Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muslimien vaimot - ramadan

Vierailija
28.07.2010 |

Tämä kysymys ei-muslimeille. Eli vietätkö jollain tavalla ramadania? Musta tuntuu että monet mieheni ystävieni vaimot viettävät, mutta mua ei vaan yhtään inspaa. Nuorena pyörtyilin usein jos verensokeri laski, joten ihan fiksuakaan se ei välttämättä olisi. Eidiin on ihan kiva osallistua, jos sitä jossain juhlitaan.

Nyt mua ärsyttää, kun eilen puhuttiin tästä ja mieheni sanoi että jos en vietä hänen juhliaan ei meillä vietitä kristittyjä juhliakaan, käytännössä siis joulua. Sanoin miehelle, että aivan naurettava vertaus - toisessa traditiossa syödään hyvin ja saadaan lahjoja ja ehkä käydään kirkko (mun mies ei tietenkään) ja toisessa ollaan kuukausi syömättä. Ei ihan tasa-arvoista musta.

Millaisia ajatuksia muilla?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotta ollaan oltu yhdessä, ei ole lapsia. Ollaan kyllä aina aiemmin vietetty joulua yms, nyt miestäni vaan ottaa päähän kun joutuu viettämään ramadaninsa taas yksin kun suku asuu muualla. Mulla ei ole mitään ramadania vastaan, en vaan nää mitään järkeä siihen osallistua, edes "henkikseksi tueksi". Mies tietää, etten ikinä aio ruveta muslimiksi, vaikka sitä salaisesti toivoisikin. Meillä on tasa-arvoista ja normaalia elämää muuten, mutta tämä nyt juttu vaan ärsytti. Ollaan aina ennen oltu sillä linjalla että kun kunnioittaa toisensa uskontoa niin päästään pitkälle. Mä en nyt vaan jaksa kunnioittaa niin paljon että kärsisin kuukauden, vielä jonkun sellaisen asian takia joka ei merkitse mulle mitään. Siksi halusinkin kuulla, miten muissa perheissä pärjäillään ja miten ramadania vietetään. Anyone?

Vierailija
2/57 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta, jotka ovat teini-iässä ja tällä hetkellä ns. 'uskonnottomia'. Mies paastoaa ramadanin aikana, ja ajattelin itsekin tänä vuonna noudattaa paastoa.

Olen aina viehättynyt ramadanista, koska se mielestäni lähentää perheitä ja sukulaisia. Mikäs sen mukavampaa, kuin ruokailla porukalla illalla rukouskutsun jälkeen ja seurustella yömyöhälle. Aamulla nousen neljän maissa tekemään aamupalaa meille ja sitten nukutaan vielä tovi ennen töihin lähtöä.

Mutta on tosin ihan omassa harkinnassani vietänkö paastoa vai en. Ja lapset saavat paastota myös oman mielensä mukaan. Olemme muutaman kerran olleet miehen kotimaassa ramadanin aikana, ja ne kerrat ovat olleet lapsille mieleenpainuvimpia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muu perhe (vanhemmat, sisarukset jne) paastoavat, ei siis kauheasti vierailla anoppilassakaan kun kaikki ovat ihan p-hen ammuttuja karhuja koko kuukauden.

Vierailija
4/57 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen jotenkin miten voit ihannoida ramadania, kun mun kokemuksen kukaan kaikki on vaan niin vittuuntuneita kaiket päivät ja väsyneitä kun yöllä ei nukuta, olen siis 9:n kanssa samaa mieltä. Pahinta tossa huonotuulisuudessa on se, ettei voi myöntää että on huonolla tuulella, vaikka ihan päivän selväähän se on että ketuttaa jos on jumalaton nälkä ja jano helteellä. Mistä sä 8 saat energiaa ja innostusta ramadanin viettämiseen? Olen joskus ajatellut että pitäisin jonkun mehupaaston tms ramadanin aikana, mutta ei oikein sekään inspiroi.

Vierailija
5/57 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin kun ko. paastoaminen on varsin epäterveellistä ja rankkaa eli fyysisesti tarpeetonta, jopa vaarallista.

Kannattaa tehdä asiat selviksi. Toki voi toisen uskoa kunnnioittaa, mutta ketään ei voi pakottaa eikä kieltää. Juhli sä joulusi, mies paastotkoon.

Vierailija
6/57 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole huomannut, että paastoavat olis mitenkään kärttyisempiä kuin muulloin. Ramadanhan on islaminuskoisille aikaa, jolloin pyrkivät olemaan kaikessa parempia ihmisiä ja lähestymään Allahia, joten päinvastoin olen huomannut, että ovat paremmalla tuulella kaikin tavoin. Myös vireä sosiaalinen elämä iltaisin pitää hyvällä tuulella pitkään.

