paukamat on mulla normaaleja ja ne kestää pari viikkoa.
Voi. Voisin nauraa, jos ei itkettäisi. Ampiaisen pisto oli sitten yllätys, ei oikeastaan kunnon reaktiota.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä otan ennenkuin joudun paikkaan, missä tiedän tulevani hyttysten syömäksi. Silloin se auttaa parhaiten. Viimeistään otan sitten, kun olen joutunut pistetyksi. En syö niitä jatkuvasti.
Kortisonivoiteista ei minulle ole apua tai en ainakaan huomaa mitään eroa. Antihistamiini auttaa turvotukseen ja siihen kutinaankin, kun tarpeeksi nopeasti käyttää.
Olin jättänyt lääkkeen jo pois, kun luulin hyttyskauden olevan ohi. Hyttynen pisti autossa ja ajoin suoraan apteekkiin ja paniikissa pyysin äkkiä antihistamiinia. Proviisori nauroi ensi, kun kerroin, missä hyttynen oli pistänyt, mutta nähdessään turvonneen käteni juoksi hakemaan vettä. Ja voiteista ei ole itselleni apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Voisin nauraa, jos ei itkettäisi. Ampiaisen pisto oli sitten yllätys, ei oikeastaan kunnon reaktiota.
Hyttysiä on paljon vaikeampi välttää kuin ampiaisia. Kyllä muakin itkettäisi, jos joutuisin epipeniä pistää jokaisen hyttysen jälkeen. Vaikka saan voimakkaat ihoreaktiot hyttysistä, ei ampiaisen pistot tunnu mullakaan missään, tai pikkuisen kirpaisee, mutta ihoon ei jää mitään reaktiota.
Moni hyttysille allerginen ei saa ampiaisista mitään reaktiota.
Mulla ei ole hyttysallergiaa, vaan ihan muuta, ja mulla menee ympäri vuoden antihistamiinia ( sic!) 2x2 tlb / vrk.