Miksi viisaudenhampaat poistetaan?
Miksi Suomessa poistetaan viisaudenhampaat? Harvinaista muualla. Reiät hoidetaan ja hampaita ei ensisijaisesti poisteta.
Kommentit (25)
Mulla on osittain näkyvillä alhaalla. On olleet monimutkainen prosessi jossa poistoaikoja olen perunut itse ja myös hammaslääkäri joten paikallaan ovat. Ei niistä nyt ole ollut isompia ongelmia. Se hirvittää että mulla on sellainen kehityshäiriö hammas vielä visurinkin takana ylhäällä näkyy röntgenkuvassa hammas. Entä jos se alkaa "poskiluussa" juilimaan?? N50
Venäjällä viisauden hampaat poistetaan peräaukon kautta...
Yksi ongelma viisaudenhampaitten osalta on, että kun muu hampaisto on hyvässä kunnossa, niitä ei tule käytetyksi ja ne eivät kulu. Saattaa käydä niin, että ne alkavat kantamaan. Tämä siis tarkoittaa että alkavat toimimaan keinunivelenä leukanivelen ja etuhampaiston välillä. Tällöin leukanivelet rasittuvat ja alkavat kulua. Sitten kun leukanivel loksuu ja raksuu, ei enää olekaan kivaa.
Ehkä 30 vuotta on hammaslääkäri silloin tällöin vuositarkastuksessa höpissyt viisureiden ennaltaehkäisevästä poistosta jotain, mutta ei ole vieläkään niitä peloteltuja ongelmia ilmennyt.
Epäilen että saan tekarit paljon ennen kuin viisaudenhampaista olisi ollut mitään haittaa.
Hölmöltä tuntuu mitään poistella ENNEN kuin ongelmia on.
Ne on hankala putsata sijaintinsa takia, joten reikiintyvät ja tulehtuvat helpommin kuin muut hampaat. Etenkin sellaiset, mitkä ovat puhjenneet vain osittain. Lisäksi voivat olla ties missä asennoissa, jolloin esim. painavat viereistä hammasta kivuliaasti.