Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaisitko Norjaan?

Vierailija
23.11.2006 |

Voihan vitsi! Mieheni kysyi, muuttaisinko Norjaan, jos hänellä olisi mahdollisuus saada töissä siirto sinne. Muuttaisinhan minä milloin vain, mutta entä lapset? Millaista Norjassa olisi asua? En ole ikinä edes käynyt siellä.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei Osloon tarvitsisi mennä. :) On minulle liian iso paikka. Samanlaista elämää siellä eletään kuin täälläkin.

Vierailija
2/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika alkeelliset asunnot ja maa muutenkin, mutta mä tykkäsin. asunto kannattaa katsoia huolella keittiöihin ei kuulu esim jääkaappi tai hella vakiona. Keskuslämmitystä ei useinkaan ole vaan kamina sekä irralliset öljypatterit.

Oslo on pienempi paikka kuin Helsinki eli hyvin sieläkin pärjää, itse olimme n. 150km Oslosta etelään.

Lapset sopeutuvat hyvin ja päivähoidon järjestää ylensä työnantaja (ainakin meillä).

Kysele vain jos on kysymyksiä vastaan mielelläni !!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välillä ihan tajua norjalaisten huumorintajua, ja rasisteiltakin välillä vaikuttavat, mutta koska osaan norjaa, voisin siellä muutaman vuoden ihan mielenkiinnosta asua.

Vierailija
4/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pohjoisessa selviää joissain paikoissa jopa suomen kielellä, kouluissa opetetaan suomea jne. Paljonhan Suomesta muutetaankin Norjaan, koko ajan enemmän. Ihan mukava maa se on, etenkin luontoa, retkeilyä ym. arvostavalle.

Vierailija
5/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut, että Norja on rikas ja edistyksellinen maa..

Vierailija
6/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

otetaan tosissaan. Ulkoilureittejä ja alueita on suurien kaupunkien lähiympäristössä, käytännössä miltei kävelyetäisyydellä joka paikasta. Ja kun maa on niin vuoristoinen tämä tarkoittaa nimenomaan villiä luontoa, asumatonta vildmarkia. Norjalaiset ovat paljolti suomalaisten kaltaisia siinäkin, että niillä on kai melkein kaikilla kesämökit. Ja jos kalastuksesta yhtään tykkää merikalastukseen ei tarvii lupia ja turskaa ja seitä nousee määrättömän tuntuisesti. Ja laskettelumahikset joka nurkalla.

Palkat on parempia ja hyvinvointipalvelut samoin öljyrahojen takia, nehän on älyttömän rikkaita. Ja vielä ne vuoret ja maisemat, vuonot, meri. Käsittämätöntä.

Huonona puolena sitten se, että ne on niin patrioottisia ja kansallismielisä että välillä äklöttää - mutta samahan se on täälläkin. Ilmasto on kanssa kostea ja merituuli raaka. Siellä sataa paljon enemmän kuin Suomessa. Toisaalta eteläosat on etelämpänä niin että on lämpimämpääkin.

Vierailija
7/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- en osaa norjaa

- minulle ei ole mitään syytä sinne lähteä

Sen sijaan ap:n tilanteessa lähtisin.

Vierailija
8/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teiden rakentamiseen on mennyt paljon varoja ja ne ovatkin huonossa kunnossa.

öljyrahat eivät juurikaan näy sielä arkipäivässä. Terveydenhuollossa ajatellaan säästöjä samalla tavalla kuin suomessakin.

Kaunista on ja palkat hyviä. tosin eläminenkin kalliimpaa, mutta voitolle jää.

Vierailija
9/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vaikka sanoin että hyvinvointipalvelut on paremmin kunnossa, niin taitaa olla niin, että esimerkiksi kouluruokailua ei ole vieläkään järjestetty, vaan lapset syövät voileipiä. Koulut ei muutenkaan ole niin tasasen hyviä kuin suomessa, mutta ei kai ne huonojakaan ole.

Ja tieverkosto on hidas. Matkoja ei mitata kilsoissa vaan ajoajoissa ja ihan syystä.

Vierailija
10/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tiet on huonossa kunnossa, jos niihin on kuitenkin käytetty varoja?

Vierailija
11/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vastaaja 4:lle. Toimiiko terveydenhuolto hyvin? Itselläni on kolme alle kouluikäistä lasta, ja vähän mietityttää, kuinka siellä pärjäilisi kotiäitinä ilman tukiverkostoa. Ei sukulaisia eikä ystäviä lähimaillakaan. Olen jo nyt surrut vähäistä kahdenkeskistä aikaa mieheni kanssa, ja siellä sitä ei jäisi varmasti lainkaan.

