Sydämen muljahtelut, rintaranka jumissa
Sydän on tässä jonkin verran muljahdellut, erityisesti huomaan kun olen levossa. Rintarankani on jätkkä, mutta tällä hetkellä erityisen jumissa. Onko muilla niin, että nämä muljahtelut tuntuvat selvemmin kun yläkroppa on jumissa? Olen hoikka ja holtertutkimus on tehty muutama vuosi sitten juuri näiden muljahdustuntemuksien takia. Silloin oli normaali tulos
Kommentit (20)
Joo, on tuttua. Itsellä aina muljuu jos on jumissa. Siihen auttaa se että ei ole jumissa (:
Kokeile seurata muljahtelua joko älykellolla tai verenpainemittarilla, joka seuraa rytmihäiriöitä ja eteisvärinää yms. Kun huomaat, että se on vaaratonta, rauhoitut, tai päinvastaisessa tapauksessa, hakeudut hoitoon.
On joo, mulla myös jäykkä ja juminen rintaranka. Muljauksen saattaa aiheuttaa ihan vain kumartuminen tai kiertoliike. Ja muutenkin rytmihäiriöitä lisääntyy, kun rangassa tuntuu lukkoja. Olen yhdistänyt vaivan vagus-hermon pinteeksi.
Itse tässä taannoin pelkäsin olevan sydänkohtaus menossa. Yöllä piti lähteä paniikissa (rintaa kiristi ja käsi puutui) osastolle jossa ekg:ssä ei näkynyt poikkeavaa, sain rauhoittavaa mukaan ja seuraavana päivänä kävin lääkärillä. Lääkäri totesi että rintarangassa tulehdusta jossain kylkiluiden välissä.
Tämä oli ihan uus juttu vaikka olen selkä/hartiajumeista kärsinyt pitkään.
En kyllä ees enää muista alotusta että mitä kysyttiin, mutta tuli vaan mieleen 😁
M30 oli rintaranka jumi n. 3v sitten. Heräsin aamuyöllä ja jalat kädet oli puutunut kaikki ja rytmihäiriöitä. Vähän jumppaili niin tunto alkoi palata soitin klo 8 päivistykseen oli viikonloppu. Oli ekana mielessä myös tuo sydänkohtaus. Kipu oli kova vasemman rinnasta aina lapaluuhun asti koko kylki. Tähän lihasrela kuuri niin auttoi. Hieronta/venyttely päivittäin. Tästä jäi kyllä joku vika että vasemman käden pikkurilli nimetön ja kämmensyrjä puutuu ja tunto lähtee jos tekee tietokonehommia tms pelailee yli 1-2h kerralla.
Jep! Selän rullaus pyyhkeen tai pilatesrullan kanssa auttaa.
Fyssarilla käynti auttoi myös rytmihäiriöihin, mulla oli koko yläkropan jumissa alunperin vasemman hartian työperäisen rasitusvamma takia. Muljahtelut jäi fyssarin hierontapöydälle muutaman käynnin jälkeen. Kannatti kyllä muutenkin!
Se jumi aiheuttaa sen sydänjutun joillekin. Ellei ole muu syy. Ei veri kierrä tai muu, hermoradat on siellä. Mobilat, tolppa/kulma selän taa kotona hieromiseen ja burana? Lepo, stressittömyys, ei kofeiinia liikaa, ei kalaöljyä jne.
Vierailija kirjoitti:
Itse tässä taannoin pelkäsin olevan sydänkohtaus menossa. Yöllä piti lähteä paniikissa (rintaa kiristi ja käsi puutui) osastolle jossa ekg:ssä ei näkynyt poikkeavaa, sain rauhoittavaa mukaan ja seuraavana päivänä kävin lääkärillä. Lääkäri totesi että rintarangassa tulehdusta jossain kylkiluiden välissä.
Tämä oli ihan uus juttu vaikka olen selkä/hartiajumeista kärsinyt pitkään.
En kyllä ees enää muista alotusta että mitä kysyttiin, mutta tuli vaan mieleen 😁
Sama. Kerran aivan kauhea kipu ja luulin jo että nyt on hetki koittanut.
EKG normaali. Tietzen syndrooma eli kivulias kylkiluu-rustorajan tulehdus. Tulee ja menee omia aikojaan.
Harrastan uintia.
Vierailija kirjoitti:
Fyssarilla käynti auttoi myös rytmihäiriöihin, mulla oli koko yläkropan jumissa alunperin vasemman hartian työperäisen rasitusvamma takia. Muljahtelut jäi fyssarin hierontapöydälle muutaman käynnin jälkeen. Kannatti kyllä muutenkin!
Fyssari hieroo huonosti ja vähän. Ellei ole joku varsinainen hieroja. Ei auta kaikille. Ja lisäksi väärä liike pahentaa joidenkin tilaa. Itsekin joku saa paremman hieronnan aikaan itselleen.
Niskahierontalaite
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/251417/Strome-niskahierontalait…
Siilipallon pyörittelyä jalkapohjan alla voi vaikuttaa koko kehoon
Osaako joku sanoamiten usein EKG on syytä tehdä? Minulle tehty 4 vuotta sitten, samalla Holter-tutkimus juuri näiden muljahdusten takia. Silloin tulos oli normaali. Nyt taas muljahtelee, mutta rintaranka on kyllä todella jumissa
Joo. Joskus avattu tolpan tai ovenkarmin avulla selkää varovasti. Venyttelyä vähän. Sitten oli burana ja mobilat. Neste-suola-sokeri tasapaino, proteiini. Ei stressiä, ei alkoholia. Hyvä tyyny ja ergonomia. Kävely lyhyesti, ei ylipitkästi.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoamiten usein EKG on syytä tehdä? Minulle tehty 4 vuotta sitten, samalla Holter-tutkimus juuri näiden muljahdusten takia. Silloin tulos oli normaali. Nyt taas muljahtelee, mutta rintaranka on kyllä todella jumissa
Up
Laita tennispallo tai nystyräinen kalvopallo seinän ja selän väliin, liikuttele siinä joka suuntaan niin helpottaa heti. Samaten kävelysauvoilla kulkeminen, se on se liike joka auttaa...
Minulla on. Viime syksynä.holter,ekg tehty, ei mitään hälyttävää. Ja levossa muljahtelee lähes päivittäin, rintarangan jumeista johtuu. Inhottava vaiva vaikka vaaratonta.