Ehkä myös se, että paastotessa pystyy voittamaan kaikki mielihalunsa, ja saavat siitä voimaa.

Ainoa miinuspuoli ramadanissa on se, että fyysinen läheisyys on pannassa, eli suukotella saa vasta auringonlaskun jälkeen =).

ja uskokaa tai älkää, niin aviossa ollaan oltu parikymmentä vuotta... ;)

Vierailija
7/57 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin porvoolainen, mutta nää ongelmat on kyllä oikeita... Lisää kokemuksia otetaan vastaan!

8: totta, ihmisten tulisi ajatella noin ja käyttäytyä siivosti ja hienosti, mutta mun kokemuksen mukaan useimmilla fyysinen tukala olo estää tämän. Mukavaa tosin kuulla, että erilaisia kokemuksiakin on!

Vierailija
8/57 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä vaikeaa siinä on, että syö vain pimeällä? Okei, ehkä unet jää vähän vähemmälle, mutta saahan siinä syödä kuitenkin aamulla ja illalla. Tuhti illallinen ja monipuolinen aamupala, pärjäähän sillä? Monet muista syistä paastoavat kun ovat ties kuinka pitkiä aikoja syömättä kokonaan.

Vierailija
9/57 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä vaikeaa siinä on, että syö vain pimeällä? Okei, ehkä unet jää vähän vähemmälle, mutta saahan siinä syödä kuitenkin aamulla ja illalla. Tuhti illallinen ja monipuolinen aamupala, pärjäähän sillä? Monet muista syistä paastoavat kun ovat ties kuinka pitkiä aikoja syömättä kokonaan.

matalan verensokerin takia. Siinä on syytä kerrakseen olla paastoamatta.

Vierailija
10/57 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en mitään palkkiota paastoamisestani saakaan, niin haluan kuitenkin tukea miestäni olemaan mahdollisimman hyvä muslimi, joten paastoan myös. Sanotaan nyt sitten, että vaikka hänen seurakseen. En usko, että siitä kukaan muslimi voi vetää herneitä nenäänsä.

Mutta juu, meillä myös mies paastoaa, minä en. Mies olisi kyllä iloinen jos paastoaisin, vaikken muslimi olekaan. Ja hän uskoo myös että palkkion saa eimuslimitkin kaikista hyvistä teoista. Sama mies myös rukoilee viidesti päivässä ja on mukana joulun vietossa.

Kaikki eivät onneksi tulkitse Koraania kuin piru Raamattua ;).

Vierailija
11/57 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin (mutten asunut yhdessä) tyypin kanssa, joka vietti ramadania, mutta hänen arvoihinsa kuului että minä sain syödä myös hänen läsnäollessaan, tosin hän loppuvaiheessa alkoi käännyttää mua niin paljon aidoksi muslimiksi, että juoksin senkin takia karkuun.

Nyksä on maallistunut siinä määrin, että ei itsekään vietä ramadania, paitsi vain sitä päätösjuhlaa. Kuoritaan siis molempien uskonnoista kermat päältä.

Vierailija
12/57 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hassua että tässä keskustelussa käsitellään uskontojen eri juhlien eroja. Tosiaan ramadhan ei ole juhla vaan vasta sen lopussa on lyhyt juhlaosuus pitkän paaston päätteeksi. Muslimien kuuluu tehdä tekoja uskonsa vuoksi, rukoilla viisi kertaa päivässä ja paastota ramadhanina. Tämä vahvistaa henkisesti ja puhdistaa mieltä. Jotain asiasta pitäisi kristitynkin ymmärtää koska heilläkin paasto on kuulunut vanhastaan osaksi uskon vahvistusta. Tosin nykyään moni kutsuu itseään uskonnoltaan kristityksi mutta se ei elämässä näy mitenkään, ei ainakaan minkään teon muodossa. Jopa kirkko koittaa vain pitää kiinni jäsenistään ja antaa ymmärtää, ettei kristityn tarvitse tehdä yhtään mitään sielunsa pelastamiseksi.

Varmasti se että pukki jakaa lahjoja ei ole kovin uskonnollista, pelkkää hauskan pitoa. Tapauksessanne ei siis näyttäisi olevan uskonnot vastakkain vaan islam ja ateismi. Kirjoittaja ei kerro, että hän kävisi kirkossa jouluna tai lukisi raamattua. Tiedän myös ristiriitoja olleen siinä, että yksi ihminen haluaa jouluna vain saada lahjoja ja syödä hyvin ja toinen haluaisi siihen jotain kritillistäkin ja pitää tonttujuttuja asioina, jotka hämärtävät joulun ilosanoman jossa Kristus on vapahtaja.