Hain juuri ammattiin valmistavaa opiskelupaikkaa, ja varmaan saankin sen. Jos viipyisimme Norjassa vaikka pari vuotta, opiskelupaikka säilyisi. Mutta esikoinen ehtisi aloittaa koulun Norjassa. Olisiko edes takaisin muuttaminen hankalaa, kun aina kaverit jäävät... Voi voi.

Vierailija
12/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

astamaatikolle hyväksi niin pöly ei leijaile huoneilmassa rasittamassa hengitystä). Tiet ovat huonossa kunnossa. kaupoissa erittäin suppea elintarvike valikoima suomeen verrattuna. Nää nyt oli niitä päällimmäisiä!

Mut positiiviset muistot mulla kuitenkin on jos on erähenkeä mukana pärjää varmasti!

Vierailija
13/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Norjassa jonkin aikaa 90-luvulla ja muutenkin ollut tekemisissä norskien kanssa. Norjalaiset eivät minusta ole samanlaisia kuin suomalaiset, he ovat iloisempia, itsevarmempia(jopa rasittavuuteen asti=omahyväisiä), todella kansallismielisiä ja ystävällisiä ja heihin on helppo tutustua.

Vielä 10 vuotta sitten Norja oli monessa suhteessa(esim tekniikassa) " kehityksestä" jäljessä Suomea, nyt jo varmaan jo kirineet ohi. Mutta esimerkiksi asunnot/talot ovat usein heikompilaatuisia kuin täällä, esim keittiö ja kylpyhuoneet yms. LApset eivät saa koulussa ruokaa ja yleensäkin koulutuksen taso on selvästi heikompi kuin meillä.

Mutta varmasti hyvä ja turvallinen maa asua lasten kanssa. Kallistahan siellä on, mutta toisaalta hyvät palkat! Ja alkoholi on ongelmana myös siellä, ainakin pohjoisessa.

Vierailija
14/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne on säästäväisiä ja ne on ollu köyhiäkin ja sitten mitä asuntoihin tulee, niin sehän on ihan sopimus- ja tottumusasia, miten asunnon pitää olla varusteltu osto- tai vuokraushetkellä. Monessa maassa keittiöön ei esimerkiksi kuulu mitään kalusteita, vaan vuokralainenkin remppaa asunnon mieleisekseen. Näkyy hinnoissa, paitsi maissa jossa on muutenki kallista (Norja) tai halutuissa suurkaupungeissa (esim Lontoo).

Vierailija
15/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollenkaa!

Terveydenhuolto pelaa kohtalaisesti. jokaisella on oma lääkäri ja sen palveluita käytetään. Sosiaalituet on huonommat kuin suomessa. Sielä saa ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa ( 100% palkkaa) 12kk ja sen jälkeen ei mitään eli kotihoidon tukea ei tunneta.

Varmasti yksinäistä aluksi tulisi olemaan, mut kannattaisi aktiivisesti hakeutua johonkin yhteisöön. Lapset sopeutuvat aikuisia helpommin eli siitä en huolehtisi (mitä muiden lapsia katsoin sivusta).

Vierailija
16/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollenkaan sanottu että ihmisillä on nettiyhteyttä kotona tai edes työpaikalla.

Matkapuhelin ei kuulu läheskään kaikissa paikoissa.

Vierailija
17/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maan takapajuisuutta monessa asiassa. Ovat juntteja, vaikka rahaa onkin. Kivoja sinänsä Tykkäsin heidän huumorintajustaan. Norskien pahin vika on epäluotettavuus ja itsekeskeisyys. Ajavat omaa etuaan aivan avoimesti aina ja kaikkialla.

Kansa on kaiken kaikkiaan sivistymättömämpää kuin Suomessa, kyllä huomaa koulutuseron kun siellä asuu.

En muuttais vaikka palkka olisi noin 5x parempi.

Vierailija
18/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällä hetkellä äitiyslomalla, saan täyttä palkkaa 10 (ei 12 kk), joka on n 2500eur netto. Lisäksi saamme kotihoidontukea n 800eur (2 ja puoli vuotiaat kaksoset) ja tietysti lapsilisää kaikista kolmesta.

Eli kotihoidon saa.

Vierailija
19/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoi elämästä siellä ja ihmisistä, jäi jotenkin kielteinen kuva. Sisäänpäinlämpiävältä maalta tuntui.

Vierailija
20/40 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

norjalaista jolla ei ois netti liittymää kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän