Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kunnolliset ja rentut ihmiset - kasvatus ennen

Vierailija
13.03.2023 |

Olen miettinyt, tuntuu, että aiemmin kun olin lapsi, joskus 80-luvulla, kasvatus oli sellaista, että olet kunnollinen ihminen, kun teet oikeita ratkaisuja ja asioita elämässäsi. Opiskelet, olet raitis, et varasta ym.

Sitten ne, jotka tekevät vääriä asioita, juopottelevat, polttavat tupakkaa, sortuvat huumeisiin, varastavat, tekevät rikoksia ja muutakin kunnotonta, ovat jotain renttuja ja ansaitsevatkin epäonnistua elämässään.

Oli niinkuin tällainen jako hyviin ja huonoihin ihmisiin. Ja teot määrittivät ihmisen onnistumisen elämänpolulla. Ja ne jotka tekivät väärin, niin saivatkin joutua ongelmiin ja kuolla pois jne. Ehkä tällä peloteltiin lapsia, että koko elämä menee pieleen, jos teet väärin.

Mutta nyt mietin onko tämä hyvä maailmankuva. Itselläni on ollut rankka elämä, vastoinkäymisiä. Ja mielenterveysongelmia niiden takia. Masennus, työkyvyttömyys ja skitsofrenia.

Kun päädyin hoitoon, niin on kyllä hyvin autettu ja hoidettu. Päässyt eteenpäin elämässä ja kokee, että on ihmisarvoa.

Niin pitäisikö enemmän ajatella, että ongelmista huolimatta pitäisi auttaa ihmisiä ja kaikilla on mahdollisuus parantua ja parantaa tapansa. Ja ihmiset ansaitsevat uuden mahdollisuuden ja uuden elämän. Ja voi aloittaa terveellisemmän elämän ja pitää huolta itsestään.

Ehkä olen ruvennut ajattelemaan uudestaan huumeidenkäyttäjiäkin. Pitäisikö sekin nähdä sairautena ja ihmisen heikkoutena. Että ihmiset hakevat apua päihteistä johonkin sisäiseen ongelmaansa. Eikä ajatella, että nämä ihmiset ovat pahoja, rikollisia ja epäonnistuneita.

Koska kaikilla meillä on heikkoutemme ja ongelmia. Sitä ehkä vertaa, että itse on jotenkin tervejärkisempi. Mutta omia ongelmiaan on hankala nähdä.
Voi olla itsetunto ongelmia ja olla kauneusleikkauskierteessä vaikka. Vaikka omat ongelmat eivät olisi noin äärimmäisiä, niin ehkä pitäisi lopettaa vertailu ja ajattelu, että on jotenkin fiksumpi. Ja enemmän ymmärtää ja myötätuntoa ihmisiä kohtaan.

Monet voivat vaikka esittää somessa parempaa kuin ovatkaan ongelmiensa takia.

Jos lopettaisi kulissien pidon ja antaisi empatiaa kaikille.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vähän sama aihe mielessä ja tapetilla. Esim ilman nepsy diagnoosejaan ja tarvittavia tukitoimia vaille jääneet käyttävät usein päihteitä, ja huomaan miten tietyn ikäisillä on tapana sorsia näitä ihmisiä sitten kun heillä on nuo mainitsemasi ihmisyyden mittarit mitkä on. Täräytinkin vanhemmalle sukulaiselle kerran jotain että aika vanhaa koulukuntaa tuollainen ihmisten arvottaminen vaikka päihteiden perusteella, kaikilla ei ole yhtä hyvät eikä samat kortit niin itteään voi onnitella jos on niin ongelmaton mutta antaa muitten mennä tavallaan jos eivät isommin sillä muita satuta tms.

Vierailija
2/3 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla oli myös harmaa alue. Kun saavutti tietyn elintason ja statuksen, tuosta normistosta ei tarvinnut välittää. Sai olla vähän röyhkeäkin.

Monissa maissa tätä toteutetaan edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla ongelmaisella oli silloinkaan vain yhtä ongelmaa. Ei ollut kilttiä ja koulussapärjäävää narkkia. Silloinkin ongelmaiset olivat moniongelmaisia. Toki heilläkin oli oikeus ja mahdollisuus nousta kurimuksestaan, mutta harvan halu tai kyky moiseen riitti silloinkaan.

Sen mitä seurasin niiden pahimpien renttujen elämää pitkälle 90-luvulle, niin vain muutama siitä varmaan 30-henkisestä porukasta alkoi pärjäämään elämässään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän