Untuvatuotteet ilman rumpukuivaajaa
Kannattaako ohuttakaan peittoa ostaa, jossa pääosa täytteestä untuvaa, jos ei ole rumpukuivauksen mahdollisuutta? Jääkö täyte helposti epätasaiseksi pesun ja linkouksen jäljiltä? Peitto ei ole myöskään niin kevyt ravisteltavaksi, jos sitä joutuu enemmän tekemään. Pitäisikö valita mielummin peitto, jossa on pääasiassa höyhentä ja vain vähän untuvaa?
Kommentit (17)
Kaffebulla kirjoitti:
Mulla on kuivausrumpu ja silti en saa untuvapeittoja tasaisiksi. Pesen ne kerran vuodessa. Ne täytteet vuosi vuodelta pakkaantuvat enemmän ja enemmän möykyiksi.
Käytätkö tennispalloja kuivausrummussa? Ainakin takki pysyy noilla hyvin pöyheänä.
Miksi ostaa untuvapeitto kun tavallinen halpispeitto on yhtä lämmin? Sen lämpöarvon saa helposti selvitettyä.
Untuvapeittoa ei suosittella pestäväksi kuin noin 10v välein, pakkasessa tuulettamien on sille parempi. Katoin meidän lähipesulan hinnastoa niin siellä kahden hengen untuvapeiton pesu maksaa 42€ eli 10v jaettuna; 0,42€/v pitää säästää. Halvemmaksi tulee kuin kuivausrummun hankinta.
Itse en kyllä ole peittoa ikinä pessyt, kun siinä aina lakana päällä.
Lopetin myös untuvapeiton käyttämisen, kun se on liian kuuma.
Mä nukun ilman peittoa alasti, on sen verran kertynyt laardia ettei tuu kylmä.
Mies sanoo että mä oon niin lihava, että kun käännyn makuulta kyljelleen niin sitä ei huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Untuvapeittoa ei suosittella pestäväksi kuin noin 10v välein,.
WTF sama peito 10v pesemättä. Joo vaihdatko kalsaritkin jouluna ja juhannuksena?
Untuvapeitto pitää ihan valmistajan ohjeidenkin mukaan pestä untuvapesuaineella vähintään kerran vuodessa, mieluummin kaksi.
Meillä on 9kg kuivausrumpu joten yhden 150cm normipeiton saa kuivattua ja möyhittyä uudenveroiseksi kun heittää mukaan puolen tusinaa palloa mutta mitään automaattiohjelmaa ei voi käyttää.
Sitä pitää oikeasti möyhiä 3-4 tuntia (kun pörssisähkö on ilmaista kovalla tuulella) että jokainen tasku on tasaisen täynnä ilmavaa untumaa.
Ilman kuivausrumpua kannattaa unohtaa kaikki untuvat niin takeista kuin peitoistakin. Tai viedä pesulaan.
Mulla Joutsenen peittoja ja tyynyjä. Pesen ainakin kerran vuoteen. Kuivaan telineellä ja entiselleen pullistuvat. Niissähän on peitoissa tikkaus joka pitää untuvat paikallaan. Tyynyistä tulee aina muhkeita
Vierailija kirjoitti:
Mulla Joutsenen peittoja ja tyynyjä. Pesen ainakin kerran vuoteen. Kuivaan telineellä ja entiselleen pullistuvat. Niissähän on peitoissa tikkaus joka pitää untuvat paikallaan. Tyynyistä tulee aina muhkeita
Ihan vaan pesukoneessa ilman kuivausrumpua?
Minun peitteessäni ne untuvat 60 %/ höyhenet ovat tikatuissa erillisissä neliöissä. Kuivaustelineellää käy vähän pöyhimässä ja arvistelemassa ja pesun jälkeen untuvat ovat tasaisesti levittyneet ja peite kuohkea. Yli 10 vuotta vanha peite ja nyt ostin uuden samanlaisen. Ollut kuulema markkinoilla jo vuodesta 1978 tämä peite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan pesukoneessa ilman kuivausrumpua?
Samanlaiset kuin tuolla jota kommentoit. Ihan pesukoneessa pesen ja kuohkea lopputulos.
Nykyisin on kuivausrumpu ja untuvatuotteet saa sillä ihan hyviksi ja kuohkeiksi. Ja pesen kyllä untuvatäkit yleensä vähintään kerran vuodessa pesukoneessa.
Mutta aiemminkin olen pessyt ja ihan hyviksi ne on saanut, kun vaan jaksaa pöyhiä siinä kuivuessa aina välillä.
En ole vielä pessyt kertaakaan reilu vuosi sitten ostamaani Joutsen untuvapeittoa (100 % untuvatäyte) mutta aion tehdä sen itsepalvelupesulassa. Pesuohjelmaan kuuluu untuvapesuaine. Pesu ja kuivaus maksavat yhteensä vain vähän yli kympin, ja kumpikin ohjelma kestää vain puoli tuntia. Hinta on noussut ihmeen vähän vaikka sähkö kallistui.
Pesen peiton itsepalvelupesulassa senkin takia, ettei se mahdu omaan pesukoneeseen, kun on kaksi metriä kertaa kaksi metriä.
Pelkään että untuva tai sulat on rääkättyä elävänä nypittyä lintua ja en uskalla ostaa niitä tyynyyn, peittoon tai takkiin. Ilmeisesti kuitenkin pitää muodon tyyny.
Vierailija kirjoitti:
Pesen peiton itsepalvelupesulassa senkin takia, ettei se mahdu omaan pesukoneeseen, kun on kaksi metriä kertaa kaksi metriä.
Meillä on 9kg pesukone ja rumpu mutta 150cm peitto on ihan maksimi mitä niillä voi pestä ja möyhiä
Kyllä untuvapeiton pesu onnistuu hyvin ilman kuivausrumpuakin. Tuo edellä mainittu pöyhiminen ja peiton ravistelu kuivumisen aikana auttavat täytteen kuivumista ja tasaisena pysymistä. Ei kannata pelästyä sitä, että heti pesun jälkeen peiton rakenne muistuttaa lähinnä märkää sanomalehteä. Peitto kuivuu kotona hyvin esim. Pyykkitelineen päälle levitettynä. Vielä parempi olisi, jos peiton voisi pestä vasta keväällä ja kuivatella ulkona narulla.
Mulla on kuivausrumpu ja silti en saa untuvapeittoja tasaisiksi. Pesen ne kerran vuodessa. Ne täytteet vuosi vuodelta pakkaantuvat enemmän ja enemmän möykyiksi.
🇺🇦🇮🇱