Voiko nuo varsiluomet repiä itse pois kainaloista?
Vai onko ne aina leikkautettava lääkärissä? Ja hoitaako terveyskeskus nuo, vai pitääkö mennä yksityiselle?
Kommentit (25)
Ai niitä pieniä ihonvärisiä jotka heiluu? Itsellä tuli kaula mokomia täyteen kun täytin 30. Joskus tippuvat itsekseen, kun kaulaketju oikein hankaa.
Vierailija kirjoitti:
Au au, älä tee mitään itse, varaa aika. Jos nypit tai teet sitten mitä vaan, voivat tulehtua, en suosittele!
Höpöhöpö, tuo luomen k&% ri##$% tami- nen ei tulehduta mitään. Mitään sanaa ei nyt hyväksyttä tähän. Huoh.
Paras vanha konsti. Nykyinen medikalisaatio vaatii kohta lekurin leikkaamaan kynnet, ettei vaan tulehdu😅
T. Hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Au au, älä tee mitään itse, varaa aika. Jos nypit tai teet sitten mitä vaan, voivat tulehtua, en suosittele!
Höpöhöpö, tuo luomen k&% ri##$% tami- nen ei tulehduta mitään. Mitään sanaa ei nyt hyväksyttä tähän. Huoh.
Paras vanha konsti. Nykyinen medikalisaatio vaatii kohta lekurin leikkaamaan kynnet, ettei vaan tulehdu😅
T. Hoitsu
Ihme modet, kun ei mikään sana mennyt läpi. K:n jälkeen kuuluu u sitten ri sitten sta lopuksi minen.😅
"Varsiluomi-nimitys on hieman harhaanjohtava, sillä virallisesti varsiluomet eivät ole luomia, vaan ihopoimuja. Varsiluomia esiintyykin yleisimmin kehon alueilla, joissa iho pääsee hankautumaan. Huonosta hygieniasta ne eivät johdu ja ihon hankautumisen onkin arveltu olevan pääasiallisesti syyllinen niiden muodostumiseen. Hankautuvalle alueelle keräyty syöttösoluja, jotka vapauttavat tulehdusvälittäjäaineita. Tämän seurauksena muodostuu muutos, vähän kuten neuleeseen nyppy, kun ihon kollageenia, rasvasoluja ja verisuonia kiinnittyy ihon alla toisiinsa."
"Isoja, yli 5 millimetrin varsiluomia ei pidä poistaa itse, vaan aina lääkärin toimesta. Myös kasvojen, rintojen tai nivusten alueella sijaitsevat varsiluomet kuuluvat lääkärin hoitoon. "
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/Ihonhoito-ja-perusvoiteet-1/Var…
Ne voi itse nipistää pois eikä tule edes verta. Minulta otettiin kaulalta yksi nips vain.