Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi viisaudenhampaat poistetaan?

Vierailija
28.02.2023 |

Miksi Suomessa poistetaan viisaudenhampaat? Harvinaista muualla. Reiät hoidetaan ja hampaita ei ensisijaisesti poisteta.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on hankala putsata sijaintinsa takia, joten reikiintyvät ja tulehtuvat helpommin kuin muut hampaat. Etenkin sellaiset, mitkä ovat puhjenneet vain osittain. Lisäksi voivat olla ties missä asennoissa, jolloin esim. painavat viereistä hammasta kivuliaasti.

Vierailija
22/40 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on osittain näkyvillä alhaalla. On olleet monimutkainen prosessi jossa poistoaikoja olen perunut itse ja myös hammaslääkäri joten paikallaan ovat. Ei niistä nyt ole ollut isompia ongelmia. Se hirvittää että mulla on sellainen kehityshäiriö hammas vielä visurinkin takana ylhäällä näkyy röntgenkuvassa hammas. Entä jos se alkaa "poskiluussa" juilimaan?? N50

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä viisauden hampaat poistetaan peräaukon kautta...

Vierailija
24/40 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelma viisaudenhampaitten osalta on, että kun muu hampaisto on hyvässä kunnossa, niitä ei tule käytetyksi ja ne eivät kulu.  Saattaa käydä niin, että ne alkavat kantamaan. Tämä siis tarkoittaa että alkavat toimimaan keinunivelenä leukanivelen ja etuhampaiston välillä.  Tällöin leukanivelet rasittuvat ja alkavat kulua. Sitten kun leukanivel loksuu ja raksuu, ei enää olekaan kivaa.

Vierailija
25/40 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 30 vuotta on hammaslääkäri silloin tällöin vuositarkastuksessa höpissyt viisureiden ennaltaehkäisevästä poistosta jotain, mutta ei ole vieläkään niitä peloteltuja ongelmia ilmennyt.

Epäilen että saan tekarit paljon ennen kuin viisaudenhampaista olisi ollut mitään haittaa.

Hölmöltä tuntuu mitään poistella ENNEN kuin ongelmia on.

Vierailija
26/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei edes ole koko viisaudenhampaita.

Röntgenissäkään niitä ei näy. Ei kuulemma kovin harvinaista.

Vierailija
27/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai niitä millään pakolla revitä. Mä poistin omani, kun alkoivat tulehtua.

Kyllä yksityinen hammaslääkäri ehdottaa poistoa ihan varoiksi. Hinnaston mukaan 300€/hammas vaan en poistata kun ei vaivaa eikä ole reikiä.

28/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toinen yläviisaudenhammas on korvannut sillä paikalla olleen vakiohampaan eli seiskahampaan! Aikoinaan kyseinen puhkeamassa ollut viisaudenhammas painoi seiskaa ja oli jo ehtinyt vaurioittaa sen juuria tms., joten YTHS:n hammaslääkäri röntgenkuvia katsottuaan ehdotti, että poistetaan seiska ja annetaan viisaudenhampaan tulla siihen tilalle. Niin tehtiin, ja suunnitelma onnistui. Viisaudenhammas on ollut jo melkein 25 vuotta toimiva osa hampaistoani.

Vierailija
29/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa hammaslääkäriksi pääsee lukemalla. Käytännön osaamisella ei ole merkitystä. Niille on helpompaa repiä hampaat irti.

Niitä      ei revitä irti.

Ne  poistetaan koska elinkaari lyhyt ja tulehtuvat helposti.  Leikkauskin joskus siksi kun ovat hauraat ja sortuvat pihteihin.

poistamiselle perusteltu syy-  milloin sinulla puhkesi viisaudenhampaat ja milloin poistettiin perustellusti -aikajana?

Vierailija
30/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa hammaslääkäriksi pääsee lukemalla. Käytännön osaamisella ei ole merkitystä. Niille on helpompaa repiä hampaat irti.

Ehkä kunnallisella. Siellähän pääsee töihin kuka vain joka osaa edes osittain kirjoittaa oman nimensä oikein.

Vierailija
31/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin koska hammaslääkäri halusi tehdä niin. Hampaan alla oli mätää. Hyvä että poistettiin.

Vierailija
32/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuullut sellaisen perustelun, että viisaudenhampaat ovat huonolaatuisemmat kuin muut hampaat ja siksi ne kannattaa ennemmin poistaa kuin ruveta korjaamaan. Minulla oli viisaudenhampaat tallella aika pitkään, mutta pari kolme vuotta sitten poistettiin vasemmanpuoleiset. Oikealla puolella ovat vielä jäljellä.