Uskonnollinen vakaus on juuri sitä, ettei muslimi esimerkiksi todellakaan käy kirkossa edes jouluna tai syö kinkkua. Ateistilla taas ei ole mitään yhteyttä siihen mistä ramadhanissa on kysymys. Eri asia on sitten mitä keskinäinen rakkaus vaikuttaa siihen että tukee puolisoaan hänelle tärkeissä asioissa kuten ettei esimerkiksi hyvinsyönyt riitele täysissä voimissa nälissään olevan paastoajan kanssa vaan koittaa olla ymmärtäväinen ja kannustava.

Vierailija
13/57 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ortodoksi äidin ja muslimi isän aikuinen lapsi. Kotonamme on aina vietetty sekä kristillisia juhlia, lähinnä Pääsiäistä, että muslimi-juhlia.Minut ei ole pakotettu olemaan muslimi, valitsin henkilökohtaisesti islamin, koska se on lähempänä sydäntäni. En käytä huivia, käyn töissä, elän tavallista elämää, mutta Ramadan on minulle todellakin ainutlaatuinen kuukausi, jolloin tunnen itseäni lähemmäksi Jumalaa. Se on aika, jolloin ihminen rupee miettimään elämänsä, omia tekojaan ja elämäntarkoituksen. Kun rukoilen, minulla on usein kyynelet silmissäni, koska koen niin voimakkaasti yhteyden ylempään, haluan olla parempi ihminen, auttaa toisia ja tehdä hyviä tekoja. Ei pelkästään Ramadanin aikana tietysti, sitä yrittää koko ajan paremmaksi ihmiseksi, mutta Ramadan herättää sielun ja kaikki sisimmät tunteet.

Haluaisin vähän selkeyttää, mikä on Ramadan.Ramadan ei ole juhla, kuin yksi muslimi jo selitti eikä sitä voi rinnastaa jouluun.Ramadan on aika, jolloin ihminen yrittää kamppailla omia halujaan vastaan, keskittyä henkiseen maailmaan ja kasvaa henkisesti. Rukouksissa on mahdollisuus pyytää Jumalan armoa omista synneistään. Jokaisen ihmisen elämässä syntiä on ollut ja kun rukoilee, niin pyytää anteeksi ja hyväksynnän Jumalalta.Paaston aikana järjestetään kokouksia, jossa ihmiset kuuntelee saarnoja ja niitä muistutetaan tekemään hyviä tekoja, kehotetaan auttaa toisia ja elämään tekemättä isoja syntejä.Ramadan on se aika, jolloin koet kuuluvuutesi tiettyyn yhteiskuntaan.Rukousten aikana todellakin tunnet, että Jumala on olemassa ja kaikki vastaamme jonain päivänä teoistamme Hänen edessään.On suositeltavaa kutsua vieraita kotiin päivän paaston rikkomista varten, laittaa ruokaa ja tarjota sitä muille sekä osallistumaan toisten kutsuihin. Ihmiset luulevat, että paasto on vahingollinen ja sitä on vaikea noudattaa ja että ihmiset muka kärsivät siitä. Päinvastoin!!!Ensimmäinen päivä on hiukan vaikeampi, koska elimistö joutuu yhtäkkiä erilaiseen järjestykseen, mutta se tottuu heti seuraavana päivänä. Olen paastonnut jo 15 vuotta, opiskelin, myöhemmin kävin töissä. Valitettavasti, ei muslimimaassa pysty elää paasto-aikataulun mukaan, vaan joutuu työnteon takia muokkautumaan. Jos en ehdi kotiin iftariksi töistä, laukussani on aina pari taatelia ja vettä löytyy aina. Älkää puhuko, ihmiset, siitä, mistä teillä ei ole minkäänlaista omaa kokemusta!Monikulttuurisen perheen lapsena pystyn puhumaan ihan rehellisesti ja avoimesti noista asioista, jotka muita ihmetyttävät. Ei siinä paastossa ole mitään pahaa, päinvastoin, se on vuoden parasta aikaa!Parisuhteesta sen verran, että naisen pitäisi muistaa, että miehet ovat heikkompiä kuin naiset.:)) Jos vaimo pystyy olemaan miehensä tukena, se yhdistää paria enemmän. Elikkä jos vaimo puuhailee keittiössä viimeiset minuutit ennen iftaaria (paaston rikkoutumista auringonlaskun jälkeen)ja sitten pari syö yhdessä samana aikana, siitä tulee hyvä mieli ja hieno fiilis!Ei sinun tarvitse paastoa, ellet ole muslimi, anna vaan miehesi paastoa rauhassa. Sano, ettet tässä vaiheessa vielä pysty paastomaan henkisesti, mutta yritä vaikka muutama tunti ennen iftaaria olla syömättä, jotta pääsisitte yhdessä nauttimaan ruokaa. Jos rakastat miehesi ja haluat elää hänen kanssaan, yritä ymmärtää hänet ja olla tukena, älä hauku koko ajan, muuten asiat menee vaan huonommin ja huonommin.Muista myöskin, että miehesi saattaa ollakin väsynyt, jos hän on töissä, äläkä yritä selvittää isoja ongelmia paaston aikana, anna hänelle mielirauhaa ja omaa tilaa!Ylipäätään, en ymmärrä naisia, jotka menevät naimisiin miesten kanssa ja eivät kunnioita miehiensä perinteitä!Useimmiten ihmiset eivät edes vaivaudu saamaan tietoa jostakin asiasta, vaan väittävät jossain kuulleita asioita, jotka eivät edes pidä paikkansa!Olkaa suvaitsevampia muita kohtaan ja yrittäkää edes ymmärtämään ennen kuin teette omia negatiivisia mielipiteitä. Kaikille rauhaa ja voimia Ramadaniksi!:)Amin!

