Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

8-luokkalainen poikani pärjää koulussa tosi hyvin, harmittaa ettei aio mennä lukioon

Vierailija
24.02.2023 |

Siis poikani on ilmeisesti lahjakas oppija, koska vaikkei hän lue kokeisiin, ja läksytkin tekee hutaisemalla, saa kokeista hyviä numeroita. Viimeisimmistä kokeista sai matematiikasta 8,5 ja historiasta 9,5. Englannista tulee ysejä ja ruotsista kaseja.

Siis lukematta ja harjoittelematta mihinkään.

Sinänsä harmittaa, ettei hän halua lähteä lukioon, kun hänessä selvästi olisi ainesta muuhunkin kuin autonasentajaksi, johon aikoo suunnata. Toki hieno valinta sekin, ja kannustan poikaani tekemään juuri sitä mikä häntä kiinnostaa, ja kerron olevani ylpeä hänestä joka tapauksessa.

Tänne vaan märisen näitä omia harmituksiani 😅

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoistutkinto. Voi sitten valita mieluisemman tien. Ei kaikille koulussa hyvin pärjäävillekään se louton koulutus ole se oikea ratkaisu. Osa haluaa päästä ammattikouluun ja tekemään töitä.

Vierailija
22/30 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ite tuommonen läksyt hutaisten läpi ja kokeisiin lukematta kymppejä -tyyppi vielä lukiossakin ja valmistuin tosi hyvin arvosanoin, menin yliopistoon ja ei sitten enää kiinnostanut ja/tai osannut opiskella, kun sitä aidan matalinta kohtaa ei aina löytynytkään. Kannusta mieluummin poikaasi siihen mikä häntä oikeasti kiinnostaa, vie paljon pidemmälle elämässä kuin pakkopulla :) amispohjaltakin pääsee ihan mihin haluaa, ja itse asiassa voi tulevaisuudessa olla parempikin jos jatko-opinnot ja alalla eteneminen kiinnostavat. Työkokemus, osaaminen, harrastuneisuus ja kiinnostus painavat, ei se missä opiskeli teini-ikäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin ammattikoulun ja vielä toisenkin. Sitten menin iltalukioon yli 20 vuotiaana mistä yliopistoon ja nyt olen tutkija.

Onneksi sain mennä tämän polun. Ei olisi lukio peruskoulun jälkeen vielä kiinnostanut

Vierailija
24/30 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä harmistu. Petyin, kun omani meni amikseen, mutta menikin sen jälkeen suoralla todistusvalinnalla sähkömiehenä ammattikorkeaan. Moni lukion käynyt jäi rannalle ja mun sähkömiespoikani pääsi suoraan! Oli pojalle oikea valinta. Pystyy tekemään hommia opiskelujen ohessa ja pärjää kaikissa erittäin hyvin. Kielet on ainoa, jossa ei ole niin vahva, kun luokallaan opiskelevat lukionkäyneet. Kannusta tekemåän amis hyvin, niin unohtuu tuo äitin harmi!

Sähköpuoli on huomattavasti järkevämpi valinta kuin autopuoli.

Vierailija
25/30 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukio ja yo tutkinto ei taida nykyisin paljon merkitä, ammattikoulunkin kautta voi jatkaa opintoja vaikka kuinka pitkälle. Muutaman vuoden töissäolon jälkeen voi hyvin tähdätä opinnoissa pidemmälle, jos se ei se unelma-ammatti ollutkaan.

On se mahdollista, mutta harvalle amiksessa nojuneelle yläasteenkin läpi hutaisseelle se enää onnistuu. Kun ei koskaan opita istumaan ja lukemaan ja tekemään akateemisia töitä, niin ei se ihan tuosta vaan vuosien laiskottelun jälkeen enää kädenkäänteessä luonnistu.

Vierailija
26/30 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehkä vielä suositella sitä kaksoistutkintoa. Se on loistava valinta

Mikäs siinä niin loistavaa?

Vierailija
27/30 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä harmistu. Petyin, kun omani meni amikseen, mutta menikin sen jälkeen suoralla todistusvalinnalla sähkömiehenä ammattikorkeaan. Moni lukion käynyt jäi rannalle ja mun sähkömiespoikani pääsi suoraan! Oli pojalle oikea valinta. Pystyy tekemään hommia opiskelujen ohessa ja pärjää kaikissa erittäin hyvin. Kielet on ainoa, jossa ei ole niin vahva, kun luokallaan opiskelevat lukionkäyneet. Kannusta tekemåän amis hyvin, niin unohtuu tuo äitin harmi!

Sähköpuoli on huomattavasti järkevämpi valinta kuin autopuoli.

Niin kai. Mun tuttu nuori keskeytti lukion ja meni autoalalle amikseen. Valmistui sieltä, muttei se mitään töitä saanut. Sitten päätyi varastohommiin. Ei siellä mitkään hyvät palkat ole. Naurattaa ihmisten kuvitelmat.

Vierailija
28/30 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio ja yo tutkinto ei taida nykyisin paljon merkitä, ammattikoulunkin kautta voi jatkaa opintoja vaikka kuinka pitkälle. Muutaman vuoden töissäolon jälkeen voi hyvin tähdätä opinnoissa pidemmälle, jos se ei se unelma-ammatti ollutkaan.

On se mahdollista, mutta harvalle amiksessa nojuneelle yläasteenkin läpi hutaisseelle se enää onnistuu. Kun ei koskaan opita istumaan ja lukemaan ja tekemään akateemisia töitä, niin ei se ihan tuosta vaan vuosien laiskottelun jälkeen enää kädenkäänteessä luonnistu.

Naapurin amispoikaa sivusta seuranneena mietin, että kai sitä autonasentajajsi voi oppia juuri koulussa käymättä. Kummaa. Ei kai vaadita mitään enää, edes tekemällä oppimista

Vierailija
29/30 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lapsen itse valita. Näin lapsen mielenkiinto opiskeluun säilyy.

Vierailija
30/30 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ammattikouluhan ei sulje pois mitään jatko-opintoja, sieltä voi niin halutessaan jatkaa amkiin ja yliopistoon asti. Lukio ei siis ole mikään välttämättömyys

No voi ja voi, mutta kyllä se vaikeaa on. Näitä on sen verran vähän, että usein pääsevät lehtijutun kohteeksi.