Ruuhkavuodet ja kiire, ei jaksa enää lukea?
Lukeminen oli ennen minulle mukava harrastus, enää ei jaksa. Viimeksi kun luin kirjan, jäi olo että ihan hieno tarina, mutta mitä sitten? Jos on elämässä paljon hoidettavaa, ei tule mitään viihtymisen oloa siitä, että saa kietoutua vielä fiktiivistenkin hahmojen ongelmiin ja jännityksiin. Omissa on tarpeeksi ja senkin ajan voisi käyttää nukkumiseen tai mieli tyhjillään lepäämiseen.
Kommentit (9)
Lukeminen vaatii kyllä pitkäjänteisyyttä ja mieluusti aikaa niin, että ehtii keskittyä useampana päivänä peräkkäin. Minulla on kyllä melkein aina kirja kesken, mutta jos on oikein hektistä, valitsen mieluummin jonkun kevyen dekkarin kuin tiiliskiviklassikon. Joskus sen oikein huomaa, että paremmassa elämäntilanteessa kirjasta olisi saanut enemmän irti. Viime keväänä luin Lumen tajun, ja jäi tunne, että kirja olisi ollut paljon mieleenjäävämpi ja sykähdyttävämpi, jos aivot ei olisi ollut niin ylikierroksilla asunnonoston, myynnin, rempan ja muuton kanssa.
Kunhan sitten nukkuu tai lepää mieli tyhjänä, eikä vietä aikaa aihe vapaalla. Huomasin itse sen, että jaksoinkin lukea/keskittyä äänikirjaan, kun vähensin aikaani täällä.
Minulle ei ole koskaan käynyt niin etten voisi lukea. Päinvastoin, stressaavassa tilanteessa kirjallisuus on ihana pakopaikka, missä saa olla rauhassa yksin.
Olen kokenut saman mutta nyt kun lapset on isompia niin jaksan taas ajoittain jo paljonkin lukea. Kirjamaku on kyllä muuttunut ja realistisemmat teokset kiinnostaa fantasian sijaan.
Minä luen nykyisin romaaneja vain lomilla.
Kannattaa kuunnella äänikirjoja, kun tekee vaikka kotitöitä. Eikä mitään korkeakirjallisuutta. Saa ainakin vähän nauttia kirjallisuudesta, jos muuten ei ehdi tai jaksa.
Joo, lapsena luin parikymmentä kirjaa kuussa. Nykyään pari kirjaa kesälomalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole koskaan käynyt niin etten voisi lukea. Päinvastoin, stressaavassa tilanteessa kirjallisuus on ihana pakopaikka, missä saa olla rauhassa yksin.
Et sitten otsikkoa osannut lukea?
Minäkin olin nuorempana kova lukemaan, mutta nykyään olen liian kiireinen. Aina joskus yritän, mutta en enää tunnu pääsevän siihen fiilikseen kiinni. Ehkä se vaatisi pitkän kiireettömän loman tms.