Vierailija
14/57 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja vielä sen verran, että mun vanhemmat ovat olleet naimisissa jo 33 vuotta. :)Selitys onnistuneen avioliittoon on ensinnäkin rakkaus ja myöskin luottamus, kunnioitus ja molemminpuolinen huolenpito.Vanhempani pystyivät kasvattamaan lapsiaan onnellisessa ympäristössä ja antamaan hyvän kasvatuksen, jotta lapsista tulisi tasapainoisia ja onnellisia yksilöitä!Sitä samaa toivotan muille monikulttuurisille perheille!Puhukaa lempeästi toisillenne ja selittäkää asenteitanne rauhallisesti!

Vierailija
15/57 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti kirjoitit! :)

Vierailija
16/57 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa joka huolettaa on miehen jaksaminen. Yritän laittaa hänelle vähän parempaa ruokaa, leipoa jne.

En ole itse muslimi enkä vietä Ramadania, mutta en ole mikään ns. kristikunnan kristitty. Meillä ei vietetä mitään ns. kristillisiä juhlia. Ainoa on tämä Ramadan ja se on hyvä niin.

Vierailija
17/57 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mielestä teillä todellakin asiat kohdallaan. Ei kuulosta siltä, että kovastikaan rakastaisitte toisianne kun tuollaisia uhkavaatimuksia esitätte toisillenne. Aika on jo monesti näyttänyt miten näiden avioliittojen käy. Suurin osa päättyy kyyneliin juuri sen takia kun ei suostuta näihin muslimikotkotuksiin jotka muutenkin ovat ihan .........Jos kaksi ihmistä rakastaa toisiaan niin eivät ne vaadi toista tekemään sitä ja tätä, vaan rakastavat ilman uhkavaatimuksia ja hyväksyvät myös toisen sellaisena kun toinen on. Muslimimiehistä vain aniharva tämän tajuaa.

Vierailija
18/57 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään, en ymmärrä naisia, jotka menevät naimisiin miesten kanssa ja eivät kunnioita miehiensä perinteitä!

Miten sä voit naisena sanoa noin? Vai piiloudutko nimimerkin taakse ja olet mies.? Sä viljelet just tota musumaani paskaa, pitää kunnioittaa miehen perinteitä, hoh hoijaa, mites naisten perinteet???

Mehän ollaan suomessa, maassa maan tavalla. Älä tule tyrkyttämään perinteitäs tänne. Mene sinne missä niillä on otollinen maaperä kasvaa. Eikös musumaanien pitäisi kunnioittaa meidän perinteitä kun tänne änkeävät eikä niin, että me pyllistellään niiden mieliksi mekkaa. Hävettää sun puolesta. Ole nainen, äläkä musumaanien käsikassara ja sanan julistaja.

Vierailija
19/57 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viettämään Ramadania, ei osallstumaan mitenkänä siihen mutta alussa hän kokkasi itse oman ruokansa, mutta sanoin hänelle ettei hänen tarvitse sitä ainakaan Ramadanina tehdä. Parasta kun hän istuu vain odottamaan kun on ollut syömättä koko päivän, ja minä laitan ruoan hänelle. Tämä toimii, tyytyväinen mies ja vaimo.

35.

Vierailija
20/57 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä niitä kannata tuollaisen miehen kanssa tehdäkään. Koska jos tuohon tilanteeseen lapsia tulee, huomaat äkkiä, että miehen kiinnostus uskontoon on kasvanut, asenteet tiukentuneet eikä lasten kohdalla tule olemaan mitään muuta vaihtoehtoa kuin islam ja sen mukaiset tavat ja kasvatus. Ja koska elätte länsimaassa, mies tulee vetämään islamia tiukemman kautta, että lapset saa vastapainoa ei-toivotuille länkkärivaikutteille. Ja siinä samassa vaatimukset sinuakin kohtaan tiukentuvat... Lähde vielä kun voit, lapset sitovat sinut iäksi tuohon tilanteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän