Muistisairauden eteneminen
Iäkkään isäni alzheimer on edennyt aika hitaasti, mutta nyt on alkanut tulla selvästi huonompia päiviä. Viimeksi, kun kävimme hänen luonaan, niin ei tunnistanut meitä, ei erottanut hoitajista. Ruokakaan ei enää maistu niinkuin ennen. Millaisia kokemuksia teillä muilla on läheisen muistisairauden loppuvaiheesta?
Kommentit (6)
Oletko käynyt Muistiliiton sivuilla? Vertaistukea on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. Tosin en tarvitse vertaistukea, kun minulla on läheisiä ja muistisairaus ollut jo vuosia. Kyselin vain teidän muiden kokemuksia muistisairauden loppuvaiheesta.
Soittelin isän kanssa joka ilta samaan aikaan ja kävin hänen luonaan vähintään kerran viikossa. Joskus hän kysyi, olenko hänen siskonsa, kun muistelimme yhdessä entisaikoja. En tiedä, tunnistiko hän minua tyttärekseen loppuvaiheessa, mutta ei se minua haitannut.
Hän ei halunnut jouvakotiin, vaan asui loppuun asti omassa kodissaan. Kotihoitajat kävivät ja ateriat tuotiin kotiin, mutta viimeisenä vuonna hän laihtui paljon, koska hänellä ei ollut nälkä.
Yritin käydä töissä normaalisti ja ajattelin, että käyhän hänellä kotihoitajat.. noin kuukausi ennen kuolemaa kävi kotihammaslääkärikin, jonka olin tilannut, koska isä ei ollut suostunut hammaslääkäriin moneen vuoteen. Hampaat olivat kuitenkin hyvässä kunnossa, ei edes reikiä.
Isä menehtyi nopeasti edenneeseen keuhkokuumeeseen omassa kodissaan. Puhuin hänelle puhelimessa edellisiltana. Silloin hän arveli, että äitini oli tullut käymään hänen luokseen.
Hän oli kadottanut elämänhalunsa jo aiemmin.
Tuosta muistisairauden loppuvaiheesta en osaa sanoa, oikeastaan mitään, koska alkoi (tämä) korona.
Äiti oli sellanen jouluihminen, vaikkakin oltiin kahdestaan. Innostui hoitokodissakin ollessaan joulusta. Se viimeinen joulu, ennen koronaa, oli vaisu eikä oikein innostunut mistään. Jotenkin vaan osasin päätellä, että nyt taitaa olla se lähtö aika lähellä. +5kk siinä sitten meni. Varoin myös kertomasta tuttujen ja sukulaisten kuolemasta.
Olihan se, vähän niinkuin kävelisi heikoilla jäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. Tosin en tarvitse vertaistukea, kun minulla on läheisiä ja muistisairaus ollut jo vuosia. Kyselin vain teidän muiden kokemuksia muistisairauden loppuvaiheesta.
Kiitos minunkin puolestani, sieltähän löytyi vaikka ja mitä!
Alkuvaiheessa vielä tunnistaa joskus vielä muistamattomuuden joka sitten itkuista ahdistusta ja niinkään harmitonta itsensä soimaamista kuten ennen.