Etätyö on pelastus useimmille, joiden työpaikalla sosiaaliset kontaktit ovat toksisia
Viime aikoina on ollut paljon juttua siitä, miten etätyö on pahaksi koska se vähentää yhteisöllisyyttä ja sosiaalisia kontakteja. Tässä ei oteta lainkaan huomioon sitä, että ne ihmiset, jotka ovat töissä hoitaakseen työnsä eivätkä jauhaakseen p*skaa ja juoruillakseen kaiket päivät kaffepullan ääressä, parantavat tuottavuuttaan ja hyvinvointiaan etätöissä.
Pakotettu sosiaalisuus on myös uuvuttavaa, vaikka ilmapiiri olisi hyväkin.
Kommentit (14)
Mitä ne yhteisöllisyys ja sosiaalisuus muka merkkaavat, kun työpaikalla käynnistyvät yt:t? Tai kun määräaikaisen työntekijän työsuhde päättyy? Bye bye!
Hybridimalli lienee paras useimmille. Monessakaan paikassa tuskin enää palattaisiin ollenkaan jatkuvaan läsnäolopakkoon.
Miten nämä toksiset työilmapiirit näissä hienoissa toimistoissa oikein voi olla, kun siellä muka vain älykästä, asiallista ja koulutettua porukkaa? En ole ikinä nähnyt/kuullut näistä jonkun siivoojien tai varastomiesten kesken, vaikka noissakin ollut monena kesä töissäkin.
Minä tein etätöitä jo v. 2017 alkaen, silloinhan se ei vielä ollut muodissa. Olen introvertti ja oli suunnaton helpotus kun sai kotoa käsin tehdä töitä eikä olla pakkososiaalisessa kanssakäymisessä avokonttorissa.
Minä olen etsinyt etätöitä jo 10 vuotta, mutta en ole löytänyt. Mitä työllistäviä etätöitä on olemassa, mistä niitä voi etsiä?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen etsinyt etätöitä jo 10 vuotta, mutta en ole löytänyt. Mitä työllistäviä etätöitä on olemassa, mistä niitä voi etsiä?
Suunnilleen kaikki puhelimitse tehtävä myyntityö, helpdeskin hommat tai muut tukityöt. Aika lailla kaikki it-alan hommat.
Pikkupomot eivät pidä siitä kun eivät saa jatkuvasti kontrolloida alaisiaan. Siksi heidän mielestään etätyötä ei saisi tehdä.
Työllistäviä etätöitä on esim. litteroija, tekstinkäsittelijä, oikolukija. Soittele eri firmoihin ja kysele hommia - kyllä varmasti jotain löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Pikkupomot eivät pidä siitä kun eivät saa jatkuvasti kontrolloida alaisiaan. Siksi heidän mielestään etätyötä ei saisi tehdä.
Meillä lähityöpakko/into tulee ylimmästä johdosta. Heillä on omat työhuoneet. Meillä ei ole. Meidän pitäisi istua 100 % läsnä siellä kauheassa avokonttorissa, missä ei ole edes omia paikkoja. Useat tekevät lyhennettyä työaikaa, kun keskittyminen avokonttorissa on niin rasittavaa.
Meillä yrietään peittää huonoa työilmapiiriä sillä, että vaaditaan sataprosenttista läsnäoloa avokonttorissa. Hyvin menee... Monet lopettavat jostain ihmeen syystä...
Tämä. Tutkimuksen mukaan ihmisten mielenterveys ei yleisesti ottaen ole kärsinyt pandemiasta. Jotkut tosin ovat kärsineet (esim. jotkut ammattiryhmät ja perheväkivallasta kärsivät), toivottavasti he saavat tarvitsemansa apua.
https://www.bbc.com/news/health-64890952
Meidän johtaja vouhotti pandemian aikana, että "Kyllä tämä menee ohi ja kaikki on taas hyvin".
Suuri osa meidän työntekijöistä vaan eivät toivoneet, että see "normaali" läsnätyötilanne olisi tullut takaisin, koska meillä avokonttorin hälyssä ja toksisessa ilmapiirissä työskenteleminen aiheuttaa mielenterveysongelmia ja sairauspoissaoloja. Etätyöaikana saatiin työt tehtyä paremmin ja voitiin paremmin sekä henkisesti että fyysisesti.
Työpaikoilla, joissa on huono johto, johto käyttää usein etäkokouksia tekosyynä huonoon johtamiseensa. TAYSin aikuispsykiatrian vakavissa ongelmissa johto selittää näin:
"Tampereen yliopistollisen sairaalan psykiatrian toimialuejohtaja, ylilääkäri Hanna-Mari Alanen pohtii korona-aikana pidettyjen etäkokousten olevan yksi syy siihen, että työntekijöille jäi siirtymästä väheksytty olo." https://yle.fi/a/74-20022201
Tehyn pääluottamusmiehen mukaan ongelmat ovat kehittyneet paljon aiemmin, pitkällä aikavälillä.
Taysin aikuispsykiatrian ongelmat ovat ilmeisesti täysin omassa luokassaan ja työntekijät kertovat mm. näin:
”Saat kuulla jopa suoraan, että olet milloin tahansa korvattavissa seuraavalla, vaikka vastavalmistuneella työntekijällä. Todella osaavia, pitkän linjan työntekijöitä on uupunut ja lähtenyt. Kymmeniä vuosia alalla töitä tehneenä tulet usein ohitetuksi näkemyksinesi.”
Tuossahan näyttää täydellisen selvältä, että johto pitää vaihtaa. Miksi niin ei tehdä?
Itsehän en palaisi enää mistään hinnasta 100 % lähityöhön.