Maksaako taloyhtiö korjauksen, vaikka olisi oma vika?
Esim jos uunin oven lasi menee rikki, joutuuko itse maksamaan uuden uunin oston?
Kommentit (23)
"Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taloyhtiö vuokra asuntoon ostanut uunin, eli eikö tuo ole sitten niiden eikä mun uuni, kun se jää sinne seuraaville asukkaille?
Siis miten tuohon on suostuttu? Itse en todellakaan suostuisi maksamaan naapuriasuntoon jotain hemmetin uunia. "
Taloyhtiöillä voi olla omistuksessaan vuokra-asuntoja, ns. entisiä talonmiehen asuntoja. Taloyhtiö on silloin vuokranantaja ja asukas vuokralainen. Vuokratuotto menee taloyhtiön eli kaikkien osakkaiden hyväksi. Osakkeenomistajat vastaavat omista uuneistaan ja tässä tapauksessa taloyhtiö. Vuokralaisella ei ole mitään oikeutta vuokranantajan hankkimiin kalusteisiin, mutta huolellisuus velvollisuus on, eli ei saa huolimattomuuttaan tai tahallaan rikkoa.
Myös osakkaan asunto voi päätyä taloyhtiölle laiminlyöntien seurauksena. Meidän taloyhtiöstä yksi perinnön kautta tullut huumekämppä otettiin taloyhtiön haltuun kun vuokria ei maksettu, ikkunoita ja muuta rikottiin ja asunnossa oli jatkuvasti häiriöitä.
Jos on epäselvää mikä kuuluu kenenkin vastuulle, kiinteistöliitolta löytyy taloyhtiön vastuunjakotaulukko. Tuon, ja yhtiöjärjestyksen, perusteella selvinnee mitä kukainenkin hoitaa.
Olisiko vuokranantaja ostanut uunin eikä taloyhtiö? Vuokra-asunnoissa on yleensä uuni ja jääkaappi ja voi olla astianpesukonekin, mutta ne ovat vuokranantajan hankkimia, eivät taloyhtiön. Jos on vuokrakämpässä uuni hajonnut niin vuokranantajaan pitää olla yhteydessä että selviä kuka sen maksaa.