Miten jaksatte epävarmuutta?
Nämä on ihan hirveitä aikoja. Ihmisiä on ohjattu kuluttamaan, hankkimaan omistusasuntoja, rakentamaan omaa elämää ja yhteiskuntaa, ja nyt sitten yhtäkkiä kaikki murenee. Sähkölaskut, ruoka, polttoaine, korot, vastikkeet, lasten harrastukset... mitään ylimääräistä ja rentouttavaa kivaa et uskalla tai raaski tehdä. Pitäisi joo varautua ja tehdä stressitestit ja laittaa sukanvarteen, mutta kuka osasi odottaa tätä? Itse olen eronnut ja koettanut rohkeasti rakentaa melko tyhjästä uutta elämää, en ole tukia hakenut vaan tehnyt kahta työtä. Ja nyt viimein kun olisi voinut ainaisen kituuttamisen sijasta vähän nauttiakin, niin tilanne on tämä. Käsitän kyllä että kaikki ollaan samassa veneessä ja ei tämä ole kenenkään syy (paitsi ehkä Putinin), mutta onhan tämä todella tyrmäävää. Koitan elää päivä kerrallaan ja ylipäätään en koe olevani mikään materialisti vaan nautin ihan perusjutuista. Silti tuntuu, että olen kuin kala kuivalla maalla ja ahdistus hiipii puseroon.
Kommentit (20)
Kyllä minullakin on ollut oikeita ongelmia, on edelleen. Mutta siitä huolimatta kylmää tämä tilanne, kun luulee varmistelleensa ja tehneensä fiksuja päätöksiä, ja silti yhtäkkiä ei tiedä että onko varaa vuoden päästä pitää asunto tai ostaa ruokaa. Kuka olisi ajatellut että esim. vastikkeet voisi yhtäkkiä nousta satoja euroja? Samalla kun lainan korko hipoo kuutta? Tämä ei siis ole tilanne vielä, mutta ilmeisesti voi pian olla. Ap
Et voi toisten ongelmia vähätellä! On eronnut ja mistä tiedät minkä vuoren kiivennyt.. 2 työtä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minullakin on ollut oikeita ongelmia, on edelleen. Mutta siitä huolimatta kylmää tämä tilanne, kun luulee varmistelleensa ja tehneensä fiksuja päätöksiä, ja silti yhtäkkiä ei tiedä että onko varaa vuoden päästä pitää asunto tai ostaa ruokaa. Kuka olisi ajatellut että esim. vastikkeet voisi yhtäkkiä nousta satoja euroja? Samalla kun lainan korko hipoo kuutta? Tämä ei siis ole tilanne vielä, mutta ilmeisesti voi pian olla. Ap
Jo raamattu kertoo, että tässä todellisuudessa me emme omista mitään. On aivan oma häpeä, jos uskoo illusoriseen markkinatalouteen.
Vierailija kirjoitti:
Et voi toisten ongelmia vähätellä! On eronnut ja mistä tiedät minkä vuoren kiivennyt.. 2 työtä tehnyt.
Mutta et ole ollut sodassa lapsiseksiorjana.
Sen avulla, että olen niin vanha ja paljon kokenut, että tiedän tämän: kaikki järjestyy.
Eliitin järjestämä alasajo, josta on tarkoitus nousta ylös epäihnimillisin keinoin, suunnitelmissa jokin utopistinen dystooppinen, anti-inhimillinen diginano-yhteisskunta. Hullu kokeilu. Antikristuksen lyhytaikaiseksi jäävää valtakuntaahan tässä hyvinki pitkälti tietämättään eliitti rakentaa
Vierailija kirjoitti:
Sen avulla, että olen niin vanha ja paljon kokenut, että tiedän tämän: kaikki järjestyy.
Höpö höpö! Välttämättä mikään ei järjesty, ja yksi on varmaa: me kuollaan kaikki.
