En jaksa hoitaa mun lasta kotona enää
Oon ihan loppu kun koko ajan pitää olla saatavilla, pitää pestä pyllyä, laittaa ruokaa, leikkiä ja lukea. Hetkeksi istun alas niin lapsi tulee heti syliin ja höpöttämään. Tuntuu että masennus alkaa taas nostamaan päätään. Auttaisi jos saisin olla välillä ihan yksin. Haukkukaa..
Kommentit (20)
Soita neuvolaan. Et ole ainoa jolla on tuollaisia ajatuksia. Ne ei silti tee sinusta huonoa äitiä.
Laita lapsi päiväkotiin ja mene töihin.
Jos et halua laittaa lasta päiväkotiin ja palata töihin, kokeilepas sellaista että et suorita äitiyttä vaan elät sen lapsen kanssa. Silloin päivän touhut eivät ole pakkopullaa vaan mukavaa yhdessäoloa.
mene ulos ja hoida siellä jos ei kotona jaksa
Ei tarvitse hävetä. Ihmistä ei ole luotu jaksamaan kaikkea. Ethän ole itsellesi liian ankara? Itselleen saa olla yhtä lempeä kuin lapselleen, sillä aikuisenakin meissä on edelleen se pieni lapsi, joka me joskus olimme. Ja koska nyt ollaan aikuisia, voimme olla sopivasti jämäköitä ja lempeitä.
Lapsella on varmaan toinenkin vanhempi. Miksei hän auta?
Mä en jaksanut hoitaa mun kahta lasta kotona, niin laitoin hoitoon. Lapset silloin 3,5 ja 2v.
Eiköhän kaikki äidit jossain kohtaa kyllästy siihen. Ei muuta kuin päivähoitopaikkaa hakemaan ja töihin saamaan vastapainoa pikkulapsielämään. Niin muutkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Soita neuvolaan. Et ole ainoa jolla on tuollaisia ajatuksia. Ne ei silti tee sinusta huonoa äitiä.
Jos kertoo että ei jaksa, niin siitä seuraa lasu. Ja tuskin ap toivoo lisästressiksi vielä lasua kyttäämään nurkkiinsa.
Käyttekö missään kerhoissa yms missä lapsi saisi leikkiä toisten lasten kanssa? Onko sisaruksia tai kavereita keiden kanssa voisi leikkiä?
Kotipalvelu myös hyvä juttu. Kunnille lakisääteistä tarjota sellaista, kuten lastenhoitoapua kotiin. Meillä ollut toisinaan kotipalvelun kautta työntekijä avustamassa lastenhoidossa, jolloin itse saanut levätä.
Lapsiperheiden kotipalvelusta voi lukea lisää täältä:
https://stm.fi/kotihoito-kotipalvelut
Pitäisi olla saatavissa joka kunnassa Suomessa, koska kotipalvelu on lakisääteinen palvelu.
Varamummo/varapappa onko heitä enää?
Vierailija kirjoitti:
Laita lapsi päiväkotiin ja mene töihin.
Lapsen voi laittaa päiväkotiin myös vaikka ei olisi töissä. Voi olla myös lyhyempiä päiviä.
Kysele vaikka neuvolasta, voisitko saada tukihenkilön, joka tukisi sinua.
Lapsi päiväkotiin. Lepäät kuukauden ja palaat sitten työelämään. Työ mielellään sellaista missä saat olla rauhassa eikä tarvi puhua kenellekään mitään.
Tuo tilanne on aika monella työssä käyvällä. Työajan ulkopuolisen ajan pitäisi jaksaa koko ajan olla lasten kanssa, vaihtaa vaippaa, leikkiä jne.
Itse olen laittanut lapset hoitoon sekä kouluun. Arkipäivät olen pitkän työuran jälkeen väliaikaisesti vapaalla nostaen työttömyyskorvausta ja tehden vain hiukan töitä sivutoimisesti. Siinäkin on jo iso urakka että hoitaa kaikkia lapsia 16 tuntia päivässä ma-pe ja lauantain sekä sunnuntain 24/7. Tulee aktiivisia hereilläolotyötunteja lasten kanssa yli 60 viikossa siltikin. Jos päälle olisi vielä 40 tuntia päivätyötä, kokonaistyöaika olisi yli 100 tuntia viikossa.
Ennen nykytilannetta hyödynnettiin kunnan kotiapua. Nyt kun on arkipäivät kotona, mutta lapset ei, selviää ilman ulkopuolistakin apua. Työuraa on vielä jäljellä ja ehtii niitä töitäkin vielä tehdä vuosikymmeniä ilman että lasten ollessa pieniä täytyy ajautua burn outiin.
Hae lapselle hoitopaikkaa.
Ketään ei palvele se, että hyydyt lopulta toimintakyvyttömäksi, jos lapsen hoitaminen kotona vie kaikki mehusi.