Vierailija
33/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun viisaudenhampaani puhkesivat kakskymppisenä, neljäkymmentä vuotta sitten. Siitä asti ovat olleet näitsti rivissä ja toimiva osa hampaistoa, vain oikea yläviisuri on hieman kallellaan. Ehjiä ovat. Onneksi en suostunut poistoon, vaikka kasarilla YTHS:n hammaslääkäri sitä suosittelikin

Vierailija
34/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmalliset viisaudenhampaat kannattaa poistattaa nuorena jolloin luu on joustavaa ja poisto yleensä huomattavasti miellyttävämpää potilaalle kuin viisikymppisenä.

Vierailija
35/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 45 v, kaikki viisaudenhampaat kasvanut/hyvässä kunnossa. Ei koskaan ollut reikiä eikä ongelmia hampaiden kanssa.

Hampaat pesen vain kerran eli ennen nukkumaanmenoa.

Viimeksi hammaslääkärissä kävin 5 vuotta sitten ja kehuttiin kuinka hyvässä kunnossa hampaat ovat ja toivoivat että yleisestikin yhteiskunnassa olisi samassa kunnossa.

Sinulla on harvinaisen hyvä tuuri hammasluuston kanssa. Minulla poistettiin viisaudenhampaat 23vuotiaana kun joku kasvoi vinoon ja osa reikiintyi nopeasti. Vaikka pesen hampaat 2 kertaa päivässä ja käytän hammaslankaa joudun paikkauttamaan hampaita vuosittain ja viisaudenhampaiden lisäksi kaksi muutakin hammasta on poistettu kun olivat jo niin huonokuntoisia. 

Vierailija
36/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijassa 90-luvulla olisivat halunneet poistaa ne, mutta en antanut. Niistä ei ole vielä tähän päivään mennessä ollut mitään vaivaa.

Vierailija
37/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 45 v, kaikki viisaudenhampaat kasvanut/hyvässä kunnossa. Ei koskaan ollut reikiä eikä ongelmia hampaiden kanssa.

Viimeksi hammaslääkärissä kävin 5 vuotta sitten ja kehuttiin kuinka hyvässä kunnossa hampaat ovat ja toivoivat että yleisestikin yhteiskunnassa olisi samassa kunnossa.

Aika moni hoitaa sinua paljon paremmin hampaita, harjaa 2 x päivässä ja puhdistaa hammasvälit, mutta on saanut kariesbakteeri-tartunnan ja hampaat reikiintyvät, vaikka ei makeaa juuri söisikään. Myös syljen koostumus vaikuttaa.

En kehuskelisi asialla, joka on vanhempiesi aikaansaannosta, teillä ei ole selvästikään syöty lapsena yhteisillä ruokailuvälineillä niin ei ole karies päässyt tarttumaan.

Vierailija
38/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ne ei kunnolla puhjennut ja ien tulehtui jatkuvasti ja söin antibioottikuureja. Terveitä hampaita ei ole mikään pakko poistaa ja kyllä niitä paikataankin tarvittaessa. Joku juurihoito taas olisi ihan järjetön. Usein ne ovat vain niin huonossa kunnossa, eivät mahdu tai kuten minulla aiheuttavat tulehduksia, jotta poistaminen on perusteltua.

Vierailija
39/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni hoitaa sinua paljon paremmin hampaita, harjaa 2 x päivässä ja puhdistaa hammasvälit, mutta on saanut kariesbakteeri-tartunnan ja hampaat reikiintyvät, vaikka ei makeaa juuri söisikään. Myös syljen koostumus vaikuttaa.

En kehuskelisi asialla, joka on vanhempiesi aikaansaannosta, teillä ei ole selvästikään syöty lapsena yhteisillä ruokailuvälineillä niin ei ole karies päässyt tarttumaan.

Näin. Itse kuulun tähän epäonnisiin. Kamalasti vaivaa ja silti reikiä ja hammaskiveä. Sen sijaan yksi tuttu hoitaa miten sattuu ja yhtään reikää ei ole eikä hammaskiveä vaikka lähestyy 60 v.

Vierailija
40/40 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aloitettiin lääke, joka voi vaikuttaa immuunipuutoksena elimistössä. Viisaudenhampaat poistettiin ennen lääkityksen aloitusta, sillä lääkityksen aikana niitä ei voi poistaa suurentuneen tulehdusriskin takia. Ei haittaa mitään, en tarvinnut niitä hampaita mihinkään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi