Palkanmaksun siirto seuraavalle kuukaudelle?
Hei. Olen aikuiskoulutustuella opiskeleva sairaanhoitajaopiskelija. Työharjoittelussa ollessani, minua pyydettiin jäämään vuoroni jälkeen palkallisiin töihin muutamaksi tunniksi ja vieläpä säännöllisesti. Olin toki kiitollinen, että tarjosivat töitä, mutta kun en saa palkkaa tienata, koska saan aikuiskoulutustukea. Voinko siis pyytää työnantajaani pitämään palkkani ikään kuin tallessa ja maksamaan sen minulle sellaisena kuukautena, jolloin en saa aikuiskoulutustukea esim. Kesäkuussa?
Kommentit (9)
Voit pyytää, mutta jos työskentelet julkisella, se tuskin onnistuu. Ei ole työnantajan tehtävä osallistua tukikikkailuun.
Ykkönen jatkaa: olen siis tehnyt näin itsekin opintovapaalla, että olen kerryttänyt isompaa pottia ja ottanut sen kerralla ulos, kun tämä oli työnantajalle ok.
Tämähän ei ole varsinaista tukikikkailua, sillä aikuiskoulutustuessa mainitaan erikseen, että vain palkan maksuajankohdalla on tuen kannalta väliä, ei työn suoritusajankohdalla. Jos palkanmaksukausi on pidempi, se ei ole kikkailua vaan sopimuskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei ole varsinaista tukikikkailua, sillä aikuiskoulutustuessa mainitaan erikseen, että vain palkan maksuajankohdalla on tuen kannalta väliä, ei työn suoritusajankohdalla. Jos palkanmaksukausi on pidempi, se ei ole kikkailua vaan sopimuskysymys.
Juuri näin sen itsekin ajattelin. Kiitos.
Sinä joka sanoit, että jos olen töissä yksityisellä, niin voi olla että ei onnistu. Miksi ei?
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin sen itsekin ajattelin. Kiitos.
Sinä joka sanoit, että jos olen töissä yksityisellä, niin voi olla että ei onnistu. Miksi ei?
Korjaan: siis julkisella? Onko niillä jotenkin enemmän moraalia, kuin yksityisellä puolella?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti.
Voit pyytää, mutta työnantajapuolen ei tarvitse suostua. Itse en missään nimessä työnantajana ryhtyisi tuollaiseen, koska tuo on käytännössä myös työnantajan puolelta lain rajan venyttämistä. On aina jonkinlainen riski jäädä kiinni asiasta ja joutua selvittelyihin. Jos palkanmaksua venytetään jonkun kohdalla useita kuukausia, kun ne normaalisti maksetaan esim. kuukauden sisällä, niin tosiasiallisesti silloin harjoitetaan lievää petosta, koska siirto tehdään vain tukikikkailun vuoksi.
Eikös tuntipalkat makseta erilliskorvauksina?
Meillä ainakin nuo laahaavat monta jaksoa perässä niin onko teillä jotain palkanmaksuaikataulua mistä näkisit missä jaksossa kannatta tehdä töitä ja missä ei?
Voit pyytää ja palkanmaksaja suostuu, jos suostuu. Kysyminen ei kuitenkaan maksa vielä mitään :D