Mökin myynti
Meillä on perintömökki Lapin hiihtokeskuksessa, erittäin hyvällä paikalla.
Mutta meidän ei siellä juuri tule käytyä, koska matka on pitkä ja itse en niin välitä hiihdosta. Mökki on myös rempan tarpeessa.
Minua houkuttelisi asunto esim. Espanjassa, eli haluaisin myydä Lapin mökin ja viettää lomia vaikka aurinkorannikolla.
Mitä te tekisitte? Tyhmää pitää lapin mökkiä tyhjillään, satunnaisesti sitä kyllä on vuokrattu.
Kommentit (16)
Opettelisin pitämään hiihdosta ja rempaisin mökin.
Muuttaisin myös lappiin.
Jos et halua pitää sitä, myy mökki.
Vuokrarenkaalle välitykseen ja vuokrarahoilla reissuun. En itse ostaisi ulkomailta asuntoa, stressiä siitä tulee.
Myisin pois, jos siellä ei tule käytyä.
Mökille olisi nyt ostaja tiedossa, helpot kaupat siis.
Mutta olemme mieheni kanssa vielä työelämässä, joten emme me siellä aurinkorannikollakaan koko ajan voisi olla ja voihan siitäkin tulla stressi kun on tyhjillään.
Mietimme, että jos vaihtaisimne lapin mökin lona-asuntoon aurinkorannikolle ja yrittäisimme sitä sitten vaikka airbnb:n kautta vuokrata..
Mutta kun en sitten tiedä, että tuleeko painetta viettää siellä sitten kaikki lomat, me kun tykkäämme matkustella muutenkin.
Lapin mökki on arvioitu noin 200 000 ja on sellaisella paikalla johon nykyään ei saisi rakentaa.
Myykää mökki ja matkustelkaa sillä rahalla. Ei kannata mitään ulkomaan asuntoakaan huolekseen ottaa.
Airbnb-asuntoon pitää sitten palkata joku luotettava siivoamaan ja pesemään pyykit ja tiskit ym. joka vieraan jälkeen. Hänen on myös huolehdittava, että luvattuja tarvikkeita on aina ja että kaikki toimii.
Myin perintömökin jonka perin isältäni. En sitä tarvinnut ja se oli kaukana myös. Tein siellä remonttia ennen myyntiä ja mökki meni kaupaksi 3 kuukaudessa. Yksi perhe sen osti.
Lähinnä nyt on harmittanut kun mökki on siellä tyhjillään ja kulut juoksee. Eihän Lapin mökeillä ole sesonkia montaakaan viikkoa vuodessa.
Mutta toisaalta, olisi siitä etelän asunnostakin sitten vaivaa ja sesongit on sielläkin.
AP
Kannattaa myydä pois jos oma kiinnittyminen mökkiin on huono.
Mulla ja siskollani oli sama tilanne aina v. 2020 asti. Talviasuttava mutta vanheneva mökki Rukalla priimapaikalla, nyt jo edesmenneet vanhempamme viettivät siellä runsaasti aikaa. Meitä kumpaakaan se ei oo kiinnostanut ja vuokraamisessakin oli oma vaivansa. Myynti oli nihkeää, pari kertaa yritettiin mut ei menny kaupaksi.
Sit tuli korona ja sisko keksi että nyt myydään se. Laitettiin ihan randomina törkeän korkea ylihinta ja oltiin varmoja ettei ikinä mene sillä hinnalla mutta sittempä alennetaan. No, mökki myytiin viikossa ekalla ihmiselle joka kävi katsomassa ja täsmälleen pyytämäämme hintaan.
Myy ihmeessä nyt, jos on ostaja valmiina. Tämän hetkinen kustannusten ja korkojen nousu tulee iskemään kaikkein eniten juuri vapaa-ajan asuntojen hintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Myy ihmeessä nyt, jos on ostaja valmiina. Tämän hetkinen kustannusten ja korkojen nousu tulee iskemään kaikkein eniten juuri vapaa-ajan asuntojen hintoihin.
Olen samaa mieltä, myykää pois ja vaikka sijoittakaa rahat aluksi.
Sen sijaan en ymmärrä edellisen kommentoijan väitettä, että 'kustannusten ja korkojen nousu' vaikuttaisi sen kummemmin loma-asuntojen hintoihin.
Rahaväellä on kyllä edelleen varaa 200t euron Lapin-mökkiin ilman lainaakin, köyhillä ei ole milloinkaan. Itse asiassa uskon, että tällaisten kiinteistöjen hinnat jopa nousevat. Mummonmökeilläkin alkaa olla kova kysyntä.
Vierailija kirjoitti:
Mökille olisi nyt ostaja tiedossa, helpot kaupat siis.
Mutta olemme mieheni kanssa vielä työelämässä, joten emme me siellä aurinkorannikollakaan koko ajan voisi olla ja voihan siitäkin tulla stressi kun on tyhjillään.
Mietimme, että jos vaihtaisimne lapin mökin lona-asuntoon aurinkorannikolle ja yrittäisimme sitä sitten vaikka airbnb:n kautta vuokrata..
Mutta kun en sitten tiedä, että tuleeko painetta viettää siellä sitten kaikki lomat, me kun tykkäämme matkustella muutenkin.
Lapin mökki on arvioitu noin 200 000 ja on sellaisella paikalla johon nykyään ei saisi rakentaa.
No ei kai se ole mikään pakko tilalle mitään ostaa (jos loma-asunto aurinkorannikolla olisi milteinyhtä vähällä käytöllä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, myykää pois ja vaikka sijoittakaa rahat aluksi.
Sen sijaan en ymmärrä edellisen kommentoijan väitettä, että 'kustannusten ja korkojen nousu' vaikuttaisi sen kummemmin loma-asuntojen hintoihin.
Rahaväellä on kyllä edelleen varaa 200t euron Lapin-mökkiin ilman lainaakin, köyhillä ei ole milloinkaan. Itse asiassa uskon, että tällaisten kiinteistöjen hinnat jopa nousevat. Mummonmökeilläkin alkaa olla kova kysyntä.
Kyllähän parhailla paikoilla siistit mökit menee aina kaupaksi niille rahatyypeille. Iso osa lomamökkien ostajista on kuitenkin keskituloista porukkaa joka tekee elämässään kompromisseja. Sanotaan 200t mökki josta 100t lainaa. Pelkät korot ja ja ylläpito kustantaa sen verran, että saa loma-ajoille vuokrattua tosi siistin mökin. Kyllä näiden kohderyhmä ymmärtää rahan arvon ja osaa laskea asioita.
Remonttikuntoisena voisi olla helppo nyt myydä pois niin ostaja voisi laittaa mieleisekseen .