Tämä ei ole mitään 90-luvun lamaan verrattuna. Epävarmuuteen auttaa varautuminen hyvinä aikoina. Itse olin valmistautunut tähän kurimukseen jo neljännesvuosisadan.
Enemmän kohta jo kylmää aavistus siitä, mikä ja mitä meille esitellään vapauttajaksi tästä keinotekoisesta ahdingosta
Piensijoittaja kirjoitti:
Tämä ei ole mitään 90-luvun lamaan verrattuna. Epävarmuuteen auttaa varautuminen hyvinä aikoina. Itse olin valmistautunut tähän kurimukseen jo neljännesvuosisadan.
Hyvä että olit varautunut. Kaikilla ei kuitenkaan sellaista mahdollisuutta ole ollut. Itse olen kituuttanut 10 vuotta ja pala palalta rakentanut elämää ja pieniä säästöjäkin. Ja nyt se kaikki kaatuu hetkessä. Maksoin aikoinani vuokraa yli 900 euroa ja pankin kanssa laskettiin, että kyllähän sillä jo omaa lyhentää. Vaan entä kun asumiskulut on 1900? Ap
Kun on elänyt lähes 60 vuotta niin on nähnyt jo aika monta epävarmuutta ja maailman muutosta sekä lamaa. Sitten ei enää kuvittele että ne omalle kohdalle osuvat olisivat jotenkin uniikkeja vaan niitä tulee kaikille vastaan kun riittävästi elää.
Ilmastotalkoiluun ei ole perusteita koska jeesus on luova uudet taivaan ja uuden maankin, ei ihmisen tarvi tätä maailmaa koettaa pelastaa. Jos jonkin eteen onkin talkoiltu, niin todellisuudessa Pedon valtakunnan rakentumisen....
siru käteen niin velax vex? kirjoitti:
Enemmän kohta jo kylmää aavistus siitä, mikä ja mitä meille esitellään vapauttajaksi tästä keinotekoisesta ahdingosta
Susi lampaiden vaatteissa eli kaikkien korulauseiden alta paljastuu pahuus.
Mieti asiaa vaikka siltä kannalta, että mitä jos kuolet huomenna tai ensi viikolla? Haluaisitko viettää viimeiset hetkesi murehtien asioita, joille välttämättä et voi mitään? Kaikki me kuollaan joskus ja meidän roinat kipataan kaatikselle ja se siitä. Eli murehtimista kannattaa yrittää vähentää.
Kaiken kokenut, ei enää ole mistä liiemmin haaveilla niin en tunne myöskään epävarmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Hyvä että olit varautunut. Kaikilla ei kuitenkaan sellaista mahdollisuutta ole ollut. Itse olen kituuttanut 10 vuotta ja pala palalta rakentanut elämää ja pieniä säästöjäkin. Ja nyt se kaikki kaatuu hetkessä. Maksoin aikoinani vuokraa yli 900 euroa ja pankin kanssa laskettiin, että kyllähän sillä jo omaa lyhentää. Vaan entä kun asumiskulut on 1900? Ap
Maasta se pienikin ponnistaa. Ei itsellä enää lainoja mutta kun oli niin silloin maksettiin, nuukailtiinkin, ei ollut etelän reissuja... Kyllä se vielä iloksi muuttuu.
Luepas sinäkin tuo.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5428182/
Ihminen kuitenkin asui vielä puussa 60 miljoonaa vuotta sitten. Ja ihan ilman nettiä. Siitä on tultu pitkä matka.
Varmaan, kun on ollut oikeaakin murhetta omassa yksityiselämässä esim. Terveysongelmia tai mielenterveysongelmia, ei jaksa vielä niistä jotenkin selvinneenä miettiä jotain ruoan hintaa, sähkölaskua tai polttoaineen hintaa. Ne ovat täysin mitättömiä asioita.
Minun elämä ei jostain nousseista hinnoista murene, vaihdan k-kaupan lidliin ja ostan tarjouksesta, tilaan vähemmän woltista.
Sun ongelmat on first world problems.