Kermaperunat uunissa?
Tammoiselle avuttomalle voisko joku neuova miten tehdaan makoisia uunissa astiassa pasitettavia kermaperunoita? Saa olla valkosipuliakin, mutta en haluaisi semmoisia kovin voimmakkaita...
Lahinna tietoa ajoista, kerman maarasta (esim. peitetaanko perunat kokonaan kermalla, vai sekaan maitoa/vetta), jne. Aloittelija kun olen kermaperunoiden kanssa!
Kiitos jo etukateen!
Kommentit (5)
Itse teen joskus harvoin kermaperunoita, mutta silloin aina teen keitetyistä perunoista. Toki raaoistakin pystyy tekemään ja tulee hyvää, mutta noista keitetyistä tulee vaan jotenkin parempi. Paistoajat yms. kermat määrät on samat kuin ed. viestissä eli purkki kermaa/ruokakermaa 0,5 kg pottuja. Itse en laita tavallista sipulia ollenkaan, vaan maustan joko pelkästään aromisuolalla ja mustapippurilla tai halutessa lisämakua, pistän valkosipulia tai vaikka aura-juustoa, NAM.
lKuori potut, leikkaa kuin " makkara" siivuiksi,lado uunivuokaan,laita kermaa niin,että peittyvät,peitä foliolla ja uuniin 200 asteeseen 2o min, sitten folio pois ja nosta lämpö 225 asteeseen ja vielä 10min=tulee rapea
pinta. Juustolla ym. voi toki maustaa.Muista suola.
Minun taytynee tyytya kuorimaan ja viipaloimaan perunat itse, ja laittamaan kunnon rasvakermaa (eika terveellisempaa Floraa), kun asun ulkomailla enka ole taalla nahnyt vastaavia (esim. ei todellakaan ole perunapakasteita!). Mutta ihan riittavan helpolta kuulostaa!
Ja tosiaan lisaamalla kinkkua tai lohta siita tulee toden tottakin kiusaus, hyva idea!
Seuraavan kerran kun mies " vaati" jotain suomalaista voisinkin tehda tammoisen lohikiusauksen vaikka!
Mä teen yleensä kerma- tai valkosipuliperunat nykyään pakastealtaan peruna-sipulisekoituksesta. Silkkaa laiskuuttani, toki voi potut kuoria ja pilkkoa itsekin.
Mutta määriä siis.. mä teen yleensä sen 1kg:n pussillisen kerralla, siihen määrään perunaa laitan 2 purkkia Flora Ruokaa, eli yhteensä 5dl. Valkosipulia laitan 2-3 kynttä, mutta senhän voi jättää pois, jos ei tykkää. Suolaa ja mustapippuria joukkoon, kannattaa sekoitella ennen kerman lisäystä.
Paistoaika on 45-60 min. 225 astetta.
Extraherkullista: laita mozzarellaa tai jotain muuta juustoa pintaan.
Lisävinkki: lisää kinkkua tai lohisuikaletta niin saat kiusauksen.