Onko vauvojen koko kasvanut viimeisten vuosikymmenien aikana?
Ei ole minulla lapsia, haluaisin kyllä yhden. Kokemusta ei siis ole muuta kuin sisarusten lapset ja kavereiden lapset.
Mietin kun tuossa luin erästä toista keskustelua, että onko vauvojen koko muuttunut näin viimeisten vuosikymmenien aikana? Ja jos on, mikä mahtaa olla syynä? Kyseisessä keskustelussa oli muutamia, joilla oli 4 kg ja yli lapsia ja mietin, että jos sellaisen jötkäleen joutuu pihalle puskemaan niin huhhuh.
Olen syntynyt 1980-luvulla ja mietin, että silloin olemme olleet syntyessä noin 3-3,5 kg (itse 3,2 kg), kaikki 1990-luvulla syntyneet sisarukseni ovat myös olleet 3-3,5 kg. Sisarus on vaimoineen saaneet lapsia muutamia vuosia sitten ja lasten painot on olleet noin 3,5 kg. Kummilapseni noin 15-vuotta sitten oli 3,9 kg.
Kaverit ovat alkaneet saamaan lapsia ja järjestään lapsen paino on ollut 4 kg tai yli. Mietin, että voiko tätä lapsen painoa jotenkin säädellä raskauden aikana? Haluaisin koittaa saada lapsen, joka on noin saman kokoinen kuin itse olin kun synnyin. Vai onko lapsien koko jotenkin liitännäinen raskauden aikaan ja elintapoihin vai todella voimakkaasti liitännäinen vain geeneihin?
En ole trolli, enkä ole ainakaan diagnosoitu mitenkään vajaaälyiseksi. En vain ole pahemmin asiaan kiinnittänyt huomiota aikaisemmin ja nyt en jaksa alkaa kaivelemaan tutkimustuloksia. Teen sen kyllä varmaan myöhemminkin, mutta haluan muiden mutuilua asiaan.
Kommentit (12)
Oho! Kiitos no. 1. Olet ollut hyvän kokoinen vauva. Mutta pointti sinulla tuossakin, että voit väittää lasten pienentyneen. :)
Pidin huolen siitä, että paino ei noussut raskausaikana, joten vauvani oli mukavasti kokoa 2900 g. Tiukka ruokavalio tai jopa laihduttaminen pitää huolen siitä, että vauva ei kasva kovin suureksi. Tosin sokerirasitustestissä (meillä siihen joutuu kaikki) oksensin koko ajan, koska se makea litku oli minulle aivan liikaa ja lopulta testi piti keskeyttää, koska sokeriarvot menivät aivan sekaisin.
Olen synnyttänyt kolme lasta 2010-luvulla. Eka painoi 3600g, toka 2400g ja kolmas 3200g.
Kevyin oli poika, kaksi muuta tyttöjä.
Esikoinen painoi aika tarkalleen saman verran kuin mitä itse painoin syntyessäni, -70-luvun lopulla.
Minäkin painoin 60-luvulla liki 5 kg. Omat 80-, 90-, 2000-luvulla syntyneet lapseni ovat painaneet 3,6 - 4,2 kg, Kun sain esikoisen 80-luvulla, puhuttiin, että lasten keskimääräinen syntymäpaino on n. 3,5 kg. Itselläni ei paino turhan paljon noussut raskausaikoina, 6 - 8 kg, ja olen normaalipainoinen ollut alkaessani odottaa (BMI 21), että ei se vauvan paino juurikaan ole äidin raskaudenaikaisesta painonnoususta kiinni.
Vauvat kasvavat aiempaa isommiksi koska äidit ovat isompia eikä ravinnosta ole pulaa, päin vastoin. Sokeriaineenvaihdunnan häiriöt ovat yleistyneet lihomisen myötä ja se aiheuttaa aiempaa isompia vauvoja, joilla kuitenkin on epäkypsät keuhkot.
Olen käsityksessä että lasten syntymäpainot olisivat suurentuneet. Suomessa myös syntyy suurempia lapsia kuin esim. Usassa. Täällä yli nelikiloisten osuus on suurempi kuin monessa muussa maassa.
Itse olin syntyessä 3,5kg, synnyin käynnistettynä ennen laskettua aikaa. Oma esikoinen 4,7kg tyttö (rv 39+0) ja kuopus 4,1 kg (rv 39+0), tyttö hänkin. Esikoisella makrosomia, kumpikaan ei sokerivauvoja. Esikoisen yhteydessä jokainen lääkäri kysyi olinko itse syntyessäni iso, koko on myös perinnöllinen juttu. Kuopuksen raskaudessa laihduin niin ettei paino tainnut raskaudessa nousta, synnäriltä päästessä olin siis jotain 8kg kevyempi kuin ennen raskautta. Hänkin oli silt sen 4,1kg.
Raskaana ollessa ei saa laihduttaa. Itse synnyin 70-luvun alussa (olen nainen) 10 päivää yli lasketun ajan, pituutta mulla oli 54 cm ja painoa 4,3 kg. Veljenikin meni yli lasketun ajan ja pituutta hänellä oli sentin pari vähemmän, painoa vähän enemmän. Äitini ei ollut yhtään ylipainoinen, ruumiinrakenteeltaan enemmän roteva, niin kuin itse olen (olen hieman yli keskimitan 170 cm). Omat lapsenikin olivat yli 4 kg ja molemmat syntyivät yli lasketun ajan. Vauvojen koot ovat suhteessa äidin kokoon ja nyt en puhu ylipainosta.
Minä painoin 80-luvulla yli 5 kg syntyessäni. Isäni oli yhtä iso 50-luvulla syntyessään. Varmaan nykyään menisi suunnitellulla sektiolla noin isoksi arvioidut. Noihin aikoihin ei. Muutenkin meillä on suvussa ollut aina isoja yli 4 kg vauvoja.
Varmasti jotkut reippaasti ylipainoiset synnyttäjät vääristää tilastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vauvat kasvavat aiempaa isommiksi koska äidit ovat isompia eikä ravinnosta ole pulaa, päin vastoin. Sokeriaineenvaihdunnan häiriöt ovat yleistyneet lihomisen myötä ja se aiheuttaa aiempaa isompia vauvoja, joilla kuitenkin on epäkypsät keuhkot.
Onko tästä jotakin tutkimusta linkata? Mielenkiintoiselta vaikuttaa.
Riippuu miten isot vanhemmat on, ainakin yleistäen. Tunnen pari pitkää pariskuntaa ja heidän lapset on syntyneet melko isoina. Syntymän jälkeen lapset on kasvaneet kokoa aivan huimaa tahtia.
Mä synnyin 60-luvulla ja painoin syntyessä melkein 5 kg ja sisaruksenikin yli 4 kg, vain yksi lapsistani (4) on painanut yli 4 kg ja hänkin vain himpun yli. Voisin siis väittää että lapset on pienentyneet.