Nykylasten käytöstavat, eivätkö vanhemmat oikeasti opeta mitään
Työskentelen terveydenhuollossa alalla, jossa kohtaan eri ikäisiä lapsia päivittäin.
Mikä siinä on, että nykyajan kouluikäisiltä lapsilta (suurimmalta osalta) puuttuu ihan normikäytöstavat käytännössä kokonaan?
Silmien pyörittelyä, vitsailua, mykkäkoulua, valehtelua ja joskus jopa melkein ihan aggressiivista käytöstä saa kohdata miltei joka päivä näiden 7v-14v. lapsien kanssa toimiessa. Ja kyseessä siis ihan "normaalit" lapsilta. Myöskään ei osata tervehtiä, kiittää tai pyytää esimerkiksi anteeksi vastaanotolle myöhässä tulemisesta.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Todella huonovointisia lapsia jo alakoulussa. Vanhemmat eivät osaa kasvattaa eivätkä anna aikaansa jälkikasvulleen. Lapsi tarvitsee rajoja, turvallisia sääntöjä, ohjaamista, kasvatusta, esimerkkiä nimenomaan kotoa. Koulun tehtävä on ihan muualla.
Tuntuu että moni nykyvanhempi pelkää tuota terveiden rajojen asettamista. Pelätään, et lapsi menee rikki ja vihaa jos komennetaan. Itse sain lapsena terveet rajat ja kurin, aina en todellakaan saanut mitä halusin ja vanhemmat osasivat sanoa myös ei. En mennyt rikki, en vihaa vanhempiani tai ole katkera. Päin vastoin olen kiitollinen siitä, että opettivat minulle rajat ja sen, ettei kaikki aina mene mieleni mukaan. Sain hyvän kasvatuksen ja minusta kasvoi muita kunnioittava ja fiksu nuori aikuinen.
Toki joidenkin on kohdalla kyse vain laiskuudesta tai osaamattomuudesta mitä lasten kasvatukseen tulee.
Järjen ääni. Missä vika kun useimmat aikuiset näyttävät olevan sitä mieltä, ettei lapsia voi olla kasvattamatta ja vaatimatta asioita, sanktioitakin käyttäen, jos käytös ei muutu?
Eläimetkin nappaavat poikastaan näiden pelleillessä. Ihminen tarvitsee kunnon rajat eikä mitään pelkkää lässytystä tyyliin ' tuo ei ole kivaa, älä tee noin...'