Kysymys sosionomeille?!
Kerro työsi arjesta!
Itse olen sosionomiksi vastikään valmistunut, taustaltani lähihoitaja. Sote-alan työkokemusta 15 vuotta. Lähes kaikki sosionomin työt ovat sisällöltään samanlaisia, kuin mitä olen lähihoitajana tehnyt vuosikaudet. Tämä kiukuttaa, sillä lähihoitaja-taustalla koen tärkeäksi sen, että samasta työstä saa saman palkan ja toisaalta sosionomina haluaisin hyödyntää koulutustani työssä eli tehdä osaamistani vastaava työtä.
Nykyisessä työssäni minulla on väkisin tehty ekstra-työ, jolla selitetään palkkaero, vaikka todellisuudessa kyseisen tehtävän voi suorittaa kuka vaan alaa tunteva. Olen myös huomannut, että työnantajilla ei oikeasti ole hajua sosionomi-koulutuksesta ja osaamisesta, vaan pesti täytetään koska sopimuksissa on, että palveluntuottajalla oltava sos.alan osaamista. Elikkäs, miten teidän muiden sosionomien tehtävät eroavat esim lähihoitajien tehtävistä? Toki kaikkien sote-alan moniammatillista työtä tekevien näkemykset kiinnostaa.
Kommentit (9)
Itse olen lastensuojelussa. Me emme palkkaa lähihoitajia kuin tiettyihin avustaviin tehtäviin tai sitten pitää olla todella hyvä tekijä ja kokemusta paljon. Pitää olla moniammatillista osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi sinun sosionomiksi valmistuneena tajuavan, että se työ riippuu erittäin erittäin paljon siitä, mihin on suuntautunut ja missä työskentelee...
"lähes kaikki sosionomin työt sisällöltään samanlaisia", just joo.
No tässä nyt tuli kärjistettyä ja kysymys tarkoitettu niille, jotka työskentelee moniammatillisesti. Usein niillä suuntautumisen aloilla, missä työskentelee lähihoitajat, sosionomit ja ehkäpä sairaanhoitajat ym., on näitä työnjakoja ja lähinnä kiinnostaa se työn arki ja työn eroavaisuudet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lastensuojelussa. Me emme palkkaa lähihoitajia kuin tiettyihin avustaviin tehtäviin tai sitten pitää olla todella hyvä tekijä ja kokemusta paljon. Pitää olla moniammatillista osaamista.
Itse olen työskennellyt lähihoitajana lasussa lähihoitajana ja työ aikalailla samaa kuin sosionomeilla.
Sosionomin koulutus pitäisi olla lähihoitajan jatkokoulutus. Palkka on sosionomilla huonompi kuin lähihoitajalla, mutta vastuuta on enemmän. Alalla on myös liikaa narsisteja esihenkilöinä.
Tuleva ex-sosionomi.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen aina hieman kummastellut. Lähihoitajat toimivat ohjaustyössä niin mielenterveys, - päihde, - kuin vammaispuolilla. Ihan samanlaista moniammatillista työskentelyä se on muillakin erikoistumisaloilla, eikä asiakkaatkaan ole ainakaan yhtään sen helpompia.
Olen osittain samaa mieltä myös siitä, että lähihoitajan/sosionomin työnkuvien erottelu on etenkin ohjauspuolen töissä usein hyvin marginaalista ja keinotekoista. Osin näin on myös lähihoitaja/sairaanhoitaja työnkuvien välillä sosiaalipuolella, terveydenhuollon puolella taas työnkuvien ero on selvempi.
Suurin hyöty sosionomi koulutuksesta suhteessa lähihoitajaan onkin mahdollisuus edetä alemman tason johtotehtäviin tai muuhun lähinnä hallinnolliseen asiantuntijatyöhön.
Palkkaa tulisi aina maksaa todellisen työnkuvan ja aidon vastuun perusteella, ei pelkästään koulutuspohjan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi sinun sosionomiksi valmistuneena tajuavan, että se työ riippuu erittäin erittäin paljon siitä, mihin on suuntautunut ja missä työskentelee...
No tässä nyt tuli kärjistettyä ja kysymys tarkoitettu niille, jotka työskentelee moniammatillisesti. Usein niillä suuntautumisen aloilla, missä työskentelee lähihoitajat, sosionomit ja ehkäpä sairaanhoitajat ym., on näitä työnjakoja ja lähinnä kiinnostaa se työn arki ja työn eroavaisuudet.
Ap
Meillä saikut vastaavat lääke hoitosuunnitelman teosta, pääosin lääkkeiden jaosta ja ylipäätään lääkityksiin liittyvistä asioista sekä hoitavat vaativammat sairaanhoidolliset tehtävät. Sosionomeilla ja lähihoitajilla taas on identtinen työnkuva.
Kokonaistyöajasta 90% kaikki kolme tekevät täysin samaa työtä samalla vastuulla. Tässä suhteessa tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että saikut tienaavat 400/kk enemmän kuin sosionomit ja lähihoitajat. Kyseessä sosiaalipuolen avohuollon yksikkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMeillä saikut vastaavat lääke hoitosuunnitelman teosta, pääosin lääkkeiden jaosta ja ylipäätään lääkityksiin liittyvistä asioista sekä hoitavat vaativammat sairaanhoidolliset tehtävät. Sosionomeilla ja lähihoitajilla taas on identtinen työnkuva.
Kokonaistyöajasta 90% kaikki kolme tekevät täysin samaa työtä samalla vastuulla. Tässä suhteessa tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että saikut tienaavat 400/kk enemmän kuin sosionomit ja lähihoitajat. Kyseessä sosiaalipuolen avohuollon yksikkö.
Sairaanhoitajat ja sosionomit kuuluvat saman palkkaluokkaan ainakin yksityisen sos. Tes:n mukaan. Sairaanhoitajat voivat saada lääke osaamisesta lisäpalkkaa, mutta ei se ole kuin kymppejä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMeillä saikut vastaavat lääke hoitosuunnitelman teosta, pääosin lääkkeiden jaosta ja ylipäätään lääkityksiin liittyvistä asioista sekä hoitavat vaativammat sairaanhoidolliset tehtävät. Sosionomeilla ja lähihoitajilla taas on identtinen työnkuva.
Jännää kyl. Saikuks pääsee tosi helposti, mutta sosionomin koulutukseen on paljon vaikeampi päästä. Pitäis asettaa jo alusta asti sitten samalle viivalle, jos ei haluta maksaa tulevaisuudessa panostuksesta. Ja meillä ainakin saikut vastaa lähinnä vaan lääkityksestä. Sosionomit hoitaa kaiken mikä pitää kirjata suunnitelmiin (ja sinne kirjattu vastuu hlö on sosionomi) ja lähihoitajat asiakkaan arjen sujumisesta. En nyt halua arvottaa ketään, mutta ihmettelen. Kaikilla lähäreillä lääkeluvat, mutta saikku kirjaa ja jakaa lääkkeet. Kaikki muu vastuu muilla. Saikku saa saman palkan ku sosionomit meillä, mutta lähihoitajat, jotka usein tietää kaikesta kaiken, saa sen pienimmän liksan. Paljon tuntuu olevan eri käytäntöjä sote-alalla, mikä ei ainakaan minusta lisää alan viehätysvoimaa, kun arpapeliä tuntuu olevan työnkuva ja palkka osaamisesta.